Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

varför anges inte flourhalten i glidvallorna?


Willie

Recommended Posts

Är det någon som vet hur mycket det egentligen skiljer i flourinnehållet mellan lågflourvallor och högflourvallor, och mellan olika märken? Hur många procent flour brukar det finnas i LF respektive HF, mellan tummen och pekfingret??

 

Tycker det är konstigt att tillverkarna inte anger innehållet, borde ju vara upplysning som konsumenten kan kräva. I Pölders katalog kan man t ex läsa detta om hans egna HF-valla: "Kritikerrosad högfluorkloss, gjord av oss… och vi lovar, jättemycket fluor i den! Fungerar bäst mellan 0 – -12 och kvaliteten motsvarar 500 kr!"

 

Jag menar, vad sjutton är "jättemycket flour"? Hur mycket flour innehåller Pölders kloss och hur mycket innehåller t ex Swix, Ski-go och andra märken. Med tanke på priserna på glidvalla borde det framgå på förpackningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att man bra gärna skulle vilja veta vad man betalar för, samtidigt skulle det bli press på de tillverkare som har låg procent men tar ut ett lika högt pris. Det skulle vara bra om en tillverkare lämnade uppgift på sitt flourinnehåll i sina vallor och i sin annonsering provocerade sina konkurrenter att också uppge sitt flourinnehåll.
Link to comment
Share on other sites

Det finns andra parametrar som påverkar priset, sen är de olika fluor på kalla och varma hf vallor. renhet på råvarorna m.m.

JAG tror att den viktigaste parametern för priset är marknadsbetingad och till mindra del vad som ingår i produkten. Om den är bra (eller vi TROR att den är bra) så köper vi den ändå till ett så högt pris, ibland tom. orimligt högt pris.

JAG tycker att en viktig sak att påpeka i detta sammanhang är att forskare kommit fram till att fluorhalten och hydrophobicity är olinjärt beroende. Därför är det betydligt svårare att predika nyttan av dyra glidvallor med FC , se t.ex. uppsatsen

 

ROGOWSKI, I., LEONARD, D., GAUVRIT, J.-Y. & LANTERI, P. (2007) Influence of fluorine-based additive content on the physical and physicochemical properties of ski gliding wax. Cold Regions Science and Technology, 49, 145-150.

Link to comment
Share on other sites

Ok ... så ung 75% fluor är alltså lika med absolut max (en kolvätekedja med enbart flour)? Eller innehåller pulvret något annat än organiskt bundet flour? Att flourpulver inte är ren flour är väl ganska givet, eftersom ren flour är en gas vid temperaturer över -188 grader C. Så de där additiven är nog inte till för att det ska smälta, utan snarare för att fluoret inte ska vara i gasform?
Link to comment
Share on other sites

Nej jag är inte återförsäljare till Racewax. Men känner väl till dom och är nöjd med deras valla. Hittat godbitar där såväl som hos Toko, Swix, Holmenkol och Start m fl.

Jag är ju ingen kemist men vad jag kan förstå kan du inte smälta flour med vallajärnet och därför måste det finnas additiv i form av paraffin e dyl för att underlätta "smältning"

Finns flera pulver på marknaden som ej går att smälta men korkas istället.

Därför anses då som "rent flour"

Rätt eller fel? Jag föredrar att korka alla pulver för att inte få massa flourånga och så tycker jag det är läskigt med risken att bränna belaget. Inga problem för dom som kan men jag vallar för sällan med pulver för att kunna säga att jag kan det.

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag inte fått någon "stjärnbildning" när jag lagt på Cera F (5 ggr) och enl experter ej gjort rätt, så har jag ändå fått en positiv effekt i att glidet har behållits hela loppet ut (från 10 km till 90 km) Jag använder ett vanligt strykjärn precis i kanten på "bomull" vilket borde innebära något för låg temperatur, men åas så har inte så mycket flourångor bildats, vilket inte skulle vara bra för min SHR.
Link to comment
Share on other sites

"The first commercially available fluorocarbon ski wax was Cera F, produced by Swix. Cera F is a perfluorocarbon, meaning that fluorine atoms have replaced all of the hydrogen atoms. Perfluorocarbons usually have around 20 carbon atoms, making their melting points low (Charonnat, Fluorinated Waxes)."

