Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på ungdomsträning ikväll


HJN

Recommended Posts

Varför inte ett varierat Elghufs-/ uthållighetsstyrkepass i terräng? =)

 

Körde ett sånt pass igår med de grabbar jag tränar (isigt och jävligt...)

 

Hitta en terrängslinga på 1.5 - 2.5km. Elghufsa i A2 eller A3 spannet med 45s/25s intervaller. I viloperioderna (25s) stavgår man bara lugnt.

 

Stanna varje varv och kör 3st valfria styrkeövningar med samma upplägg som Elghufset (45s/15s). Jag körde först vanliga situps, sedan hängandes stilla i räcke (övre chinsläge med handflatorna mot ansiktet) och sist plankan (eller plankan ståendes på händer där man drar upp en hand i taget mot bröstet) alla dessa tre övningar ger garanterat starkare och segare magmuskler... =)

 

Avsluta med att gå djupa utfallssteg i en brantare backe 15st x 5 set med 30sek vila mellan seten. Gärna med raka armar ovanför huvudet hållandes i bägge stavarna

 

Runda av med 10min lätt jogg + streching

Link to comment
Share on other sites

Om du har närhet till en slalombacke, varför inte köra försten upp ca 100m och sen åk pulka ner. Om det finns yngre med så får du snart dra dom uppför backen med när de blir trötta. skitjobbigt upp, men ack så kul ner. Garanterat bra för benstyrkan.

Sen kan du även köra pulkrace sittandes på knä i pulkan och kraffsa dig frammåt, går det för lätt,,, kör uppför, roligt och annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar.

Tar med mig dem till nästa vecka, pulkracet tar nog bra på triceps och skrattmusklerna.

 

Den här gången var det för få som ville trotsa vårvindarna och kanske jag inte har samma dragningskraft som den tränare jag skulle ersätta :D :D eftersom klubben är så lyckligt lottad att den har Billan som ungdomstränare.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var verkligen generöst ;)

 

I dag kom det en dm blöt och kompakt snö, men träningen var i går och då var det grönt.

 

Eftersom jag ville bli populär bland kidsen så jag tänkte som så att om de får åka skridskor med stavar på hockeyrinken och avsluta det hela med hockey-bocky så borde det bli succe :P och jag tror de gillade det.

 

Med vanliga skridskor så har man ju betydligt bättre koll på fötterna och kan därför putsa både på staktekniken och skatesteget. Problem bara att många ungdomsstavar inte har hårdmetallspets utan den sämre sorten som inte håller skärpan, höll därför igen på predikandet men kunde se att de flesta snappade upp det man sa, kul.

 

Den ordinarie tränaren var alltså på idrottsgalan denna kväll och fick vara i Per Gesles absoluta närhet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Låter bra!

Dåligt att vi inte har spår här hemma nu dock. Hade det varit i södra sverige hade man jublat för de två decimetrarna vi har och gubbarna hade skottat ihop en par mil kanonspår direkt.

Så vi får nog ta tag i det här med spårdragning själva, en kan ju inte förlita sig på orienterare...:lol: Grisslyn ar dock ej till salu, men kanske lika så bra det. Den är mest tung och svårsvängd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...