Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rykande strykjärn vid vallning


Willie

Recommended Posts

Har läst att strykjärnet är för varmt om det ryker vid glidvallningen.

Jag har ett vallastrykjärn med temperaturinställning och trots att jag har järnet på 110grader när jag lägger på glidvalla som enligt förpackningen ska strykas på vid 130 grader så ryker det ändå från järnet. (inte vid påstrykningen utan efteråt när järnet lyfts från skidan).

 

Någon som kan förklara?

Link to comment
Share on other sites

För mig ryker det inte så länge jag vallar, men när jag ställer ifrån mig det ryker det lite ibland. Jag brukar värma in första lagret klister och då brukar det ryka rejält, när jag tar bort det från skidan. Jag brukar torka av det snarast möjligt, så jag slipper andas in så mycket ångor från strykjärnet.

 

Däremot har jag inte lyckats köra så det ryker...:D

Link to comment
Share on other sites

Har läst att strykjärnet är för varmt om det ryker vid glidvallningen.

Jag har ett vallastrykjärn med temperaturinställning och trots att jag har järnet på 110grader när jag lägger på glidvalla som enligt förpackningen ska strykas på vid 130 grader så ryker det ändå från järnet. (inte vid påstrykningen utan efteråt när järnet lyfts från skidan).

 

Någon som kan förklara?

Visst ryker strykjärnet lite ibland. Men att förklara här är lite subjektivt. "Pytterök" kan ibland vara OK (kanske främst mjuka vallor), men mycket = alldeles för varmt. Men generellt så ska det inte behöva ryka, så testa lite lägre inställning på den vallan. Torka järnet med husållspapper eller trasa mellan varven.

 

(Vilken urusel förklaring, men jag ska sova snart... ;) )

 

Grundklister och grundvax värmer jag med så låg temp som möjligt...

Link to comment
Share on other sites

Har läst att strykjärnet är för varmt om det ryker vid glidvallningen.

Jag har ett vallastrykjärn med temperaturinställning och trots att jag har järnet på 110grader när jag lägger på glidvalla som enligt förpackningen ska strykas på vid 130 grader så ryker det ändå från järnet. (inte vid påstrykningen utan efteråt när järnet lyfts från skidan).

 

Någon som kan förklara?

Det kan var valla som du vallat med tidigare som krypit in i vallajärnet, som sedan smälter ut i för varm temperatur.

 

sen kan de ju vara att du har ett billigt vallajärn och temperaturen pendlar så mycket att det blir för varmt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag brukar torka av det snarast möjligt, så jag slipper andas in så mycket ångor från strykjärnet.

Vallningens hälsoaspekter har ju varit uppe tidigare i olika trådar, och tas även upp i senaste Vasalöparen och den artikeln finns även här.

 

Där står bland annat att "Rapporter har pekat på en kraftig försämring av lungkapaciteten vid ansträngning (skidåkning) direkt efter vallning med fluor. De influensaliknande symptomen ger feber, frossa och ont i lederna och håller i sig ungefär ett dygn.", så en slutsats för de som står mycket i vallaboden borde väl vara att ventilera ordentligt och undvika andas in fluorångor åtminstone närmaste dygnet före en viktig tävling (eller alltid om man vill vara på säkra sidan och väger in mer långsiktiga hälsoaspekter).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...