 

1 - (n / (2*n + 2)) = % rent flour, där n = antal kolatomer

 

1 - (20 / (2*20 + 2)) = 0,52 = 52% (Rent flour)

Link to comment
Share on other sites

Fluor väger mer än kol, så det blir ung 75% viktprocent ... :-)

 

Om olika preparat är har fullständigt fluorerade så lär skillnaden vara längden på kolkedjorna, eller? Plus vad de nu har i för att få lagom smältpunkt.

Helt rätt,, så långt tänkte jag inte..

 

Hitta en sida som förklarar skillnaden i uppbyggnad mellan Vanligt parrafin, LF, HF och Flourpulver:

http://www.tokous.com/Chemical%20Makeup%20of%20Glide%20Wax.htm

 

Toko JetStream ser ut att bara ha 14 kolatomer vilket ger en liten högre procentdel flour än SWIX Cera F (Om dom nu har 20 vilket vi inte vet, så glöm det ;] )

Link to comment
Share on other sites

Men om vi inte går in på avancerade beskrivningar på molekylnivå, hur mycket skiljer flourhalten vanligtvis mellan LF och HF-vallor?

 

Och är det någon LF-valla som är att föredra framför andra? Pölder skriver t ex att flourhalten i Swix LF-vallor är ovanligt låg.

Link to comment
Share on other sites

Tokolänken var intressant. Det jag inte riktigt fattade var "Some wax companies claim to have more Fluorine molecules in their wax than others. (Or a higher percentage of Fluorine molecules) Most likely this is because they are using the low quality Fluorine molecules which are cheaper and less potent. For this reason, they need to increase the percentage of these Fluorine molecules."

 

Nu är det ju dels inte fluor-molekyler utan perflouralkan-molekyler, och dels hur kan två lika molekyl vara av olika kvalitet? Dubbelbindningar - alkener, eller?

Link to comment
Share on other sites

Framgick det på Tokolänken om de själva använde låg eller hög kvalitet på sina flourmolekyler och om det i så fall var en ursäkt till att de hade lägre procent (dvs att de använde flour av hög kvalite)

Fast egentligen så kanske man kan strunta i procenten och i stället koncentrera sig på att testa vilken HF-produkt som ger bäst glid. Det ställer sig för dyrt att testa själv, men man kan ju höra omkring (tex på det här forumet) vilken HF-valla som ger "bäst glid för pengarna"

LF kan man utesluta helt, så skillnaden mot flourfri valla är marginell eller ingen. Vissa fabrikanter har helt tagit bort LF-vallorna, vilket jag tycker är just mot köparna.

Link to comment
Share on other sites

Framgick det på Tokolänken om de själva använde låg eller hög kvalitet på sina flourmolekyler och om det i så fall var en ursäkt till att de hade lägre procent (dvs att de använde flour av hög kvalite)

Fast egentligen så kanske man kan strunta i procenten och i stället koncentrera sig på att testa vilken HF-produkt som ger bäst glid. Det ställer sig för dyrt att testa själv, men man kan ju höra omkring (tex på det här forumet) vilken HF-valla som ger "bäst glid för pengarna"

LF kan man utesluta helt, så skillnaden mot flourfri valla är marginell eller ingen. Vissa fabrikanter har helt tagit bort LF-vallorna, vilket jag tycker är just mot köparna.

Det är stor skillnad på LF och LF, dyra lf vallor går oftast bättre än billiga. START, STAR mfl.

 

Villket fabrikat menar du tagit bort sin LF line?

Link to comment
Share on other sites

Trodde Vauhti gjort det, men ser att de har den kvar, fast i deras valla rek. ser man LF nästan inte alls. Deras idiologi är att man skall grunda med en hård flourfri glidbit tom på elitnivå, så jag förstår inte varför de har SF-serien kvar.

Här på forumet finns ju vallatester, får gå igenom trådarna där och se om det finns någon jämförelse mellan olika HF-vallor vad gäller glidförmågan.(en viss subjektivitet i dessa tester får man räkna med) Fast det är nog enklare att de som genomfört och redovisat glidtester på tråden, gör ett "utdrag" från de tester som just rört skillnader mellan flourparaffiner tex HF-HF, HF-LF, LF-flourfri. Det är ett "hästjobb" att plöja igenom alla tester.

Sen återstår det väl bara att fråga olika vallafabrikanter om flourinnehållet ev. kanske man får svar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...