Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mättning Madhus Hypersonic X3 05/06 Classic


Svenke

Recommended Posts

Hej,

 

Har ett par Madushus Hypersonic X3 05/06 Classic (Wet) som inte verkar ta åt sig glidvallan på ett bra sätt.

 

Trots tre stenslipningar sedan inköpet hösten 06 samt div. mättningar med bl.a. Toko Gul LF + Start Grafit så är belaget förhållandevis "torrt" när skidan har borstats med nylonborste.

 

Mina Atomic Beta RC10 får alltid en fet och blank yta på glidytorna när de är nyvallade och borstade. Drar man nageln tvärs belaget blir det alltid ett svagt märke på Atomicarna, på Madshusen syns det knappt trots att belaget är nymättat. Vidare sprätter hårda glidvallor mycket när jag sicklar Madshusen medan vallan alltid verkar sitta bättre i Atomicbelaget.

 

Tilläggas skall att Atomicarna oftast går som spjut medan Madhusen inte alls glider så bra som jag hade hoppats på.

 

Är det någon som har liknande erfarenheter? Har jag fått tag på ett par Madshus med dåligt belag? Tacksam för kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Det är sk "fjolårsskidor" som jag aldrig kommit överens med.... Har varit försiktig med värmen vid vallningen men kan ha tabbat mig. Jag har inte brassat på med vallajärnet och lagt pulver heller. Funderar på att köpa nya skidor, ett par som är nytillverkade. Men det låter som en bra idé att reklamera hos lev. till att börja med.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par Madshus Supersonic på rea och dumt nog kollade jag ej spannzonen med bladmått utan använde butikens testbräda med gemensam spannmätare för hö o vänster. Det visade sig sen att det var olika längd och hårdhet på spannen. Jag reklamerade skidorna och fick rätt i min reklamation. Jag bytte upp mig till Madshus Hypersonic 04. Spannet och belaget var helt OK (blev ej torrt som du beskriver) och de gick ganska bra, men var svåra att få fäste på, så jag gjorde mig av med dem. Madshus är ej aktuella vid ev nyköp.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...