Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Såld!


Murcas

Recommended Posts

Efter några år av sneögt gloende på dessa yviga spårmarodörer som förstört bilden av gammal klassisk skidåkning måste jag erkänna att jag ändrat mig. Jag talar om fristil på skidor. Ett fantastiskt sätt att ta sig fram på och dessutom fick man köpa sig lite nya grejer :-). Frågan nu hur man fördelar träningen. Jag satsar ju enbart på VL och lite seedningslopp i den klassiska delen. Kungsledenrännet ser ju dock onekligen intressant ut.....
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ca 30% skate. Det är riktigt bra balans/benträning. Samt bra för återhämtning

tycker jag.

Håller med ovanstående talare, kör 25-30% skejt, bra balans och benträning som sagt. Tror alla motionärer har nytta av bättre balans då blir man mindre beroende av bra spår och kan åka utan spår utan bekymmer

Link to comment
Share on other sites

Efter några år av sneögt gloende på dessa yviga spårmarodörer som förstört bilden av gammal klassisk skidåkning måste jag erkänna att jag ändrat mig. Jag talar om fristil på skidor. Ett fantastiskt sätt att ta sig fram på och dessutom fick man köpa sig lite nya grejer :-). Frågan nu hur man fördelar träningen. Jag satsar ju enbart på VL och lite seedningslopp i den klassiska delen. Kungsledenrännet ser ju dock onekligen intressant ut.....

Det är perfekt att ta skateskidorna när det annars är svårvallat!

Link to comment
Share on other sites

Håller med hela byket. Kör också ca 1/3 skate, dels för att få variation i träningen men dels för att det är jäkligt kul med skejt.

 

Som Stockholmare har man ofta dåligt med snö och åkbara spår för klassisk skidåkning men för skejt finns det betydligt fler möjligheter .... räcker med 5cm snö på gräsängarna eller som jag tänker göra ikväll, leka C.Kalla m.fl och åka till Ekerö slalombacke och skejta upp&ner så det ryker, skulle inte våga det med ett par klassiska....

Link to comment
Share on other sites

Efter några år av sneögt gloende på dessa yviga spårmarodörer som förstört bilden av gammal klassisk skidåkning måste jag erkänna att jag ändrat mig. Jag talar om fristil på skidor. Ett fantastiskt sätt att ta sig fram på och dessutom fick man köpa sig lite nya grejer :-). Frågan nu hur man fördelar träningen. Jag satsar ju enbart på VL och lite seedningslopp i den klassiska delen. Kungsledenrännet ser ju dock onekligen intressant ut.....

Det är perfekt att ta skateskidorna när det annars är svårvallat!

DET håller jag med om. Det är en klar fördel. Å inget vallaväck att palta med. Det är bara att inse att fristilen är en del av längdåkningen även om man bara åker VL.

Link to comment
Share on other sites

Själv åker jag mest skate på havet (Luleå/Råneå skärgård) från mars till slutet av april. Bäst är det då det är dagsmeja/nattkallt. Då brukar man ha perfekt före från tidig morgon till nån gång efter lunch. Det brukar bli långa turer med fikat i ryggan, helst medvind förståss :-)
Link to comment
Share on other sites

Håller med hela byket. Kör också ca 1/3 skate, dels för att få variation i träningen men dels för att det är jäkligt kul med skejt.

 

Som Stockholmare har man ofta dåligt med snö och åkbara spår för klassisk skidåkning men för skejt finns det betydligt fler möjligheter .... räcker med 5cm snö på gräsängarna eller som jag tänker göra ikväll, leka C.Kalla m.fl och åka till Ekerö slalombacke och skejta upp&ner så det ryker, skulle inte våga det med ett par klassiska....

Det låter som bra träning, jag har tänkt göra det i Flottsbro. Jag mailade dem om saken men jag fick ett väldigt surt svar att det var helt otänkbart, vare sig det tidigt på morgonen sent på kvällen osv. För då är det ju arbetsområde..

De säger inget när du åker i ekeröbacken?

Link to comment
Share on other sites

Håller med hela byket. Kör också ca 1/3 skate' date=' dels för att få variation i träningen men dels för att det är jäkligt kul med skejt.

