Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Primateria sickel och landslaget!


Stefan Sand

Recommended Posts

Vill delge information som kommit via mail från Primateria:

 

Under hösten har ett flertal elitåkare utfört tester med sicklarna med mycket gott resultat och försäljningar av våra färdiga paket har hunnit komma igång. Vidare har Primateria startat ett samarbete med Svenska skidlandslaget för att förbättra och modifiera de verktyg som används vid preparering av skidbelag idag. Vi kommer i ett första skede att leverera produkter och bidra med vår expertis till landslaget under denna och kommande säsong. I och med detta samarbete är Primateria nu medlem i Cross Country SKI TEAM Sweden.

 

Stålsickling är inte något som några snurriga gubbar gör i buskarna! ;)

Link to comment
Share on other sites

Vill delge information som kommit via mail från Primateria:

 

Under hösten har ett flertal elitåkare utfört tester med sicklarna med mycket gott resultat och försäljningar av våra färdiga paket har hunnit komma igång. Vidare har Primateria startat ett samarbete med Svenska skidlandslaget för att förbättra och modifiera de verktyg som används vid preparering av skidbelag idag. Vi kommer i ett första skede att leverera produkter och bidra med vår expertis till landslaget under denna och kommande säsong. I och med detta samarbete är Primateria nu medlem i Cross Country SKI TEAM Sweden.

 

Stålsickling är inte något som några snurriga gubbar gör i buskarna! ;)

Mycket intressant. Årets julnyhet. Jag har givetvis hört att de haft direktkontakt med representanter för landslaget men jag visste inte att de kommit så här långt. Imponerande. Men det kan knappast komma som någon överraskning för varje sunt tänkande människa (och det verkar ju finnas ovanligt många sådana på skidforum).

 

Redan med Kuzminsickeln har man ju praktiskt taget haft "elitvallat" på det sätt de flesta av oss kan mäta det hela (se t.ex. resultatet i testerna som gjordes av ett antal medlemmar på vårt forum och som redovisades i en rapport av mig, Stefan Sand och Niklas Grip). När nu detta ytterligare vidareutvecklats vetenskapligt via att Primateriasickeln framtagits så vore det ju konstigt om inte detta skulle påverka utvecklingen även på denna nivå. Givetvis som ett komplement till andra metoder våra skickliga landslagsvallare känner till. Vikten av detta komplement kan öka eftersom denna utveckling just påbörjats.

 

JAG tror personligen, som jag sagt tidigare, att det finns flera ytterligare steg att ta beträffande STRUKTURERING och UTFORMNING av skidor nu när man vet mer om vad som ger optimalt glid under olika förutsättningar. Jag tycker därför att det är klokt att vårt kära skidlandslag ligger i framkanten på denna utveckling.

JAG är dessutom optimistisk att tro att denna utveckling har påverkats av det vi gjort på skidforum. Så sträck på er grabbar och tjejer som medverkat i denna som jag tycker positiva utveckling för motionärer och nu även för landslaget.

Jag är själv mycket glad att ha fått förmånen att följa denna nästan dramatiska utveckling på nära håll och dessutom fått personligen lära känna många mycket intressanta/kunniga personer i detta sammanhang: bl.a. Kuzmin själv, Sture Hogmark med elever och andra relaterade forskare, Ronnie Löf, Mats Larsson (Primateria), Samuel Forslund (MS Rillers skapare tillsammans med Ronnie tror jag), Niklas Grip, Stefan Sand, m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...