Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår


Petter

Recommended Posts

Hej!

Ska åka öppet spår för första gången. Jag tänkte åka på måndagen. Vad ska jag tänka på. Är gammal avdankad skidåkare så jag har ganska bra koll på träningen. Jag siktar på 6-7 timmar. Det jag undrar över är det runt omkring. Jag har förstått att man bör hämta nummerlapp kvällen innan.

Hur tidigt ska man vara på plats för att kunna hänga med i "rätt klunga"?

Brukar det vara trångt = mkt folk?

Spårkvalitet?

Nått mer som jag inte kommer på?

 

Tack

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Spåren brukar vara kanonfina. Starten sker vid att man går på led i en fålla. Vid passering startlinjen går tiden i gång. Fri start mellan 7-8 Dom flesta vill iväg vid 7 med lite köbildning som följd.

Med din åkkapacitet kan du lägga ut skidorna vid startlinjen ca. 1-1,5 timme innan. Om du bor i Sälen förståss. Då har du spåret fritt. Var på plats en kvart innan start i så fall.

Se till så nr. lappen hamnar i Sälen.

Utnyttja VL service för transporter m.m

 

Uppskattningsvis 4-5000 startande.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips efter 7 ÖS söndag är att starta tidigt. Som biggen skriver, se till att vara vid start ca 1,5 timme innan, då kan jag garatera att du kommer i väg bland de 20 första. I fjol låg jag faktiskt 2:a fram till första backen. Spåren kommer vara bra och du kan åka helt obehindrat.

 

För att vara vid starten i tid så bör du bo i Sälen (tex skolan) eller dess närhet. Det underlättar om du har stöd av vän/anhörig etc som kan stå för transport till startområdet. Du bör vara där innan arrangörernas egna bussar. Lägg ut skidorna, gå och värm dig vid en eld/ta en titt i Stadium tältet.

 

Du kommer troligen bli ikapp åkt av ett antal åkare uppför första backen. Det är bara haka på nån med lagom tempo. Själv tycker jag att de är lättare att hitta nån bra rygg andra halvan av loppet då jämnbördiga åkare har hunnit ungefär lika långt.

 

Angående ÖS måndag så har jag för mig att de först har släppt i väg skidåkande militärer, travtränare(!) etc i deras egna mästerskap får att sedan låta övriga åka iväg. Vet ej om det är så i år oxå.

 

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Jag kommer att bo i Hundfjället, så jag hinner väl sova lite på natten... Om man nu bör vara på plats 1,5 timme innan start är det då för stressigt att hämta nummerlappen på morgonen? Köer? När kommer arrangörernas bussar?

 

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Du kan lungt hämta nummerlappen på morgonen. Sällan någon kö där. Tipset är att först lägga ut skidorna, hämta sen nummerlappen. Kolla gärna utlämningstider i start PM så att du inte får nån överraskning.

 

ÖS har inte startfållor/led på samma sätt som VL därför behöver du ingen nummerlapp/chip för at komma fram till spåren.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips efter 7 ÖS söndag är att starta tidigt. Som biggen skriver, se till att vara vid start ca 1,5 timme innan, då kan jag garatera att du kommer i väg bland de 20 första. I fjol låg jag faktiskt 2:a fram till första backen. Spåren kommer vara bra och du kan åka helt obehindrat.

 

För att vara vid starten i tid så bör du bo i Sälen (tex skolan) eller dess närhet. Det underlättar om du har stöd av vän/anhörig etc som kan stå för transport till startområdet. Du bör vara där innan arrangörernas egna bussar. Lägg ut skidorna, gå och värm dig vid en eld/ta en titt i Stadium tältet.

 

Du kommer troligen bli ikapp åkt av ett antal åkare uppför första backen. Det är bara haka på nån med lagom tempo. Själv tycker jag att de är lättare att hitta nån bra rygg andra halvan av loppet då jämnbördiga åkare har hunnit ungefär lika långt.

 

Angående ÖS måndag så har jag för mig att de först har släppt i väg skidåkande militärer, travtränare(!) etc i deras egna mästerskap får att sedan låta övriga åka iväg. Vet ej om det är så i år oxå.

 

Lycka till !

Jag har inte prövat att starta längre bak eftersom jag numera har fördelen att få stå i Veteranfållan men jag är ändå säker på att Bestefar (ett bra nick förresten för att ge goda råd !) har rätt att det är fördelaktigt att starta tidigt.