 

Som Stockholmare har man ofta dåligt med snö och åkbara spår för klassisk skidåkning men för skejt finns det betydligt fler möjligheter .... räcker med 5cm snö på gräsängarna eller som jag tänker göra ikväll, leka C.Kalla m.fl och åka till Ekerö slalombacke och skejta upp&ner så det ryker, skulle inte våga det med ett par klassiska....[/quote']

Det låter som bra träning, jag har tänkt göra det i Flottsbro. Jag mailade dem om saken men jag fick ett väldigt surt svar att det var helt otänkbart, vare sig det tidigt på morgonen sent på kvällen osv. För då är det ju arbetsområde..

De säger inget när du åker i ekeröbacken?

Det bli premiär ikväll, vi får se vad de säger, dock är det lite folk där på kvällarna och jag har för avsikt att betala för ett liftkort, då brukar det mest gå...annars får det bli stavgång i den del där det inte är snö...

Link to comment
Share on other sites

Håller med hela byket. Kör också ca 1/3 skate' date=' dels för att få variation i träningen men dels för att det är jäkligt kul med skejt.

 

Som Stockholmare har man ofta dåligt med snö och åkbara spår för klassisk skidåkning men för skejt finns det betydligt fler möjligheter .... räcker med 5cm snö på gräsängarna eller som jag tänker göra ikväll, leka C.Kalla m.fl och åka till Ekerö slalombacke och skejta upp&ner så det ryker, skulle inte våga det med ett par klassiska....[/quote']

Det låter som bra träning, jag har tänkt göra det i Flottsbro. Jag mailade dem om saken men jag fick ett väldigt surt svar att det var helt otänkbart, vare sig det tidigt på morgonen sent på kvällen osv. För då är det ju arbetsområde..

De säger inget när du åker i ekeröbacken?

Det bli premiär ikväll, vi får se vad de säger, dock är det lite folk där på kvällarna och jag har för avsikt att betala för ett liftkort, då brukar det mest gå...annars får det bli stavgång i den del där det inte är snö...

okej, rapportera gärna hur det gått för dig. men inte tänkte du väl ta liften upp? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som bra träning' date=' jag har tänkt göra det i Flottsbro. Jag mailade dem om saken men jag fick ett väldigt surt svar att det var helt otänkbart, vare sig det tidigt på morgonen sent på kvällen osv. För då är det ju arbetsområde..

De säger inget när du åker i ekeröbacken?[/quote']

Det bli premiär ikväll, vi får se vad de säger, dock är det lite folk där på kvällarna och jag har för avsikt att betala för ett liftkort, då brukar det mest gå...annars får det bli stavgång i den del där det inte är snö...

okej, rapportera gärna hur det gått för dig. men inte tänkte du väl ta liften upp? ;)

Rapport kommer. Självklart tar jag liften upp, det är ju "A1 låg" + statisk träning som gäller när man kör backe =)

Link to comment
Share on other sites

Det bli premiär ikväll' date=' vi får se vad de säger, dock är det lite folk där på kvällarna och jag har för avsikt att betala för ett liftkort, då brukar det mest gå...annars får det bli stavgång i den del där det inte är snö...[/quote']

okej, rapportera gärna hur det gått för dig. men inte tänkte du väl ta liften upp? ;)

Rapport kommer. Självklart tar jag liften upp, det är ju "A1 låg" + statisk träning som gäller när man kör backe =)

Sådärja, gick hur bra som helst. Sa till biljettbruttan att "här kommer kvällens 1:a idiot", fick specialpris 100 kr... Helt ok at skejta, dock pallar inte jag att köra sista hälften som är för brant...körde istället 1min intervaller i 30min, sedan sprintstarter så långt upp jag orkade (30sek) i 20min, det fick räcka. Bra mjölksyraträning...och statisk träning nedför plogandes...

 

Inte så kul pass direkt, roligare om man vore fler. Nu kände jag mig som ensamma apan på skansen... snön var ok men det blir sämre om det fryser till. Ska nog vara runt nollan eller någon plus för att snön inte ska bli för hård eller isig.

 

Men de var grymt trevliga de som jobbar där, kom fram och frågade hur det gick =)

blir nog ett pass till där nästa tis kväll...

 

Såg dock inte C Kalla eller de övriga... de kanske satt i baren...

