Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp att förstå spannmätning


anden

Recommended Posts

Hej, skulle någon kunna hjälpa till att tolka en spannmätning (se bild)?

 

Jag fick mina ett år gamla skidor uppmätta på Stadium idag med en maskin av märket Skiselector. Killen som körde maskinen var från maskinföretaget och gav en del bra förklaringar men vid närmare frågor så medgav han att han inte kunde så mycket om vallning och hänvisade till Stadiumpersonalen. Kanske hade han bara inte tid eftersom det var lång kö. Och Stadiumkillarna svarade ungefär att de inte "känner till sådana där kurvor" och gav ganska osäkra svar.

 

Om jag hängde med rätt så är övre kurvan spannhöjd med halva min vikt en kort bit (typ 5-10 cm, motsvarande tåleden) bakom bindningspunkten och den undre kurvan spannhöjd med hela min vikt lite längre bak (typ 15-20 cm, motsvarande att vila med hela foten) bakom bindningspunkten. Siffrorna under mittenkurvorna är vallazonmarkeringar för olika vallalagertjocklekar (0,1 mm hårdvalla, 0,3 mm klister). Högra siffrorna, och på något sätt även den högra kurvan, visar hur mycket vikt som krävs för att stänga skidan till en viss spannhöjd.

 

Mina frågor:

 

1. Varför ska jag valla till just måtten med halv vikt på tåleden (om det nu var det som det var)?

 

2. Vad ska jag ha den lägre kurvan till?

 

3. Är skidorna lämpliga för mig, och i sådant fall för vilka fören? Killen vid maskinen menade att zonerna kanske är en smula korta men fina i formen, att främre glidzonen passar för varmföre (plogform) och bakre glidzonen för kallföre (jämn kontakt), men han hade lite svårt att förklara hur jag påverkas av det då jag åker.

 

Skidorna är ett par Madshus Hypersonic 07/08 classic cold 200 cm märkta skiers weight 74-81 kg, och jag är en motionär som väger 76 kg åkklar. Jag har bara hunnit prova skidorna i nollföre och då har jag haft bra glid och dåligt fäste med alltför hård valla och sedan dålig glid och bra fäste då jag lagt på klister. Men nu ser det ut som att både hårdvalla- och klisterzonerna verkar ha varit alldeles för brett markerade (gjort av sportaffären där jag köpte dem).

 

Uppskattar varje svar!

 

För övrigt så var det intressant att se mätningar på andras skidor också. Folk hade alldeles för hårda skidor, en bra och en för mjuk, kallskidor använda som plusskidor, glidzoner som var allt från jämnt anliggande till betydligt lutande, och vallazoner som var bågformade och som var sneda.

 

http://img390.imageshack.us/img390/7525/skisvq6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Verkar som att vi var på samma butik. Även jag fick mina Fischer rcs plus uppmätta och utdömda som klisterskidor i muka spår, då han menade att gliddelen fram "dippade" för hårt mot snön, inte alls bra i varma fören. Jag hade innan mätt upp skidorna manuellt med bladmått å hade inte bommat så värst illa, 20mm för kort fram och lite mer fel i bakkant, 40mm för långt.

 

Hade hoppas på att de skulle fungera som klister/universal skidor i någon + grad till någon minusgrad men enligt killen så var dessa perfekt för hårda spår vid milda fören. Får väl testa och se, har tyckt att dom gått bra i senaste vasaloppet, hyfsat glid!

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är tänkt så att iomed att du fördelar vikten på två skidor när du glider, så är markeringarna som han gjorde zonen där du kan lägga valla utan att vallan tar i snön alltför mycket, det är ju i.a.f. tänkt så men inget skidspår är ju så plant som maskinens underlag men så är det tänkt.

 

Den lägre kurvan med hela din vikt ,den visar väl om skidan är hård, mjuk eller precis lagom för dig att få fäste på.

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är tänkt så att iomed att du fördelar vikten på två skidor när du glider, så är markeringarna som han gjorde zonen där du kan lägga valla utan att vallan tar i snön alltför mycket, det är ju i.a.f. tänkt så men inget skidspår är ju så plant som maskinens underlag men så är det tänkt.

 

Den lägre kurvan med hela din vikt ,den visar väl om skidan är hård, mjuk eller precis lagom för dig att få fäste på.

Tack för svaret! Du menar att halva vikten på främre punkten (övre kurvan) alltså skulle motsvara ren glidposition i utförsbackar och vid stakning? Jag tänkte att sådan position skulle vara med halva vikten på den bakre markeringen, att man vilar på hela fötterna, men det kanske stämmer som du säger då jag tänker efter - balansen borde väl bli dålig om man vilar på hela fötterna.

 

Vad gäller undre kurvan så ger den alltså inte någon information om hur vallan ska läggas på? Om hela vikten på ena hela foten (om det nu är det som kurvan visar) exempelvis ska motsvara främre foten vid diagonalstakning eller bara allmän obalans vid stakning och man vallar enligt övre kurvan så kommer ju vallan att skrapa i hela tiden då man diagonalar? Men det kanske är en försumbart liten yta? Vad händer om man vallar enligt den nedre kurvan?

