Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens TV-tips


Risberg

Recommended Posts

SVT 1

 

20.00

 

Från Sixten till Kalla

- ett sekel på skidor. En film om de största stjärnorna i svensk skidsport under 100 år. SVT Sportens Jens Lind har träffat Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sixten Jernberg, Gunde Svan, Thomas Wassberg, Pernilla Wiberg, Charlotte Kalla m.fl. i en personligt berättad tidsresa. Klassiska idrottsögonblick blandas med nyinspelade intervjuer.

 

Även i SVT1 8/1

 

Textat sid. 199

Link to comment
Share on other sites

Hur sköna profiler som helst. Artur Häggblads "Kör själv då gubbdjävel!" har ju lovprisats tidigare här på forumet och Wassbergs "Smärtgränsen, den skiter jag i!" är ju även den en kommentar som redan gått till historien. Synd att inte Boklöv fick sin del av programmet, men han kanske inte ville ställa upp?
Link to comment
Share on other sites

Att 60min kan gå så fort!

 

Det är många fler man skulle vela sett mer av, Boklöv som nämnts, Tomas Magnusson, Sven Åke Lundbäck, Mogren, Elofsson och många fler. Skulle kunna bli en hel serie

 

Men det var en skön stund i TV soffan med härliga original. Sixten´s konstaterande att "störtlopp, det är fränt" är ju klockren. Wassbergs funderande över dagens ungdommar, Gundes handduks funderande :)

 

Jag vill ha mer!

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en hel del godbitar, men helhetsintrycket av programmet var att det var för plottrigt. Tog upp en tråd här och en där, men fullföljde inte. Saknade mer om Boklöv, Falun 1974 då plastskidorna slog igenom, mer från Vasaloppet, Assars lada m m. Men det är klart att 100 år är en lång tid att spegla på 1 tim, så då kan man tex inte begära att tex Elin Pikkuniemi, Sveriges första skiddrottning, skall komma med. (för den skidintresserade finns Vidar Martinells böcker)

Min uppfattning att Sixten Jernberg hade fin och utmejlad skidteknik förstärktes samt en annan detalj var att hans stavteknik faktiskt påminde om dagens.

 

Programmet kom dock inte upp i samma klass om "Det svenska tennisundret" som jag tycker var ett av de bästa idrottsdokumentära programmen jag sett.

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning att Sixten Jernberg hade fin och utmejlad skidteknik förstärktes samt en annan detalj var att hans stavteknik faktiskt påminde om dagens.

Tänkte också på det, otrolig kraft men ändå avspänt i diagonalandet. Hygglig åkekonomi...

Link to comment
Share on other sites

Spelade in programmet och såg det en gång till. Vill ha mer.

 

Skulle också vilja fått höra mer av Magnusson, Lundbäck, Mogren, Elofsson i programmet. Men alla ville kanske inte ställa upp för intervju.

 

Visst har ni läst i boken: snor, svett & svenska skidkungar?

Där finns många intressanta erfarenheter och upplevelser från våra största skidåkare och människorna runt omkring dessa.

Link to comment
Share on other sites

Har ni läst "I vilda spår" om Sixten Jernberg (om han skrivit den själv är jag osäker) Det är flera år sedan jag läste den och en episod kommer jag ihåg. Sixten höll på att bygga en jaktstuga någonstans ute skogen uppe på ett berg. Han lastade ryggsäcken full med tegelstenar och satte fart upp mot stugan. Det blev brantare och brantare och Sixten mer och mer pressad, men med en enorm viljeinsats tog han sig krypande upp sista biten. Det var viljans seger över kroppen.

Berättelsen kanske inte stämmer helt som jag skrivit, men den visade på hans enorma viljestyrka som bidrog till hans framgångar i skidspåren.

Link to comment
Share on other sites

Kanonprogram! Synd bara att det var så kort, hade gott och väl kunnat vara 2-3 timmar långt. Gillade Gundes funderingar kring när eliten kommer börja staka hela loppen. Ahrlin körde ju med det på Vasan förra året, men hur ofta sker det i vanliga världscupen undrar jag.
Link to comment
Share on other sites

Var det någon som såg Mästarnas mästare på tv på ettan i tisdags? Det var lite historiska klipp med Tomas Wassberg när han tävlade. Det var ju helt magiskt att titta på hans lopp! Blev lite gripen av att se det där igen. Programmet är främst en tävling där 11 svenska idrottsstjärnor deltar och Tomas Wassberg är en av de. Per Elofsson och Emelie Öhrstig är också med.
Link to comment
Share on other sites