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med dig Jan A att vårskidåkning med skate är en härlig upplevelse. Här i södra Sverige kan det ibland bli så stark is att den är säker för skidåkning, senast mars 2006. Tyvärr är jag ganska ensam på mina sjöutflykter, få har upptäckt tjusningen med denna form av skidåkning.:)

 

Min skateprocent brukar ligga på 25-30 % beroende på förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

okej' date=' rapportera gärna hur det gått för dig. men inte tänkte du väl ta liften upp? ;)[/quote']

Rapport kommer. Självklart tar jag liften upp, det är ju "A1 låg" + statisk träning som gäller när man kör backe =)

Sådärja, gick hur bra som helst. Sa till biljettbruttan att "här kommer kvällens 1:a idiot", fick specialpris 100 kr... Helt ok at skejta, dock pallar inte jag att köra sista hälften som är för brant...körde istället 1min intervaller i 30min, sedan sprintstarter så långt upp jag orkade (30sek) i 20min, det fick räcka. Bra mjölksyraträning...och statisk träning nedför plogandes...

 

Inte så kul pass direkt, roligare om man vore fler. Nu kände jag mig som ensamma apan på skansen... snön var ok men det blir sämre om det fryser till. Ska nog vara runt nollan eller någon plus för att snön inte ska bli för hård eller isig.

 

Men de var grymt trevliga de som jobbar där, kom fram och frågade hur det gick =)

blir nog ett pass till där nästa tis kväll...

 

Såg dock inte C Kalla eller de övriga... de kanske satt i baren...

Härligt, det var inga problem med andra åkare när du åkte upp då? Du körde i backen eller gick det att åka på sidan?

Link to comment
Share on other sites

Rapport kommer. Självklart tar jag liften upp' date=' det är ju "A1 låg" + statisk träning som gäller när man kör backe =)[/quote']

Sådärja, gick hur bra som helst. Sa till biljettbruttan att "här kommer kvällens 1:a idiot", fick specialpris 100 kr... Helt ok at skejta, dock pallar inte jag att köra sista hälften som är för brant...körde istället 1min intervaller i 30min, sedan sprintstarter så långt upp jag orkade (30sek) i 20min, det fick räcka. Bra mjölksyraträning...och statisk träning nedför plogandes...

 

Inte så kul pass direkt, roligare om man vore fler. Nu kände jag mig som ensamma apan på skansen... snön var ok men det blir sämre om det fryser till. Ska nog vara runt nollan eller någon plus för att snön inte ska bli för hård eller isig.

 

Men de var grymt trevliga de som jobbar där, kom fram och frågade hur det gick =)

blir nog ett pass till där nästa tis kväll...

 

Såg dock inte C Kalla eller de övriga... de kanske satt i baren...

Härligt, det var inga problem med andra åkare när du åkte upp då? Du körde i backen eller gick det att åka på sidan?

Det var ett 30-40 tal som åkte, de flesta i hoppbacken. De har 3st nedfarter. Jag körde längst till vänster bredvid hoppbacken och sedan på en ca 100m lån platå som fungerar som transportsträcka mellan mittenbacken och hoppbacken, här var det lagom lutning att köra. Körde sen de sista 20min nere i mittenbacken där snön var bäst, lite folk som körde där då. I högra backen hade de slalomträning.

 

Så nu är man väl på alla Ekeröbos läppar..."har ni hört om den där jävla idioten som...." =)

Link to comment
Share on other sites

Funderar också på slalombacken, då det bara finns klassiska spår på konstsnöslingan fn. Mitt problem är hur jag skall ta mig ner nu när det blivit isigt. Det är nog bästa att åka en vardag dagtid, annars undrar de väl "vad det är för en idiot som går nerför backen med skidorna på ryggen.."

Men egentligen borde detta att gå att utveckla med lite samarbete mellan längd- o slalomklubb.:)

Om längdspår och backe ligger i anslutning till varandra borde avg. för längdspåret inkl backen liksom att säsongskort på längdspåret skulle gälla även i backen, om man nyttjar sin längdutrustning.

Link to comment
Share on other sites

När jag bodde i Sthlm körde jag ofta i Väsjöbacken före och efter stängning... Transportsträckan gick utmärkt att köra klassiskt i. Perfekt intervallträning och perfekt utförsträning! Blev tillsagd vid något tillfälle att jag fick sluta när backen öppnade.. Vid väsjöbacken fanns ett konstsnöspår förut, men numera vägrar de att göra längdspår. Om fler tränar i slalombacken kanske de gör ett längdspår för att bli av med oss:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...