 

Du har förstås rätt i att verkliga spår inte är några matematiskt plana ytor, men det är ju kul att förstå basteorierna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet nte om jag har rätt, är en endast en intresserad dillitant på området men vad jag har förstått så är den undre k grafen den profil skidan har mot underlaget när du står med hela din kroppstyng, dvs när d diagonalar uppför en backe tex. det är väl kanske så att du inte ska kolla så mycket på vallamarkering just här...utan jag TROR att det visar ifall skidan passar dig och ev. i vilka fören. Min skida visade sig ha en bra fästzon för min vikt...ungefär 60 cm som jag orkar trampa ned...den undre grafen visar ifall min vikt är bra för den skidan
Link to comment
Share on other sites

Vallan ska ju ta i när du trycker till under foten...beror ju lite hur kraftfullt och aktivt man trampar till men klart att vallan tar i...det kommer man ej ifrån, man kan säjja att allt handlar om kompromiss mellan fäste och glid, man kan ju som vallare bestämma vad man vill prioritera, tycker det är bra att veta hur långt fram å bak man kan valla utan att vallan slits så mycket, vallar man längre får man ju sämre glid å bättre fäste...tills vallan slits bort och det går hyfsat fort. Dessutom om man låter någon kunnig person läsa graferna kan han läsa hur spannet fungerar och i vilket före...i.a.f. tänkt så i teorin...men det brukar ju inte alltid stämma som bekant. Min skida var inte optimal i lössnö, den spretade för lite fram och bak (lipade)
Link to comment
Share on other sites

20 cm bakåt å 32cm framåt kan du lägga första lager/lagren valla...sedan ska du succesivt stega ned någon cm från bäggehåll enligt pyramid principen alltså du ska ha mest valla från mitten av foten å 5- 10cm fram beroende hur profilen ser ut. Borde bli bättre fäste då samtidigt som glidet inte ska påverkas nämnvärt...detta som jag kan utläsa på den övre lappen...verkar som det är klisterskidor?!
Link to comment
Share on other sites

För klister lägger du 10cm bak och 25 cm framför balanspunkten på skidan...han märkte väl skidan med tuschpenna tre streck fram å tre bak dvs kallburk...varm burk och för klister...klister bygger mer och ger bättre fäste än burkvalla därför kortar man av zonen...fäster bra ändå.
Link to comment
Share on other sites

Alltså...för att ytterligere förtydliga...slarvläste svaret först...Allagraferna visar både spann och...även glidytan...dvs hela skidans profil...´med både hela vikten å halva din vikt...precis som när du köpte skidan så fick du först stå neutralt på bägge skidorna, sedan stå på allvikt på en skidan...och sist fick du ställa dig på tå...då skulle du nypa fast bladmåttet eller plåtbiten som man drog under skidan. Ungefär så provar man ifall skidan passar för kunden...
Link to comment
Share on other sites

Tack än en gång för svaren. Är inte riktigt med på varför du tror att det är klisterskidor?

 

Klisterspannen (0,3 mm) är alltså 33 och 35 cm långa. Det är alltså inte för kort? Kallvallaspannen (0,1 mm) är 49 och 54 cm långa. Är inte det mer normalt?

 

Och om nu båda spannen skulle vara tillräckligt långa, då ligger alltså hela skillnaden mellan kall- och varmskidor i glidytornas profiler?

 

Ingen som har någon idé om hur glidytornas profil funkar i olika fören?

Link to comment
Share on other sites

Denna mätning fick jag med när jag köpte ett par Madshus Nanosonic i höstas.

 

http://img178.imageshack.us/img178/7020/spannhd0.jpg

 

Jag var lite orolig att de skulle vara för mjuka och pratade lite med Kalle hos Pölder Sport om detta. Som redan nämnts så motsvarar den övre kurvan halva din vikt och den undre hela vikten. Spannlängderna tas ut från den övre kurvan. Den undre säger väl mest hur lätt du trampar ned spannet för att få fäste. Om den övre är gjord på tån och den undre på mitten av foten vet jag inte, det är ju snarare tvärt om när man glider respektive trampar ned spannet.

 

Värdena Half och Full till vänster anger dessutom den högsta spannhöjden vid halva resp. fulla vikten.

 

Jämfört med mina skidor så har du ett högre spann, speciellt med hela vikten. Detta skulle kunna innebära dina skidor funkar bättre med klister. Mina får jag vara försiktig med klistret på för att det inte ska ta på glidet. Ett högt spann skulle däremot kunna innebära att det är svårt att få fäste med kallvalla. Jag är osäker på om det är klistrets tjocklek som gör att det ska ha ett högre spann, eller att det är för att det greppar bättre i snön och kräver mindre tryck och yta för att fästa.

Link to comment
Share on other sites

Denna mätning fick jag med när jag köpte ett par Madshus Nanosonic i höstas.

