Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Revbensbrott


knappen1

Recommended Posts

Hej!

 

Det finns ju så mycket erfarenhet på forumet så jag testar att fråga om revben också.

 

Jag trillade för några veckor sedan och fick troligtvis ett revbensbrott på

höger nedersida av revbenen bak. Klassiskt fall från pall på trappsteg och

den skarpa kanten har jag tolkat som att den skapade ett revbensbrott.

Jag sökte aldrig eftersom det inte finns mycket att göra åt saken :(

 

Min fråga till er är vad ni tror är bästa sjykgymnastiken?

Jag har tagit det lugnare än vanligt, först kunde jag ju inte ens dra djupa

andetag eller spotta... än mindre hosta, skratta eller ligga på sida eller rygg.

Men eftersom man ska hålla sig i rörelse så har jag kört ett par skidpas i veckan.

 

Så löpningen vilar till nästa månad och skidorna blir mest lugna stavtag.

 

Tack på förhand...

Link to comment
Share on other sites

nja jag blir mer andfådd av att springa, plus min smärtgräns är nog högre i skidåkning eftersom jag är anmäld till vasaloppet men inte till någon löptävling :)

 

Smärtgränsen beror ju på motivationen... tänk på fredagkväll, regn, 2 plusgrader och mörkt... då är smärtgränsen lägre för mig än på en dag med vackert väder etc. och nära en tävling :)

 

Jag tar era tips och kör på smärtgränsen då, och hoppas på att det snart är ett minne då. Jag har ju bara ett par veckor kvar innan 6 veckor gått!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen blivit "bra" efter revbensbrott. Det som är jobbigast är djupa andetag, så lugna pass är OK. Sen får du nog pröva vilket som känns bäst för dig. Själv körde jag mest cykel/motionscykel, men även lite rullskidor fast med lägre intensitet än vanligt. Tyvärr ådrog jag mig en muskel-/ligament-skada i axeln i samma veva. Kändes inte så mycket så länge revbenen gjorde ont. Den hade nog behövt vila från rullskidåkningen...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...