Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin är vallningens Atkinson!


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Tycker att det är ungefär samma debatt, det kommer något nytt som skakar om grunderna. Det går att få bra glid utan att valla! Det går att gå ner i vikt och äta sig mätt med massa fett!

Så kommer försvararna till det tidigare vedertagna. Man måste valla för att få bra glid och skydda skidorna, det vet alla. Att äta massa fett är livsfarligt, blodfetterna blir urdåliga, och man går inte ner i vikt heller.

 

Sedan efter en tid: Du får inte optimalt glid med stålsickling, för att få optimalt glid krävs optimal struktur från en av max 5 stenslipar i Sverige, samt en proffsvallare och flourpulver. Du får snabbare viktminskning än Aktinson om du bara äter sallad, bara dricker vatten (helst bubbelvatten, småbubbligt) och springer 3 mil om dagen.

 

Sedan kommer ”spinn-offs” som är lite mindre renläriga: Primateria och GI-metoden.

:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är ungefär samma debatt, det kommer något nytt som skakar om grunderna. Det går att få bra glid utan att valla! Det går att gå ner i vikt och äta sig mätt med massa fett!

Så kommer försvararna till det tidigare vedertagna. Man måste valla för att få bra glid och skydda skidorna, det vet alla. Att äta massa fett är livsfarligt, blodfetterna blir urdåliga, och man går inte ner i vikt heller.

 

Sedan efter en tid: Du får inte optimalt glid med stålsickling, för att få optimalt glid krävs optimal struktur från en av max 5 stenslipar i Sverige, samt en proffsvallare och flourpulver. Du får snabbare viktminskning än Aktinson om du bara äter sallad, bara dricker vatten (helst bubbelvatten, småbubbligt) och springer 3 mil om dagen.

 

Sedan kommer ”spinn-offs” som är lite mindre renläriga: Primateria och GI-metoden.

:)

Är det nu du vill få en massa medhåll för din fyndiga (?) liknelse så hänger jag inte med! ;-)

 

Fast lite roligt var det dock men här måste jag försvara stålsicklingen!

 

* Snälla! Dra inga paralleller med Atkinsons!! Handlar det bara om att kortsiktigt gå ned i vikt så är det ju bara att dra ned på "kolisarna" som binder vatten så går man ju säkert ned 5 kg på en vecka och det är ju i princip omöjligt att förbränna i rent fett. Osv...

Att dra bort några steg innebär väl inte att man försvårar processen och gör den invecklad?

 

* Det är väl underbart att vallaindustrin skakas om lite grand. Känns det inte lite störande att "vanliga" motionärer "tvingats" till att lägga ned tusentals kronor på saker som inte förbättrat glidet? Varför skydda ett belag med något som inte skyddar? Osv. Det är ju många saker som kommit upp till ytan iom Kuzmins avhandling

 

Och tror du att skidorna behöver äta ngt för att må bra så är det nog dags för en undersökning. Jag lovar att det är många som inte har brytt sig om sina skidor alls men som ändå har bra glid. ;-)

 

Vidare så är det väl bättre att de "fanatiska" uttalar sig som inte har ngt på att vinna? Känner de att de har fått bättre glid, fått mer tid och sparat pengar så är det väl fantastiskt? Halleluja! ;-)

 

Atkinsons? Fnys! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enklare sport:

1. Ja, jag försökte vara fyndig i liknelsen.

2. Du missuppfattar mig eller så missuppfattar jag dig. Enligt de flesta vetenskapliga studier så är Atkinson bättre än traditionella lågfett metoder.

3. Så skulle jag banta, så skulle det bli Atkinson. När jag tränar vallar jag inte för glid.

Har inte testat pulver mot stålsickling efter längre tids åkning än.

 

Så jag förstår inte riktigt att du försvarar stålsickling när jag skriver ett inlägg som är pro stålsickling och försöker vara lustig :)

 

Det finns ju ett sätt att tolka ditt inlägg och få det vettigt, du tror inte på Atkinson metoden (vill inte ändra uppfattning trots vetenskapligt stöd). Ungefär som konservativa vallare.

