Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

BÄSTA GLID?


Tell76

Recommended Posts

Är mycket intresserad av vilka erfarenheter ni har kring glid! låt säga vid några minusgrader.

 

Vad använder ni när det är tävling och ni vill ha KANONglid? (inte allt för dyrt och även "recept" utan pulver mottages gärna!

 

Jag använder:

 

 

 

 

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha bra skidor när det är högluft fuktighet så är det pulver som gäller, men det finns ju billigare pulver tex.från inovax.

 

Sen får du ju riktigt bra glid om du mättar skidan ordentligt med en bas vax alt. gul men det beror på om du skall ha en plus skida eller cold för på plus före vill man ju ha så mycket HF som möjligt i belaget så då mättar man med med HF :) Å LF och grafit om det är kallt så man får en hård botten.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! rätta mig om jag är ute och cyklar!

 

1) Jag rengör skidan

2) jag har Pölders grundparafin, lägger 2-3 lager och borstar mellan varje lager.

3) Vad gör jag sen? jag lägger några lager av blå och röd pölderglid ( röd och blå kloss, se hemsidan) blandar dessa....borstar emellan varje lager, klart för tävling??

 

Funderar på att köpa swix HF 7-8 för helgen tävling och då lägger jag väl något sådant lager på grundparafinet?

 

Tacksam för hjälp! ( som ni säkert förstår :) )

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! rätta mig om jag är ute och cyklar!

 

1) Jag rengör skidan

2) jag har Pölders grundparafin, lägger 2-3 lager och borstar mellan varje lager.

3) Vad gör jag sen? jag lägger några lager av blå och röd pölderglid ( röd och blå kloss, se hemsidan) blandar dessa....borstar emellan varje lager, klart för tävling??

 

Funderar på att köpa swix HF 7-8 för helgen tävling och då lägger jag väl något sådant lager på grundparafinet?

 

Tacksam för hjälp! ( som ni säkert förstår :) )

 

mvh

Jag är ingen som använder Pölders blandprincip som det fans en annan tråd om. Men har du dessa så visst... Är det runt noll eller några minus har du fördel av HF. (Plastsickla innan du borstar! Ett fel som många nybörjare gör är att inte borsta ur skidorna ordentligt på slutet.)

Link to comment
Share on other sites

Gör ren skidan.

Stålsickla

Borsta

(Rilla om man har tillgång till sådan)

 

Klart

Nja... varför inte

Stålsickla

Borsta

Stålsickla

Borsta

Sucka

Stenslipa

Grundvalla

Valla

Fluorcarbontoppa

Klart

;)

Nja du har nog vänt på ordningen lite, efter att ha kört stålsicklat i varmföre och mycket skit i spåret med kanonresultat så är jag ganska övertygad att suckarnas tid är över för min del.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att höra en motivering till varför basvax skulle vara så himla bra för glidet när du har pulver ytterst...

var frågan till mig? i så fall förstod du nog inte vad jag skrev.

Jo den var till dig. Möjligt att jag inte förstod, men utveckla gärna. Själv är jag mycket skeptisk till basvax och mättning. Har du pulver eller HF är det ju den "fina" ytan du åker på. Vad fyller då "mättningen" med en billigare/sämre valla (om det nu går att mätta) för funktion?

 

Om jag åker på vallat så lägger jag numera bara på ett lager paraffin efter att ha rengjort glidytorna med vallaväck. På mina RCS som jag totalt har åkt >100 mil på sedan senaste stenslip, är nog alla mikrohår bortnötta. Nu har jag åkt mer än 10 mil på dem sen senaste paraffinering utan att belaget blir grått/vit bakom hälen.

Link to comment
Share on other sites

Enl. Vaughtis ideologi skall man börja med en flourfri glidbit (även på elitvallning) oftast blå och sen lägger man dagens paraffin, sen toppning (hf el pulver). De hävdar att de kommande lagren sitter bättre om grunden läggs med flourfri bit. Rätt eller fel - svårt att säga, men generellt så rekommenderas flourfritt paraffin till grundpreparering av nya eller stenslipade skidor.
Link to comment
Share on other sites

Enl. Vaughtis ideologi skall man börja med en flourfri glidbit (även på elitvallning) oftast blå och sen lägger man dagens paraffin, sen toppning (hf el pulver). De hävdar att de kommande lagren sitter bättre om grunden läggs med flourfri bit. Rätt eller fel - svårt att säga, men generellt så rekommenderas flourfritt paraffin till grundpreparering av nya eller stenslipade skidor.

Flourfritt är i regel hårdare, därför är det bättre för att rycka bort mikrohår med. Så för nystenslipade skidor är det nog bra med så många omgångar som möjligt med så hård valla som möjligt. Annars kan man stålsickla, då får man inte så mycket mikrohår som stenslip, och därmed behöver man inte ägna så mycket tid till att rycka bort och baka in mikrohår med valla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...