Rotebrostakaren Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Var inne på Primaterias hemsida, fick mig att fundera på vad jag ska göra med en 4-5 fem år gammal stenslipad skida, som jag inte åker mycket på, förutom just V-loppet. Bränt på pulver ett 10-tal gånger. Har lj03 struktur, har aldrig fått fart på skidorna efter senaste stenslipen. Vill inte lämna in skidan för stenslipning, så det är exempel 2 eller 3 (kopierat från Primateria) som är aktuellt för mig. Vad är det som avgör om jag ska slipa/sickla ner hela strukturen, eller bara "fräscha" upp den. Blir det bättre om jag får fram nytt belag? Vad är vitsen med det? Exempel 1Du har en stenslipad struktur. Drag lätt med polersickelnså att endast yttopparna avverkas. Dettager superfinish på de aktiva glidytorna menmed bibehållen struktur i övrigt. Klart !Exempel 2Du har en för fin, t.ex. nedkörd stenslipad struktur.Drag en gång med struktursickeln och polersickeln.Klart !Exempel 3Du har en skida som du vill renovera men inteskicka för stenslipning. Bearbeta bort ev. störreojämnheter på belaget med grovsickeln. Avslutamed några drag med polersickeln för att ge enhelt slät blank yta. Detta är ett mycket bra utgångslägeför vidare preparering. För att optimerastrukturen finns många möjligheter. Principen ärden att ju mer vatten det är i snön desto merstruktur på belaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Har inget bra svar på de avslutande frågorna, men en mer experimentell approach kunde ju vara att göra glidtest med skidorna som de är nu i någon backe där det är nära till närmsta vallabod/vallaställ, sickla enligt exempel 1, glidtesta igen och se om det gjorde någon skillnad i glidlängd, nöj dig med det eller sickla igen enligt Exempel 2 och se om det blev någon skillnad. Blev skillnaden minimal kanske Exempel 3 är värt att gå vidare till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted January 20, 2009 Author Report Share Posted January 20, 2009 Lite för dåligt med snö (Stockholm) och tid (småbarn), för att kunna genomföra testet. För övrigt är det en bra ide. Principfrågan är egentligen följande, blir belaget sämre och får sämre glidegenskaper med tiden, efter att det utsatts för väder, vind och varma strykjärn, därför ska man stenslipa/stålsickla fram nytt belag. Eller är detta ännu en myt som grundar sig på att när man tar stenslipar/stålsicklar får man fram en bättre outsliten struktur och jämt och fint belag, och därmed bättre glid. Sedan förklarar man detta genom "oxiderat -belags - teorin" . Någon som har ett bra tips, grundat på sina teorier eller erfarenhetsbaserad. Sickla fram nytt belag eller inte, det är frågan :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Efter att ha legat i dvala några säsonger har jag plockat fram mina Kästle Rxc från i början av 90-talet. Anledningen var att jag skulle göra glidtest och se smutsupptaget på det gula transparanta belaget. Till skillnad mot ett grafitbelag så kunde jag inte se någon oxidering på belaget och fabriksstrukturen var ganska intakt. (aldrig stenslipade) En tanke slog mig och det var att ett transparant belag inte oxiderar i lika hög grad som ett grafitbelag. Någon som vet mer om detta? F ö gled skidorna förvånansvärt bra, som de alltid gjort i klisterföre.:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.