Bestefar: Vi måste ha startat mycket nära varann men jag såg ändå inte till dig i starten och uppför backen tar jag det försiktigt bl.a. beroende på den numera begränsade maxpulsen men även med tanke på att jag ju även skulle åka öppet spår måndag. Men vi fick ju ändå trevligt sällskap och en pratstund senare si så där vid Hökbergstrakten....Tack för det.

 

Beträffande nummerlapp: I varje fall vill jag ha allt klart innan så att jag slipper fundera på det eller irriterad stå i någon kö och se alla tåga förbi.

 

Beträffande militärvasan öppet spår på måndag så kan det vara ett irritationsmoment. De startar en kvart före men det betyder att även deras mest långsamma åkare hunnit till backen och proppat till densamma. Även om jag som sagt vill ta det lite lungt uppför numera så vill jag absolut inte åka så här sakta. Så småningom blir det dock lite mer uppmuntrande med dessa militärer och speciellt militärskor, eftersom man har känslan att avancera hela tiden

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det en annan typ av ÖS-åkare som jag. Då jag åkt många VL (22 st) tycker jag det är skönt att ta det lite lugnare inför starten, sova lite längre, lämna bagage och åka ut till starten utan stress. De gånger jag åkt ÖS har jag startat 7.30-45. Att starta lite senare ger ju den fördelen att man "plockar" löpare hela tiden, vilket är inspirerande sålänge man orkar. Den enda nackdelen skall då vara att spåren försvinner i alla uppförsbackar, då det är stor procent som inte kan diagonalåkning uppför.

I år har jag tänkt hämta start-kuvertet på morgonen och jag tänker fästa nr-lappen på skidor och bagage direkt efter uthämtningen och sen ge mig iväg till startfältet.

Link to comment
Share on other sites

Olika upplägg passar olika personer. Själv är jag morgonpigg ! Att starta tidigt och bli omåkt mer än åka om kan kännas lite motigt. Men just som i VL så tycker jag det är att föredra att starta så långt fram som möjligt och få bästa förutsättningar.

 

I ÖS släpper de i väg löpare i ca sex spår parallellt. De betyder att det inte alls stoppar upp på samma sätt som i VL. Om du kör snabbt så är det ändå ett visst besvär att kryssa mellan spåren för att komma om. Att starta starta 7.10 funkar alltså oxå men är inte optimalt för att göra en bra tid.

 

Att hämta nummerlapp dagen innan är att rekommendera. Då vet man at allt är ok och man kan fixa praktikalliteter som skidmärkning etc redan dagen innan.

 

Lars-Erik: Ja, vi springer på varann i bland. I ÖS förra året ångade du om mig i god stil efter Hökberg och var några minuter före mig in i Mora. Dina båda ÖS under 6 timmar i fjol imponerar. I år så tänker jag dock inte dubblera utan åker bara VL. Med lite tur så ses vi i fållan för led 4.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vi som jobbar på försvarsmakten hade egna små tävlingslopp i varje klassikertävling

fmvasan gick i samband med ÖS andra dagen

vi startade 7.00 sen släppte dom på övriga ÖS åkare 7.05

 

Men från iår så är anmälan upp till var och en och inget som FM samordnar

så om inga andra företag kör sin egen vasa så borde alla få starta från 7.00

förra året så hade även Wibevasan start samtidigt som FMvasan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer en liten rapport. Jag vill tacka för alla tips!

Hämtade nummerlappen på söndag em. Vallade söndagkväll. Upp 4,30 åt frukost och annat morgonbestyr, körde ner till starten och la ut sidorna vid ca kl 6. Hamnade väl med 3-4 åkare framför i mitt spår. Nu var det så att försvaret och Wibe startade kl 7 och 5 min senare gick starten för oss andra. Jag hade som taktik att inte gå ut så hårt, men som vanligt slår ju tävlingshetsen igång en och det känns så roligt att åka på. Låg (tror jag) 2:a efter första backen av ÖS-åkare. Gick bra att åka längst till vä hela backen. Började på myrarna inse att det går lite för fort och slår av lite.

Trots dåligt glid (eller var det för mkt fäste?) som kom jag i mål på drygt 5.30. Är väldigt nöjd.

Tiden räcker till 3:e led i vasan så man får väl se hur det blir nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...