Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Annorlunda träningspass!


Jouni

Recommended Posts

Idag hände något som jag tror att jag är ensam om här på forumet!

Skulle ta ett pass klassiskt idag,åkte iväg och efter 200meter så står det en älgkalv framför mig utan att flytta på sig.

Jag sjasade bort den och den sprang en bit så jag fortsatte men kalven följde efter mig på 2meters avstånd var tvungen att avbryta träningen och fara hem.

Kalven var brevid bilen när jag la skidorna dit!

Link to comment
Share on other sites

Idag hände något som jag tror att jag är ensam om här på forumet!

Skulle ta ett pass klassiskt idag,åkte iväg och efter 200meter så står det en älgkalv framför mig utan att flytta på sig.

Jag sjasade bort den och den sprang en bit så jag fortsatte men kalven följde efter mig på 2meters avstånd var tvungen att avbryta träningen och fara hem.

Kalven var brevid bilen när jag la skidorna dit!

Det var en av de märkligaste älghistorier jag hört, och från de trakter jag kommer (Svanabyn i Dorotea) har jag hört många sådana. Man kan ju undra vad som hänt med hans mamma ? Den kanske hade tänkt sig att du skulle ta hand om den, det skulle jag ha funderat på i samma läge och definitivt inte åkt hem.

 

Det finns ju en annan tråd med detta tema (dvs. vad man stött på i spåret) och detta slår väl alla tidigare historier.

Link to comment
Share on other sites

En gång när jag var ute och sprang kom det en hund och började följa efter mig. Jag försökte med alla medel att bli av med den, jag kastade iväg grenar och gjorde snabbruscher(bra träning), men han kom ifatt likaväl. Så jag gav upp och han fick följa med hem, där jag anmälde den till polisen. Ägaren, som varit ute och rastat hunden när jag sprang förbi, fick så småningom tillbaka sin hund.
Link to comment
Share on other sites

Jag mötte också något som jag tyckte vara märkligt på min runda på ormberget, en Gällivare skidalians åkare som hade bra fart under skidorna. Kan det ha varit Marcus Hellner som var och tetsade formen?? Borde inte han vara på någon alptopp och fila på formen?
Link to comment
Share on other sites

Jag mötte också något som jag tyckte vara märkligt på min runda på ormberget, en Gällivare skidalians åkare som hade bra fart under skidorna. Kan det ha varit Marcus Hellner som var och tetsade formen?? Borde inte han vara på någon alptopp och fila på formen?

Det faktum att han körde för Gällivare och att det gick fort är väl inte klockrena bevis för att det var just Marcus Hellner i och för sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en löprunda, som jag använt i 10-15 år med smärre justeringar. Sista året har det byggts en parkeringsplats längs mitt stråk, så att jag fått hoppa över staketet och gena över den. En dag när jag precis passerade över p-platsen började en karl skrika och domdera i närheten "jävla gubbe osv" Jag fortsatte som inget hänt, men tänkte att han måste ha problem när han retar upp sig på en bagatell. Tänkte att det hade varit bättre han snört på sig träningskorna och tagit en runda så han fått ur sig allt adrenalin och sluppit "hoppa på" en joggare för en skitsak.
Link to comment
Share on other sites

Ett sent pass i sommarskymningen på fina små grusvägar, jätteskönt och mysigt.

Tills jag ser en flock vildsvin framför mig!

Men det låter ju om en joggare så jag fortsätter, men ingen reaktion...

allt närmare så harklar jag mig och hostar allt högre...

Till slut med endast några meter kvar så splittras flocken med kultingarna

på en sidan vägen och suggan på andra! Ni har säkert också hört om att

man inte ska gå emellan sugga och kultingar?

Nåväl, ett intervallryck som platsat på OS i sprintdisciplinen tog mig vidare

och säkerligen hade jag en maxpulstest :)

 

Ingen sugga som anföll och jag tog inte med mig någon hem :)

Men jag tar det försiktigt numera...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Idag hände något som jag tror att jag är ensam om här på forumet!

Skulle ta ett pass klassiskt idag,åkte iväg och efter 200meter så står det en älgkalv framför mig utan att flytta på sig.

Jag sjasade bort den och den sprang en bit så jag fortsatte men kalven följde efter mig på 2meters avstånd var tvungen att avbryta träningen och fara hem.

Kalven var brevid bilen när jag la skidorna dit!

Det kanske var en Finsk älgkalv?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...