Boljohan Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 När temperaturen ligger strax över noll och snön inte är så blöt så kan mjuka burkvallor fungera men även klister. Vad jag förstått har det att göra med om snön är fin- eller grovkornig, vilket i sin tur beror på hur gammal den är. När blir snön så gammal att kan kallas grovkornig och det blir dags att gå över från burk till klistervalla? Finns det några tumregler eller är det bara att prova sig fram?
Klas Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Det lär du dig:) dvs när burkvallan slits för fort eller inte ger fäste
Lars_P Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Tyvärr är det precis så. Man måste lära sig. Men klistervallning är lätt, och ofta får man snabba skidor med bra fäste. Har snön aldrig tinat blir den inte grovkornig (utan finkornig), och då behövs inget klister. Liten vallanyckel: Fruset/is => skarklister (swix blå t.ex) fruset/is och lite blött => universal eller nåt annat typ swix lila eller rosa blött => töklister Enkelt va? Vill du göra det ännu bättre så skall du lägga på i flera tunna lager: Alltid skarklister eller speciellt base-klister i botten, sen bygger du på med allt mjukare klister. Då ligger klistret kvar där det ska utan att åka ut på sidor och glid. Ex, först skarklister, sen universal och sist töklister. Lägg inte lika långt heller, lite kortare fram och bara till hålfoten/fram på hälen Sen kan man mixa klister och burk, men det håller väl på att bli omodernt nu med tape, spray och allt vad det heter... Jo, jag glömde den enkla tumregeln: Har snön tinat så gäller klister
Magnus Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Var i Högbo idag +3 i luften men kalla spår mixat hårda/konstsnö och vecko gammal snö och träffade ett par bekanta, vi hade alla olika valla som funkade. Jag körde VR60 en körde VM universal klister och en tape, var tidigare i veckan och körde då med Flexi klister som även det funkade skapligt.
Klas Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Men efter 7 mil lär din valla vara slut, eller sannolikt mkt tidigare. I princip använder jag samma koncept som Lars_P. Är det + så använder jag alltid klister, med undantag för snöfall (så klart).
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.