Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur vet man att belaget är mättat?


zindu

Recommended Posts

Tänkte först lämna in dem o låta nån annan göra jobbet, men det lär man sig ju inget på. För övrigt ville intersport ta över 500(!!!) för att grundvalla skidorna!!! För dom pengarna kan jag köpa en del valla... strykjärn o en del smältvalla har vi redan eftersom vi använder till snowboard med.

 

Enda nackdelen med o valla själv är väl då om man misslyckas o bränner sönder dem el. nåt. Men har aldrig hört om så dyr vallaservice förut, min pappa betalade 150 i örebro.

 

Men tillbaka till rubriken, som sagt hur vet man att de är i princip klara för att ta ut och åka på?

Link to comment
Share on other sites

I senaste glid så tipsar dem att bra sätt att grundvalla skidor

jag grundvallar dock på ett annat sätt och det har funkat bra för mig.

 

-först ett lager skigo soft för att rengöra belaget, sickla bort direkt innan det har stelnat

- därefter två lager till skigo soft men den här gången låter du det stelna innan du sicklar och borstar

-3-5 lager av något hårdare parafin, här tycker jag absolut att starts bvlf är det absolut bästa grundparafinet. enda nackdelen är att det är dyrt.. låt det stelna mellan invärmningarna och sickla och borta rent skidan mellan alla invärmningar.

- avsluta med en grafit för att förhindra att den mjuka skigo soft kommer up till ytan för då börjar det suga under skidorna efter ett tag.

 

jag kan förstå intersport som tar 500 kr för att mätta belagen eftersom det tar flera timmar att göra det ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar skigo soft och lägger på ett enda lager, värmer samma lager tre gånger utan att sickla mellan, men efter tredje värmningen svalnat. Sen använder jag start bwlf ett lager, skicklar, borstar klart! Funkar för mig, men är å andra sidan ingen glidvallaexpert heller.
Link to comment
Share on other sites

Jag anser att det är onödigt arbete att lägga på i flera omgångar och sickla bort. Jag trodde detta försvunnit sedan man för några år sedan kommit på att belaget inte suger åt sig som man trott.

Jag gör som Klas; mjukt grundparaffin som jag värmer in noga och sedan sicklar bort, sen värmer jag in ett lager hårt , sicklar bort, borstar, klart. :) (tex Bwlf el Toko multigrade m fl)

Link to comment
Share on other sites

3-5 lager är normalt, viktigt att du får en hård och bra yta, det gäller också att ha tillräckligt med glider på belaget om uppvärmningen av samma glider görs flera gånger annars bränns belaget, är det det bränt så är skidornas enda räddning om det inte finns blåsor, ev. slipa om. Avsluta 2 sista lager med det hårdaste glider du har(härdning), glöm inte bronsborsten mellan varverna och nogrann polering, skidorna är klar att behandlas för dagens före + pulver för super glid lycka till och GOD JUL.
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket allihop och God Jul på er med!

Klas metod tyckte jag lät vettig och lättgenomförd så nånting åt det hållet blir det nog.

Sen tänker jag absolut testa och köra med tejp, har aldrig provat tidigare men det låter bra och flera har rekommenderat det.

Vore underbart att kunna slippa en del kladd som fästvalla innebär (den har alltid en viss förmåga att lyckas hamna på en del annat än bara skidorna)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...