Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode Rossa eller KR60?


Rune R

Recommended Posts

Jag är ny på detta forum och har en liten undran angående vilket klister jag bör köpa. För några veckor sedan blev jag tvungen att köpa några tuber i panik för att ha i beredskap för helgens åkning och det som fanns tillgängligt var några sorters Swix. Jag valde en röd och en lila tub vilket visade sig vara KR50 och KR70. Nu har jag insett att KR70 är för riktigt blöt snö och att jag behöver komplettera med ett klister som funkar strax över noll. Om man läser på forumet och olika rekomendationer så verkar alla förorda Rode Rossa och nästan ingen nämner KR60. Är det verkligen så att Rossa är guds gåva till skidorna? Har den någon egenskap som är överlägsen eller är det kanske bara traditionen som styr valet?

 

En annan sak som jag sett är att de flesta rekomendationer har Rossa blandat med nogot annat klister. Är det så att det inte är riktigt perfekt och att folk gillar att blanda istället för att välja ett annat som fungerar bättre utan inblandninga av annat klister?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Swix klister i alla förhållande där snön är grov med gott resultat. KR 70 skall du akta dig för, den kan ge fruktansvärda hugg så du står på näsan. KR 60 räcker gott och väl vid plusgrader, när inte KR 50 ger tillräckligt fäste. KR 40 är onödig, bättre att ha universal i stället. KR 30 brukar jag använda som grundklister invärmd.

KR 60 ersätter den tidigare klassiska vallningen rött o silver blandat med lila el blått i botten.

Rode rossa använder jag vid finkornig snö, ofta använd som "omvallningsvalla" i VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ny på detta forum och har en liten undran angående vilket klister jag bör köpa. För några veckor sedan blev jag tvungen att köpa några tuber i panik för att ha i beredskap för helgens åkning och det som fanns tillgängligt var några sorters Swix. Jag valde en röd och en lila tub vilket visade sig vara KR50 och KR70. Nu har jag insett att KR70 är för riktigt blöt snö och att jag behöver komplettera med ett klister som funkar strax över noll. Om man läser på forumet och olika rekomendationer så verkar alla förorda Rode Rossa och nästan ingen nämner KR60. Är det verkligen så att Rossa är guds gåva till skidorna? Har den någon egenskap som är överlägsen eller är det kanske bara traditionen som styr valet?

 

En annan sak som jag sett är att de flesta rekomendationer har Rossa blandat med nogot annat klister. Är det så att det inte är riktigt perfekt och att folk gillar att blanda istället för att välja ett annat som fungerar bättre utan inblandninga av annat klister?

Rossan funkar kanon ensamt, ska du bara ha några tuber så är rossan ett måste. En gammal slitvarg som konkurenterna har svårt att mäta sig med!

Link to comment
Share on other sites

Jag är ny på detta forum och har en liten undran angående vilket klister jag bör köpa. För några veckor sedan blev jag tvungen att köpa några tuber i panik för att ha i beredskap för helgens åkning och det som fanns tillgängligt var några sorters Swix. Jag valde en röd och en lila tub vilket visade sig vara KR50 och KR70. Nu har jag insett att KR70 är för riktigt blöt snö och att jag behöver komplettera med ett klister som funkar strax över noll. Om man läser på forumet och olika rekomendationer så verkar alla förorda Rode Rossa och nästan ingen nämner KR60. Är det verkligen så att Rossa är guds gåva till skidorna? Har den någon egenskap som är överlägsen eller är det kanske bara traditionen som styr valet?

 

En annan sak som jag sett är att de flesta rekomendationer har Rossa blandat med nogot annat klister. Är det så att det inte är riktigt perfekt och att folk gillar att blanda istället för att välja ett annat som fungerar bättre utan inblandninga av annat klister?

Rossan funkar kanon ensamt' date=' ska du bara ha några tuber så är rossan ett måste. En gammal slitvarg som konkurenterna har svårt att mäta sig med![/quote']

Jag håller med, Rossa är ett speciellt bra klister. Det är ju en urgammal valla men jag tvivlar på att det finns något bättre i flera förhålanden (t.ex. mot och över 0 och glatta spår) även om det tillverkats många konkurrerande klister med olika märken, namn och nummer etc. (t.ex. de som omnämns ovan) .

Jag kan avslöja att jag fortfarande alltid har Rossa med mig i fickan på Vasaloppet när det finns minsta risk för att temperturen närmar sig nollstrecket i slutet. Jag gissar att jag innan mål utnyttjat detta och haft Rossa under skidorna c:a 10 gånger (t.ex. ifjol) av mina 35 Vasalopp (och även ett par av mina öppna spår). Den går dessutom utmärkt att klossa ut om man förvärmt den lite nära kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Är ingen hejjare på valla men nyss hemkommen från sälen med dess olika väder, ena dagen regn då var det rossa special blandat med silver, dagen efter -5 oj vad det gick i spåret, här var det vanlig rossa täckt med burk blå swix, känns som man kommer långt med rossa special och vanlig rossa eller ?

 

ps inge vidare kul att komma hem till stockholm och dess gröna gräsmattor, man skulle

bo i sälen eller längre norr ut......

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...