Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slipning av Kuzminsickeln


Murcas

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Är det någon som har slipat Kuzminsickeln och gjort det med gott reultat? Jag hittar inget om detta på forumet. Tips och råd mottages tacksamt.

Min börjar också bli slö. Jag tror det är därför som de senaste belagen jag sicklat ned blivit en aning vågiga.

Sa inte Enklaresport att han kunde slipa?

Link to comment
Share on other sites

"enklaresport" svarar och det efter ett ganska långt samtal med herr Kuzmin själv. Nu gäller det bara att försöka komma ihåg det viktigaste.

* Först och främst så var det ju det här med att lämna in för omslipning och det är helt enkelt för liten efterfrågan på det. Han har varit inne i de tankarna men det kostar för mycket att dra igång och ställa in för små mängder i princip. (Tror han pratade om 4 förfrågningar förra året)

* Men viktigare är ju varför sicklarna blir slöa. Jag själv förstår inte varför så många får de slöa snabbt men han menade på att man inte gör rent skidorna och hur kommer jag till här. Eftersom det är mycket mindre snö nuförtiden så menar han, Kuzmin alltså, att det blir mer smuts och partiklar i snön som går in i skidan och det gör att sickeln tappar skärpan. Man skall borsta med stål (helst men annars mässing) innan man sicklar och göra rent belaget.

Och det här med att göra rent med glidvalla funkar heller inte så bra då man i princip trycker ned partiklarna med strykjärnet.

Nä, gör rent skidan med vallaväck, borsta med stålborsten och ev. liten snabb rengöring igen med vallaväck och torka lite torrt. Sen är det bara att sickla.

* Jag passade även på att fråga om det var några särskilda skidor eller belag som passade bra för sickling men det var det inte. Isf var det transparenta belag men det är generellt och har inte ngt med stålsickling att göra. Tillverkarna verkar inte så intresserade heller.

* Om skidorna för övrigt är vågiga så kan man med fördel handslipa ned dem med en passande kloss med tillhörande slippapper, borde fungera med 150-400. Där kommer jag inte ihåg vad han sade, det är mina egna gissningar. Dock med rätt bra kunskap bakom efter ca. 15 år i verktygsbranschen. Det gäller även om belaget har hårdnat, av olika anledningar. Men i bägge fallen så skall man givetvis inte glömma att stålborsta efter för att få bort slippartiklarna.

 

Hoppas jag fick med det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Att Kuzmin inte har så stort intresse att slipa sicklarna kan man förstå - han säljer väl hellre nya.

 

Men det borde väl finnas intresserade företag, som kunde åta sig att slipa stålsicklar ! Om det är någon som känner till ett dyligt företag, tipsa gärna om det på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på den sista av de fyra eggarna på sickeln. De andra är så slöa att de inte tar någonting. Jag har grundsicklat flera par skidor som varit "båtformade" undertill, och då är det mycket material som skall bort innan de är plana igen.

 

Jag tror att mångs som köpt sickel de senaste åren börjar slita ut sina. Bara här i denna tråd är vi väl snart uppe i 10 sicklar som behöver slipas om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...