Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic RC:11 eller Madshus Hypersonic?


larsbern

Recommended Posts

Jag köpte ett par RC11 för 1000 kr för några år sedan och jag gillar dom skarpt. (Kanske mina favoritskidor av mina 5 klassiska par? Jag har även 2 rcs, vilka är att föredra i vissa fören...) Jag har förvisso ett par Madshus Hypersonic också, men de är wet-skidor, så jag har inte hunnit åka så mycket på dom. Jag skulle ta det par där spannet passar bäst - eller kanske båda två... ;)
Link to comment
Share on other sites

Precis varför välja :) Föreslå 2000 för bägge paren tillsammans. På det viset får de sälja två par bindningar säger du om de knorrar.

Blir bra, ett par för stålsickling och det andra för valla.

 

...men det är ju klart ingen av oss har besvart din fråga :(

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det börjar luta åt Atomic. Swärden vann ju Vasan på ett par gamla blå för nåt år sen eller två. Sen har jag ju varit lite Atomic-frälst ända sedan mina racing-gula ARC Vasa med grått P-texbelag i slutet av 80-talet för er som levde då. Herre j..lar vad de gled bra! ;)
Link to comment
Share on other sites

Känns som att det börjar luta åt Atomic. Swärden vann ju Vasan på ett par gamla blå för nåt år sen eller två. Sen har jag ju varit lite Atomic-frälst ända sedan mina racing-gula ARC Vasa med grått P-texbelag i slutet av 80-talet för er som levde då. Herre j..lar vad de gled bra! ;)

Tror han vunnit åtminstone två på RC11. Men man mins ju senast gången då han åkte på blå, men slet upp nya rödvita vid målfållan... Sen undrar jag om inte Anders Aukland vann på RC11 han också. Så då tippar jag larsbern till vinnare 2009 då... ;) Annars hoppas jag på Ahrlin.

 

(Madshus blir ju lätt lite konkav/konvex vid värme. Men å andra sidan så är det på en Atomic RC10-tävlingsmodellen enda skida jag fått brännblåsa på belaget. Men det senare kanske får skyllas på min klantighet...)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har köpt ett par Hypersonic av förra årets kollektion. Testade dem för första gången i kväll.

Har Fischer sedan tidigare. Tyckte att NISplattan kändes styvare och ej lika smidig som min Fischer/salomonuppsättning. Fick även lite känningar i ryggen som jag ej haft tidigare.

Kan det verkligen bero på skidorna/bindningarna, testade bara 6 km. Någon annan som upplevt samma fenomen. Kan ju bero på att jag bara kört en gång och det kändes ovant.

Däremot inga problem med fästet.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite löjligt att säga att antingen Atomic eller Madshus är så mycket bättre än det andra märket. Finns otaliga världsstjärnor som åker på bägge skidsorterna och det skulle de inte göra om de inte var toppskidor.

 

Köpte själv ett par Madshus Hypersonic för ett par år sedan och är otroligt nöjd. Lätta att få bra glid på, väger inte mycket och det långa spannet gör att de är otroligt lätta att få bra fäste med om du har spannet rätt utmätt. Kan alltså varmt rekommendera Madshusskidorna, men tror säkert att Atomic är lika bra.

 

Vilka ska du då välja? Det paret som har bäst spann för dig.

Om spannen är lika bra på bägge skidorna? Välj Madshus. NIS-plattan och Rottefellabindningarna är överlägset Salomons/Atomics gamla system. Och så gör Madshus snyggare skidor, inte heller oviktigt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hade jag varit i dina kläder hade jag definitivt köpt ett par blåa atomic skidor istället för madshus men jag rekomenderar fishers modell är inte säker på årtalet men den gul,röd och svartaktiga modellen den sägs vara en av de bästa skidor som fisher gjort i skate men är inte säker på att de är dom bästa klassiska skidorna :D
Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig var mycket missnöjd med årets VL. Han brukar ligga på 6-6.30, man hade i år 1 tim sämre tid. Han tillhör inte dem som kommer med bortförklaringar, men till stor del skyllde han på skidorna, ett par Madshus Hypersonic, köpta på småländska höglandet. Han hade både dåligt glid och tjuvsläpp något som han upplevt både vid tävling o träning i vinter.

 

Jag rekommenderade honom att byta skidmärke och nämnde också att sen jag bytt från Madshus till Rossignol har problemen med tjuvsläpp försvunnit. Även RCR jag testade i vintras var lätta att få fäste på och gav inga tjuvsläpp. Om Atomic har jag ingen åsikt, då jag ej provat det märket.

 

Min teori är att om man har ett hårt slutspann är det risk att man sätter för mycket/för mjuk fästvalla och därmed försämrar glidet.:/

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Om du kan testa dom.. Den enda möjlighet att välja rätt.. Jag själv skulle nog välja Madshus (har testat i år olika skidor från olika tillverkare. Det var SkiTrab som vann, nr. två blev Madshus (med riktigt små marginaler mellan de här två varumärken). Sen blev det större marginaler och Atomic blev näst sista..

 

Men det kunde ha sett absolut annorlunda ut om det vore du som testat ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...