Om man vill frossa i gamla skidfilmer kan man gå in på öppet arkiv på SVTs hemsida

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=30387&lid=puff_1396301&lpos=lasMer

 

Sökte på skidor och hittade bl.a. det här reportage där Sixten Jernberg åker Mälaröloppet 1959.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=48206&a=535978&lid=is_search712311&lpos=24

Link to comment
Share on other sites

Kul att SVT både fördjupar och gräver i arkiven! =)

Nån mer som såg Vasalopps-specialen före Marcialonga-sändningen igår? De mest bestående intrycken fick jag nog av arkivbilderna från de första starterna (Jösses vilken snöpulsning! Fjolårets VL-spår var ju rena autobahn i jämförelse... :P ) och när Martin Larsson svarade på tittarfrågor och bl a sade att en motionär kan bränna 8000 kcal på ett Vasalopp, medan han själv, tack vare bättre utrustning och teknik, bara bränner ca 4000 kcal!

 

Jag hade aldrig trott att teknik och utrustning skulle kunna spara mycket energi, utan hade snarare gissat att elitåkarna även ligger på en högre effektförbrukning än medelåkaren, men låter ju som på Larssons svar som att de snarare bränner ungefär lika mycket energi per tidsenhet som motionärsåkarna, men omvandlar den till ungefär dubbla hastigheten genom bättre utrustning och teknik? Inte illa i så fall... :cool:

 

(Fast jag tror nog ändå på högre effektförbrukning än genomsnittsåkaren, fast antagligen mindre skillnad än jag föreställt mig tidigare. Hmmm, och med standardformlerna från gymnasiet skulle ju dubbla hastigheten motsvara fyrdubbla rörelseenergin, fast hälften så länge, men i praktiken är det ju inte den utan friktionen VL-åkaren kämpar mot, så är kanske svårt uppskatta med några enklare överslagsräkningar.)

Link to comment
Share on other sites

För att få lite distans till prestationerna på träskidornas tid har jag lite intressant information.

Jag köpte på nätet ett par träskidor Splitkein Sprint från före 1974 (plastskidans intåg) Jag tänkte testa och jämföra med dagens skidor och se vart det kan leda till. Efter att sicklat av dem skulle jag testa ut vallazonerna. Jag tog 0.10 bladmått och ställde mig på parkettgolvet där jag brukar stå och fick en stor överraskning; det fanns inget spann ! Ca 10-15 cm på ena skidan och nästan inget alls på den andra. Det betyder att fästvallan måste ha legat i hårdare för att inte tala om klister - inte underligt att det gick tungt i VL 1971.

Sen har jag en annan fundering och det är märkningen av fästvallor. Dagens rek. är att man skall lägga på "ett snäpp" mjukare fästvalla, kanske märkningen av vallorna är ett arv från träskidornas tid? Jag vill minnas att man inte behövde så mycket fästvalla på träskidorna, inte underligt om spannen var så mjuka. Vid -2-10 gr var en standardvallning grön burkvalla på hela skidan sen blått som fäste, ner mot nollan Rex lila. (paraffin fanns inte)

Det borde varit en ganska stor effektförbrukning under ett Vasalopp även för eliten, då man inte fick så mycket gratis i glidväg, men givetvis fick man vara försiktig med fästvallan så att inte glidet blev helt förstört. Var och tittade på en elljustävling i slutet av 1960-talet och fick möjlighet att se på Assar Rönnlunds skidor, vad jag minns var de helt blanka på glidytan med obetydligt med fästvalla. Sen var det en lite annorlunda teknik på den tiden bl a 3-takt och 4-taktsdiargonal, vilken inte krävde lika mycket fäste. (4-takt var ung som tvåans växel i skate) Man kan säga att tekniken var anpassad till det material man hade liksom det är idag.

Link to comment
Share on other sites

En gissning är väl annars att skidorna tappat det mesta av det spann dom en gång hade. Trä är ju ett levande material som förändras med tiden. Om jag minns rätt så förvarade man träskidorna hopspännda i ändarna men med en tjock träkloss mellan skidorna ungefär vid bindningen.

 

Om du värmer upp skidorna med ånga eller i en riktigt varm bastu och sen spänner ihop skidorna med en träkloss i spannet och låter dom kallna så kanske spannet blir bättre. Det är väl så man gör när man tillverkar böjda träbitar till möbler, spant till båtar, m.m.

 

Sen lär väl spannet alldrig kunna få samma egenskaper som på moderna skidor, så det kommer säkert inte att krävas lika mjuka vallor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...