Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsträning a la Karvonens formel-Still confused but on a higer level


Nobbe

Recommended Posts

När den första förvirringen lagt sig kring pulsträning och vilka intervall man ska träna i så läser man om Karvonens formel som tar hänsyn till vilopuls (vilket känns helt rätt då polarnivåerna känns väl låga för att det ska kännas som träning).

 

Kortfattat så räknas intensiteten ut på följande sätt om jag förstått det hela rätt: (maxpuls-vilopuls)*intensitetsnivå+vilopuls=träningspuls. Det ska ju vara bra att justera intensiteten efter dagsformen, men i själva verket blir det motsatsen lägre vilopuls (bättre form) ger ett lägre pulsintervall, kan nån förklara för mig hur en otränad person/småkrasslig med hög vilopuls ska ligga i ett högre spann än tvärtom eller har jag missat nåt?? ;-)

Link to comment
Share on other sites

se det som en matematisk formel, den säger endast när din pulsfrekvens är ex 70 % av max(max=max antal slag hjärtat kan öka i frekvens 200-50=150slag)...

 

sedan fokuserar du på att tänka ut rätt procenttal istället för respektive scenario, ex hypotetiskt: otränad på 60 % vältränad på 70%...

 

att det blir högre spann om man är otränad beror på att du tänker att man måste ligga på samma procenttal som en vältränad, procenttalen måste bearbetas...

formeln talar sanning om man ser det som hur mycket har kroppen accelererat i % av max..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...