Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klister


Klas

Recommended Posts

Jag har letat igenom gamla trådar, men hittar inget bra svar. Tips på vallning till hårda spår med konstsnö sannolikt minus eller nollan till helgen. Vad sägs om att blanda Start universal med Swix KR 50 alt Start universal och Rode lila. Jag har inte använt lila speciellt mycket men har för mig att jag (miss)lyckat och fått ifrysning
Link to comment
Share on other sites

Jag kör invärmd violett som grund vid 0°C (lite kallare valla som grund) och vallar sedan med blandning av Rossa & Universial och ev. täcker med burk.

 

-1°C : Blå klister Invärmd (Grund), Vallar med VR 50 eller Skigo Racing Röd

-3°C : Toko Grön Invärmd (Grund), Vallar med VR 50

 

Dessa gäller vid aggressiv snö :]

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat igenom gamla trådar, men hittar inget bra svar. Tips på vallning till hårda spår med konstsnö sannolikt minus eller nollan till helgen. Vad sägs om att blanda Start universal med Swix KR 50 alt Start universal och Rode lila. Jag har inte använt lila speciellt mycket men har för mig att jag (miss)lyckat och fått ifrysning

För några dagar sedan så körde jag , +3 grader, mulet (=hög luftfuktighet), Rode blå som underlag och 50/50 start universal/rode rossa. Bra fäste i ett spår med konstsnö, ömsom isigt och blött. Borde funka vid noll och över oxå.

Link to comment
Share on other sites

1. Mätta belaget med grundklister typ Rode blå, riktigt tunnt.

2. Violett tunnt som lim mot dagens klister

3. Dagens klister, start universal+rode rossa, varannan klick

 

= Kanon fäste i kanonsnö !

Det var lite för kallt för rode rossa, men rode universal funkade utmärkt. 2 grundlager känns lite väl mycket, å andra sidan la jag universalen ovanpå KR 50 (som inte riktigt bet):)

Link to comment
Share on other sites

Idag körde jag på konstsnöslingan i Uhamn på underbara spår. .temp -1. Hårda lätt isisga, men med lite kornig snö i uppförsbackarna i spåret. Hade starts röda tejp i botten samt ett tunt, tunt lager swix KR50 på det, fäste var kanon samt bra glid på start BWLF.

 

Ska kanske tillägga att det är frästa spår av pistmaskin, men det har väl alla anläggningar idag förmodar jag (bra blir det iallafall) :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...