Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Den breddade starten.


Tomas35

Recommended Posts

Hej,

 

har tydligen inget bättre för mig på nyårsafton än att sitta och fundera på Vasaloppet och då främst breddningen som gjorts i första backen. :)

Finns det någonstans bra bilder på hur backen ser ut idag, gentemot förra året?

Strategier ska ju läggas upp, in i minsta detalj :)

 

Ifjol tillbringade jag mer tid än tänkt i just den backen, var ju inte direkt ensam om den upplevelsen.

 

Önskar er alla ett Gott Nytt år och att vi får fina träningsförhållanden fram till Vasaloppsstarten.

 

/ Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nix.

 

Det är ju mindre folk på öppet spår i backen.

Men faktum är att "synbart är det inte"

 

De har säkert breddat en aning jag skulle tippa 2 meter.

 

I början av backen står det till exempel ett lågt "utkikstorn" i trä. det är i varje fall inte flyttat och i jämförelse med det och hur skogen växer ser det inte speciellt breddat ut.

Link to comment
Share on other sites

Om de säger att de har breddat så får jag väl tro på det. Men det är ingen stor skillnad. Jag åkte i söndags och tänkte inte ens på saken förrän nu när jag såg tråden om ämnet.

Min gissning: breddningen kommer spela väldigt liten roll i startkaoset på söndag, särskilt eftersom resten av backen efter inledningen ändå är smal och lång.

Link to comment
Share on other sites

Tränade en hel del i backen för ett par veckor sedan. Dubbelt så bred (första biten) kan stämma. Dungen mellan höger och vänster vägvalet är nästan helt borta. Bara ladan står kvar där i stort sett. Vad jag kunde se är breddningen gjord helt och hållet på vänster vägvalet.
Link to comment
Share on other sites

Var det inte så också att de flackat ut det högra vägvalet? Isf skulle det kunna innebära att folk kanske inte behöver saxa lika mycket? Det skulle ju kunna få bort lite av kaoset.

Sen tror jag inte det kommer bli samma kaos i år om väderprognoserna håller sig så att det blir många minusgrader. Då kommer folk få fäste och inte behöva saxa och tjoa.

Stod i led tre för tre år sen.. då var folk helt tysta och lugna och höll upp sina stavar eller iaf var mycket mer rädd om dem och knatade på upp för backen på fästet.

Det som blev över vid utplaningen hade de även använt för att fylla igen ett hål som de tidigare var tvugna fylla upp med snö.

 

Sen hade de ju som de står även breddat.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det betydligt bättre i år än ifjol. Det var ju klart bredare, men ockå jämnare! Dom har väl även grävt ur och gjort att småkullarna är borta. Så det gick enligt mig bättre än förut. Men det är klart föret påverkar ju alltid också.

Jag tror att skåningen pekar på något viktigt. När det är bra före som i år och i stort alla har mycket bra fäste så ger breddningen av backen viss fördel. OM däremot föret blir som ifjol och man börjar åka endart i ett spår efter backen (eller nästan) så kommer vi inte iväg fortare från den punkt där vi börjar åka i ett spår. Det enda som då händer med bredare backe är att fler får köa längre i backen och det är inte en fördel om du har bakhala skidor. Jag påstår att en breddad backe inte automatiskt löser fjolårets problem. Då måste iställlet åtgärdas så att spåren blir så likvärdiga att vi åker i alla eller fler av spåren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...