Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Senknarr / Heparin


TT

Recommended Posts

Jag har fått senknarr i senan på fram/ovansidan av foten. Gjorde en dubbelknut när jag snörade åt pjäxan och då tryckte plösen mot foten. Nu har det blivit svullet och riktigt ont.

 

Jag har läst på lite och det finns något som heter Heparin och som tydligen ska ge snabb läkning, men hur påverkar det träningen? Vill ju inte göra uppehåll nu utan då försöker jag hellre härda ut. Jag försöker avlasta området samt smöjer in med lite Voltarensalva.

Link to comment
Share on other sites

I boken "skador inom idrotten" kan man gissa sig till att du överansträngt senan. Senskidan svullnar så att senan inte får utrymme att löpa fritt. Ensidig träning ex. löpning kan vara en orsak.

Förebyggande åtgärder: Varierad träning under vilken alltför ensidiga och upprepade rörelser undviks.

Behandling: Idrottaren kan vila tills smärtfrihet inträder

-värmebehandla lokalt och använda värmeskydd

-avlasta slemsäcksområdet om inflammationen beror på yttre tryck

 

Läkare kan behandla med ex inflammationshämmande medel

-blodförtunningsmedel i 3-5 dagar (Vid senknarr)

-ultraljud, kortvåg el.

 

Enl. sjukgymnast är vila bäst.

Hoppas du hittar en lösning på problemet!!

Link to comment
Share on other sites

Jo, vila i alla ära, men de flesta på denna sida dör hellre än vilar några veckor...

Testa T Diclofenac 50 mg 1 tablett 3 ggr/dag. Se till att du inte "gör om samma misstag" med snörningen. Det kan räcka då denna sena inte belastas så mycket vid skidor..

 

Funakr inte det kan man ge Heparin via vc, ibland räcker det med 1 dos. Det finns en minimal risk för allvarligare blödning då det är blodförtunnande, om detta får du diskutera med vb doktor. Du ska hålla dig från träning under 24 h pga detta. Annars har det ingen inverkan..

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipsen. Ska prova med Diclofenac och se till att inte området utsätts för tryck. 24 tim vila är ju överkomligt men det vore skönt att slippa besväret att övertala husdoktorn att ge mig Heparin när han säkert tycker att en månads vila är det bästa...
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jo, tyvärr är det nog så att endel inte är vana med den beh. Ser att du bor i karlstad och där har ni en stor idrottsmedicinsk förening och om jag inte minns fel idrottsmedicinsk mottagning. De kan säkert hjälpa dig!

Vet du den idrottsmedicinska föreningen/mottagningen heter? Känner inte till någon. Eller vart vänder man sig annars för att få bästa hjälp med idrottskador. Tacksam för alla tips.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett problem på nyare pjäxor att när man dragit upp dragkedjan så smiter det åt hårt. Egentligen skulle det inte behövas snörning alls, foten sitter ändå fast. Min erfarenhet är att det inte gör så mycket, om foten rör sig lite upp och ner, snarare tvärtom. Jag blir då inte trött i fötterna lika lätt som när de är fastlåsta i samma läge.

Ibland händer det i början av ett träningspass att jag får stanna och lossa på snörningen, då det känns tryck mot ovansidan av foten, gäller både vid snö- och barmarksträning.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' tyvärr är det nog så att endel inte är vana med den beh. Ser att du bor i karlstad och där har ni en stor idrottsmedicinsk förening och om jag inte minns fel idrottsmedicinsk mottagning. De kan säkert hjälpa dig![/quote']

Vet du den idrottsmedicinska föreningen/mottagningen heter? Känner inte till någon. Eller vart vänder man sig annars för att få bästa hjälp med idrottskador. Tacksam för alla tips.

Svensk idrottsmedicinsk förening, men om jag inte missminner mig så finns det en idrottsskadeklinik där. I annat fall skulle jag rekommendera att du vänder dig till din vårdcentral

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...