Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ser ju inte helt fel ut...


PHIF

Recommended Posts

Det har redan gått att åka i tre omgångar på golfbanan denna höst i Ulricehamn och väderprognosen ser ju inte helt fel ut vad gäller de närmaste fem dagarna här, mer snö och även minusgrader på G. Det snöar ordentligt på höjderna nu men regnar nog i lägre terräng förmodar jag. Konstsnöanläggningen fick fram mycket snö vid den senaste kallperioden, som inom de närmsta dagarna läggs ut på eljusspåret.

Nu klappar väl alla skidhjärtan lite extra, passa på och åk alla som kan, det är väl snart gegga o tussilago runt skidpjäxan igen. :)

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att ni är fantastiska där nere i södra sverige! Vilken vilja och vilket engagemang för att få till skidspår trots att de naturliga förutsättningarna är minst sagt nyckfulla! Att spruta konstsnö i november så fort det blir minusgrader för att till varje pris få åkbara spår trots att det både före och efter är 8 grader och ösregn finns inte i tex en stockholmares världsbild.... Eldsjälar i sydsverige; Ni är sanna hjältar för skidsporten i sverige!!
Link to comment
Share on other sites

Håller med, väldigt imponerande.

Har bott mellan Gbg och Borås i tio år och måste säga att de lärt mig att inte klaga på vädret. Faktiskt så var det en skåning på jobbet där nere som fick mig att börja åka öppet spår. Han gav mig en mer sansad bild av att åka skidor. Här i Hälsingland så har vi (jag hade) attityden att man skall stå i elitledet...och finns det då inte snö från november till mars så är det bara att lägga ner ;) något som är synd för det är här man tappar många ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Sanna hjältar för skidsporten,, Tackar tackar.

 

Ja inte är det lätt att sporra ungdomar idag att satsa på längd. Många är de gånger vi lite äldre "skidåkare" som upplevt bra vintrar i götaland går stavgång i backen med våra lovande skidungdommar, det är januari månad, tokregnar o blåser och man får sick sacka mellen geggrasen i slalombacken, Hmmm Det är bra jobbat grabbar, snön kommer ska ni se...Man peppar på dom och konstigt nog kämpar de på. Flera duktiga åkare har ju ploppat upp i dessa trakter.

Det är ju så i söder att det varierar ju väldigt mycket på snötillgång. Flera skidanläggningar här på toppen av götaland ligger ju på runt 300 möh, bla Ulricehamns.

När jag åker norrut från Ulricehamn får man åka ända upp till Kristinehamn, Filipstad innan man ser samma snömängd på marken, ca 25 mil innan du är uppe på samma höjdmeter.. Själv bor jag på närmare 340möh så barnen rullar snögubbar titt som tätt :)

Link to comment
Share on other sites

Nordtorp i Sandared ligger på 220 möh och 6 mil från Gbg men precis som du säger så motsvarar bara det höjdmetrarna många (nästan 60 mil känns det som ibland) mil norrut.

Tänk om det fanns redigt höga berg (ca. 1000m) inåt västra götaland. Då skulle vi ha ett skidintresse liknande Norge och handbollen skulle vara något som man gjorde på gympan som barn och slapp se på varje sportnytt :D

Link to comment
Share on other sites

God morgon, jag och grabben min åkte igår på det nypistade konstsnöspåret för skate, känns bra att få sträcka på benen lite. Det hade även pistats ca 2,5 km av eljusspåret som faktiskt var helt ok, sånär som ett par ställen uppe i skogen. Detr märktes att grabben tycker det är roligt med längsskidor, han sken som en sol iallafall. :)

Ha det.

Link to comment
Share on other sites

Toppen!

Själv har jag kört stavgångs-promenader med mina töser 4 och 6 år. Tanken är att få in lite motorik innan de får på sig laggen. De har inte haft särskilt många tillfällen för skidåkning tidigare då vi bodde där nere.

 

Nu snöar det för fullt här i Bergvik i Hälsingland så kanske premiär ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att ni är fantastiska där nere i södra sverige! Vilken vilja och vilket engagemang för att få till skidspår trots att de naturliga förutsättningarna är minst sagt nyckfulla! Att spruta konstsnö i november så fort det blir minusgrader för att till varje pris få åkbara spår trots att det både före och efter är 8 grader och ösregn finns inte i tex en stockholmares världsbild.... Eldsjälar i sydsverige; Ni är sanna hjältar för skidsporten i sverige!!

Vad kul att ni pratar om "där nere" och menar söder om Stockholm :).

När vi pratar om "där nere! här uppe i Luleå så menar vi "södra Sverige" = Sundsvall och ner.

 

Träffade en person förra veckan som tyckte att han kommit långt upp i Sverige när han besökt sonen i Umeå. Det skulle jag vilja kalla mellan-Sverige. Umeå har ju 65 mil kvar till norra Sverige.

 

Håller dock med om att ni har ett otroligt engagemang! Det är roligt att höra - skidsporten behöver aktiva från hela Sverige! Tror på en skidtunnel i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...