Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon som vill ge Tips för träning de sista veckorna innan öppet spår?


tjoffe

Recommended Posts

Hejsan alla.

SOm nybörjare och skåning så har man ju helt klart börjat bli nervös inför öppet spår.

Dock har jag kört rullskidor när det inte har varit snö ( ja här nere så blir det ju inte direkt någon snö att snacka om) Jag skulle vilja ha era tips hur jag skall träna dessa sista veckor.

Jag har fram till idag kört rullskidor varannan dag och sprungit varannan. Dock när vädret här nere blev kass så har jag endast sprungit.

Jag har även inplanerat ett vasalopps läger i slutet på Januari.

Tycker ni att jag enbart skall satsa på att köra så mycker rullor som möjligt eller skall jag fortsätta att springa ?

Torsdagarna har jag planerat att köra rullskidor med Björnstorps skidklubb så att man får tips och liknande...

Uppskattar all hjälp jag kan få !!!

Tackar på förhand

Link to comment
Share on other sites

Löpning och rullskidor går väldigt bra att kombinera så det tycker jag du ska göra. Om du har tränat under en längre period kan du börja träna upp din tröskel i annat fall bör du fokusera på lågintensiv träning och lite längre träningspass.

 

På lägret ser du till att finslipa tekniken och din balans på skidorna. Kör med stavar, kör utan stavar, kör med en stav, testa detta på alla växlar. Ju bättre din teknik och balans blir, desto bättre åkekonomi kommer du att ha. Som nybörjare har man väldigt mycket att hämta här. Men se till att få några mil på sön också!

Link to comment
Share on other sites

Det klassiska upplägget är att 14 dagar före köra ett långpass på snö på 4 mil alt seedningslopp. Just nu finns det 6 konstsnöspår igång i Småland och det är inte alltför långt dit från Skåne. (träffade fö ett gäng från Hyllinge i söndags, som var här och tränade). Det är bara att hoppas att det inte blir alltför milt, så att vi får behålla våra konstsnöspår i åkdugligt skick.

Det är viktigt inte minst psykologiskt att ha ett rejält långpass i bagaget inför 9-milafärden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...