Intressant. Jag har funderat lite mer på detta.

 

Dina kurvor är ganska lika mina även om dina mittentoppar är lägre, framzonerna flatare och bakzonerna något lutande. Vallazonlängderna är ju riktigt likartade.

 

Jag har börjat tro att den nedre kurvan inte alls visar hur lätt det är att trampa ner skidan utan hur högt den står när du vilar neutralt på ena foten, vilket skulle kunna motsvara framfotens glidning vid diagonalåkning och balansparering vid glidning vid stakning och utförsbackar. I sådant fall skulle det vara bra om den nedre kurvan är så lik den övre som möjligt och även ansluter till glidzonerna så nära den övre kurvan som möjligt - ju mer lika den vore, desto mindre skulle fästvallan allmänt skrapa i om man har vallat enligt den övre kurvans fästzoner.

 

Lättheten att trampa ner skidan borde istället illustreras av de högra siffrorna och den högra kurvan, vilka jag tror visar vilka tåvikter som krävs för att få ner fästzonen till olika spannhöjder. Maskinen visade ju även en nästan platt kurva som jag tror var skidans kurva vid hel vikt på en fots tår, men den kurvan kom inte ut på klistermärket. Din skida kräver 32 respektive 35 kg för 0,3 och 0,2 mm, medan mina kräver några kg mer, så mina borde vara en smula hårdare (vilket verkar rimligt då de också är betydligt högre vid huvudkurvorna)?

 

Höjden på huvudkurvornas fästzoner borde alltså egentligen inte berätta hur tjockt du måste lägga på valla för att få grepp utan hur tunt du måste lägga på för att det inte ska skrapa i vid de vanligaste åksituationerna (inte riktigt samma sak)! Tjockare fästvalla, däremot, kan som jag förstår det användas för att kompensera för egentligen för höga vikter för skidåkaren under kurvan längst till höger på klistermärket - under förutsättning att mittenkurvorna är tillräckligt höga för att tillåta det!

 

Din skidas främre glidzon verkar ligga jämnare mot marken än mina, som båda pekar lite uppåt. Din främre glidzon borde alltså enligt killen på Stadium vara bättre för kallföre än mina främre zoner. Din bakre glidzon däremot är lite grann som mina främre, lite lutande, vilket så vitt jag förstod är bättre när det är varmare eftersom det skulle leda bort vatten bättre. Fast det kanske är skillnad om den reser sig bakåt än om den reser sig framåt?

 

Eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Denna mätning fick jag med när jag köpte ett par Madshus Nanosonic i höstas.

Ännu en observation, apropå de högra kurvorna som visar vilken kraft som krävs att få ner spannet till olika höjder:

 

De kurvorna verkar visa kg på x-axeln (10 kg per ruta) och mm spannhöjd på y-axeln (0.1 mm per ruta). Mina verkar vara felmärkta på y-axeln (borde vara 0.2 och 0.4 snarare än 2.0 och 4.0) och x-axeln verkar ha en offset och starta på 25 kg. Annars ser kurvorna rimliga ut.

 

Din kurva (vars x-axel inte verkar ha någon offset) ger intryck av att maskinen lätt fick ner spannet till 0.15 mm men sedan inte längre, inte ens med 60 kg. Istället går spannet upp och ner flera gånger mellan 0.15 och 0.35 mm då lasten går från 35 till 60 kg, vilket verkar orimligt. Kanske var maskinen felkalibrerad (din främre glidzon går ju inte heller helt ner mot noll) eller så har skidan kanske en 0.15 mm minificka just vid punkten där maskinen mätte (om den nu gör den mätningen bara vid en enda punkt)? Men det förklarar ju inte varför höjden pendlar upp och ner med allt högre last.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har gjort och testat maskinmätning, hur har glidet och fästet funkat i verkligheten tänker på motionsåkning för i regel har motionärna för styva skidor.

Ytterligare en mycket intressant fråga i sammanhanget att fundera över är hur tjockt den genomsnittlige motionären lägger sin valla. Jag tor att många lägger tjockare med burkvalla än vad både bladmätningar och maskin "antar".

 

Någon som vet hur många lager man bör kunna lägga på fästzonen innan man överträder vad 0.1-bladet tillåter?

Link to comment
Share on other sites

Svårt att mäta så klart, men fler än 5 tunna lager är det nog inte. Och läggs det på i klumpar så är det säker det dubbla, om inte ännu mer. Är det svårt att få det jämt så är väl strykjärnet det bästa så det blir slätt, då kanske du får 0,1 mm ;)
Link to comment
Share on other sites

En motionär som har skidor med något styv spannkurva får nog använda mer fästvalla än en mer avanserat åkare, att bedömma vad en bladmåtts mängd av valla är nästan omöjligt att förutse, spår ,längd på åkningen, temp.och dyl. påverkar,: gott råd: köp aldrig för styva skidor åtminstone för kallare före om du inte är en stor fräsare,det blir bara problem dessa har benägenhet att glida åt fel håll.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...