Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hostar och hostar


GD

Recommended Posts

Jag har fått hosta -som liksom smugit sig på. Inte varit förkyld precis innan eller så. Det har hållit i sig i två tre veckor nu men jag har varit pigg i kroppen och tränade på som vanligt till en början (hade inte så mycket hosta då). Som sagt hostan blev värre och jag har vilat och hostan börjar så sakteliga och ge med sig. I morrn är det tävling och jag är som sagt pigg -inte snuvig -inte ont i halsen -ingen sjukdomskänsla -bara en jävla hosta. Skall man åka?
Link to comment
Share on other sites

Hej. Det låter ju ganska ofarligt, men det är aldrig bra att köra en tävling som test eftersom man inte brukar känna efter så mycket under loppen som man gör vid träning. Men det går ju alltid starta och se hur det går och vara extra uppmärksam på sin kropp...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nej du ska INTE tävla. En kompis hade samma symtom som du och körde hårt. Sedan dess har han en kronisk hosta och måste och med mask när det är kallt....

 

Frågan du ska ställa dig:

- är en skidtävling mer värd än din hälsa ?

Vissa frågor ska man helt enkelt inte ställa sig, man blir så nedslagen av svaren, bättre leva i illusionen :)

Link to comment
Share on other sites

Är inte läkare som Deas, men skulle det kunna vara astma-relaterad hosta beroende på kall luft från träningspass i kyla? I så fall lär inte ett lopp till eller från spela så mycket roll som ett läkarbesök o astmaspray. Vi är många med mer eller mindre astma som medicinerar oss genom ett idrottsaktivt år (i mitt fall beror astman på allergier)
Link to comment
Share on other sites

När drar man gränsen när det är farligt ? Tror vi är många som åker under Jan-Feb mer eller mindre småkrassliga. Är det farligare att köra ett kort pass med hög puls än ett långdistans låg puls ? Hur skall man se på riskerna ?

Jag tränar tex aldrig vid ömma halskörtlar (eller feber givetvis) och om hostan gör ont. Inte heller med svår snuva. Övriga fall går jag på känsla: Känns det bra = OK.

Efter magsjuka skall nog också ta det vackert, har åkt på långa förkyldningar efter magsjuka = känslig.

Skulle vara intressant att få ett mer vetenskapligt svar i ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Detta är tyvärr ingen vetenskapligt svar....utan ett mer "sunt förnuft" svar....

 

Egentligen tycker jag man ska fråga sig varför man överhuvud taget ska träna när man inte är 100:a kry ? jo för man tror man missar ointagliga träningspass som gör att man framöver kommer prestera sämre ....

 

om man tänker efter, när tappar man mest? att träna halvbra en längre tid eller helbra en kortare tid? svaret är rätt givet tycker jag....

 

därimot tror jag det är klockrent att i slutet på en förkylning börja med kortare lätta promenader och mycket lätt styrketräning, det tror jag hjälper till att friskna till, har gjort för mig i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Man skall alltid vara försiktig och känna efter noga. De flesta av oss som tränar mycket har nog en tendens att "chansa" för ofta och träna då vi inte borde. Själv har jag allt för många gånger påbörjat träningen för tidigt efter sjukdom och snabbt blivit sjuk igen. Det är bara tur att man inte dragit på sig någon hjärtsjukdom.

 

Nu har jag som regel att inte längre lyssna till mitt eget omdöme utan låter beslutet vila hos min flickvän (som är mer mån om min hälsa än vad jag själv är)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...