Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp, blir stum efter några km. Varför??


xyz

Recommended Posts

De senaste dagarna blir jag helt stum efter några kilometer och efter ytterligare några km så är jag så gott som orkeslös, vad har hänt? Har jag tränat för mycket? Har ingen feber, halsont, snorig eller hosta. Någon som varit med om liknande??
Link to comment
Share on other sites

Har du haft koll på pulsen vid dessa tillfällen?

Jag är nog också inne på kolhydrtsbrist/glykogenbrist. Har upplevt liknande när jag kört hårt en längre tid och försökt deffa bort kulmagen :D Brist på vila brukar leda till infektioner däremot.

Min puls har vid dessa tillfällen varit konstant hög som att kroppen inte haft något glykogen att tillgå utan kämpat för att omvandla fettet, vilket ju är bra, men ger dålig fart i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Har du haft koll på pulsen vid dessa tillfällen?

Jag är nog också inne på kolhydrtsbrist/glykogenbrist. Har upplevt liknande när jag kört hårt en längre tid och försökt deffa bort kulmagen :D Brist på vila brukar leda till infektioner däremot.

Min puls har vid dessa tillfällen varit konstant hög som att kroppen inte haft något glykogen att tillgå utan kämpat för att omvandla fettet, vilket ju är bra, men ger dålig fart i spåret.

Jo några slag högre har pulsen varit, en 2-3 slag högre i snitt på 10 km. Fettet förbränns väl dåligt eller inte alls om det inte finns glykogen i musklerna, utan kroppen bränner muskler först och därefter fett.

Link to comment
Share on other sites

Nej så illa är det väl ändå inte.

Först glykogen (1 timme) sedan fett när glykogenet tagit slut och sist muskelprotein. Lite förenklat men nära sanningen ändå. :)

 

Vi får hoppas deas rättar upp tråden för det är ett intressant ämne.

Link to comment
Share on other sites

Du e alla gånger tom på glykogen..................proppa i dig kolhydrater i alla former.

Du hade rätt Garmin!!. Drack en massa sportdryck vid flera tillfällen efter du svarat. Musklerna hade energi för 20-25 min sedan hände de läskiga saker. Idag så kunde jag staka mig igenom 45 min och hade jag inte fått hjärnblödning när jag vallade skidorna (burkvalla vid +2 grader och blött i spåren) så hade jag kunnat köra länge.

 

Tack för ditt svar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...