Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flour i parafinet eller inte?


Starman

Recommended Posts

Hej, jag är nybörjare och ska valla skidor. Det är tydligen en djungel..verkligen. Min fråga är:

 

Hur vet jag vilka parafin som innehåller flour och vilka som endast är parafin i? Jag har läst att flour bildar giftiga ångor när man kör på det med järnet så jag vill undvika flour. Jag hittade en märke "Swix ski" som det stod "High performance Wax på", det fanns gul, lila och blå bitar. Kan det vara flour i dessa?

 

En fråga till:

Är ifall Parafin är samma sak som Wax?

 

Tack på förhand för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Ja det är onekligen en djungel och var och en av vallningsexperterna har sina åsikter om hur den optimala vallningsproceduren går till.

 

Swix är en av de stora aktörerna när det gäller valla och vallningstillbehör. De kallar alla sina parafiner för "high performance glidewax" oasvett flourinnehåll. Det som avgör ifall vallan innehåller fluor eller inte är de stora bokstäverna på förpackningen dvs CH, LF eller HF. CH har inget flour tillsatt medans LF (low flour) har flour samt HF har mer flour. Vanligt är att man föredrar en HF valla vid hög luftfuktighet.

 

Färgerna är lika oavsett flourhalten i vallan men de med flour tillsatt har en ljusare färg för att undvika förväxling i vallalådan.

 

Slutligen så är i detta sammanhang wax = parafin.

 

En guide till ifall vallan innehåller flour kan också vara priset, då högflourvallorna brukar gå lös på 400-500 kr för bitar på 50 gram eller så...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finns ett par bra länkar som jag tyckte var väldigt intressanta att läsa.

 

Den här länken innehåller en väldans massa info. Kolla även under deras Tech Tips Archives. Där finns vallaläsning för en hel fredagkväll :)

http://www.fwpages.com/home/index.php?site_config_id=28&page_selection=731

 

Även den här tycker jag var bra (även om det mest matnyttiga är hämtat från länken ovan)

http://www.nensa.net/equipment/TheScienceofSkiWaxes.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...