Link to comment
Share on other sites

Åhh! Skönt att inte det var jag som missförstod vem adressaten var :) Jag har i många olika sammanhang stött på samma typ av slingrande från de som först är toksäker på sin uppfattning om "det nya". Själv är jag aldrig säker på nå´t utan provar olika segelriggningar, vallningar, förgasarinställningar osv i all oändlighet. Men det är klart måste vara skönt att kunna se världen i svart och vitt ibland helt utan nyanser, allt blir ju så mycket enklare då, förutom när det är dags för erkännande att svart var vitt :D
Link to comment
Share on other sites

Tyckte att ditt inlägg var roligt, Rotebrostakaren!

 

Men är det inte samtidigt en naturlig process som du beskriver? Något nytt dyker upp, möts med skepsis, analyseras, blir erkänt, förfinas!?

 

Visst är livet enklare om det målas i svart eller vitt. Den blir också rolig om det svarta möter det vita och när de slagits ett tag så blir det grått ;)

Link to comment
Share on other sites

Vem startar tråden "Tre Vasalopp utan kolhydrater" :)

 

/Magnus

Finns redan någonstans' date=' det finns dom som förespråkar fetpizza som kvällsmat istället för pasta somj laddning inför långlopp. :)[/quote']

Jag tror lumber har en lite djupsinnigare analogi som har med min tråd att göra.

Eller är jag ute och cyklar ? Enligt min logikstämmer det bra med din egen analogi, som även jag tycker är vitsig och dessutom tänkvärd.

 

Eller vi kanske kan vänta oss att Tony vaknar till liv igen efter chocken han fick att bli motsagd och startar tråden:

Inget Vasalopp på mina söndersicklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Finns redan någonstans, det finns dom som förespråkar fetpizza som kvällsmat istället för pasta somj laddning inför långlopp. :)

Som tex Rune Larsson http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

 

Jag tror lumber har en lite djupsinnigare analogi som har med min tråd att göra.

Eller är jag ute och cyklar ?

Nej, det var det som var tanken!

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Finns redan någonstans' date=' det finns dom som förespråkar fetpizza som kvällsmat istället för pasta somj laddning inför långlopp. :)[/quote']

Som tex Rune Larsson http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

 

Jag tror lumber har en lite djupsinnigare analogi som har med min tråd att göra.

Eller är jag ute och cyklar ?

Nej, det var det som var tanken!

 

/Magnus

Jag förstod också analogin, synd att den tråden har "dött". Du borde kanske starta en ny tråd Lars-Erik, som börjar med en sammanfattning av det viktigaste, kanske kalla den tre V-lopp...2.0.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror INTE tråden har dött. Tvärtom tror jag att den läses ganska ofta fortfarande, och med tanke på alla telefonsamtal och emails jag får av nya läsare så VET jag att det finns visst liv i tråden.

Jag har ändå funderat på att göra som du säger och starta en ny tråd med titeln "8 Vasalopp på SAMMA stålsicklade skidor" men jag har hittills avstått eftersom jag tycker att den gamla tråden har viss charm och historiskt värde. Speciellt bör det observeras hur osäker jag var i början och att jag då testade detta "omöjliga" av REN NYFIKENHET till att jag idag tror mig veta mycket bättre hur (överraskande bra) detta fungerar.

 

Hur har du det Rotebrostakaren med alla bekymmer efter operation etc. ? Och har du skaffat dig hjälm ?

En liten reflektion för att anknyta till tråden: Atkinsonbantning var väl nästa precis vad vi sysslade med i "nedladdningsfasen" innan den stora kolhydratuppladdningen inför Vasaloppet.

Numera kör jag ju en förenklad variant nästan av jo modell, det verkar fungera lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Hjälm har jag och har haft under en längre tid. Det är en cykelhjälm...

Utvärderingar av operationer:

Nacken september 07 (fusion C5-C6-C7), i princip symptomfri.

Rygg december 07 (fusion L5-S1), krånglar lite

Axel, sista oktober 08, känns bra.

 

Så allt går åt rätt håll, förutom att jag fick mitt första bakslag med ryggen för 3 veckor sedan, men det får man kanske räkna med och leva med eller så får man gå på nivån ovanför som också är degenerad (L4-L5) och peta in en diskprotes...., eller så går det över av sig självt, vem vet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...