Anders1984 Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Köpte mig ett par nya skidor idag + bindning. såg att bindningen inte sitter helt 100 mot skidan utan det är några milimeter ner, misstänker att skruven gått runt runt utan att sätta sig så det är nog bara limmat. hur pass viktigt är detta? vågar man ge sig ut? eller kan jag räkna med haveri? om det nu skulle vara sönderdraget, hur gör jag då? får man limma fast massa träflisor o borra nya hål? fischer cr 812 classic 207 med r3 classic bindning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the h Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Testa med en mejsel, om den går runt utan att dra fast, så är det stor risk de att sitter dåligt fast. Är den lös lämna tillbaks omgående och be dom åtgärda eller pengarna tillbaks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders1984 Posted January 26, 2009 Author Report Share Posted January 26, 2009 Testa med en mejsel, om den går runt utan att dra fast, så är det stor risk de att sitter dåligt fast. Är den lös lämna tillbaks omgående och be dom åtgärda eller pengarna tillbaks.går tyvärr inte då jag är 80 mil ifrån o inte har vägarna förbi på ett bra tag.. så hur gör jag för att själv göra detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
the h Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Om det är lösa skruvar, skruva lös de som snurrar och plugga igen hålen med speciella plastpluggar med lim, finns på alla välsorterade sportbutiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Materialet lyfter när skruven dras i. När jag monterat själv brukar jag dra i (gänga) skruven en bit och sen fasa bort materialet som lyfts upp av skruven så att det blir plant och sen montera. Då blir det garanterat tight mellan skida och bindning. Inget som skidbutikerna har tid att fippla med. Obs använd stoor = 3:ans Philipsmejsel så inte skruvarna skadas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders1984 Posted January 26, 2009 Author Report Share Posted January 26, 2009 glasfiberspackel i hålen o sedan dra fast kanske funkar? eller vad tror ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Jag använder liknande metod som HJN när jag monterar. Efter att ha borrat hålen tar jag ett stort borr och fasar av hålkanterna med handkraft och därefter skruvar jag i skruven. Då är det lättare att få bindningen "dikt an" mot skidan. På mina rullskidor hade en skruv lossnat och gängorna i skidan var borta så att skruven inte drog. Jag fyllde i med epoxilim och petade upp hålet med en pinne, sen lät jag limmet härda med skidorna upp och ner. Sen när jag skruvade tillbaka bindningen så tog skruven, men vågade inte dra för hårt ! Annars limmar jag aldrig skruvarna vid montering, ifall jag måste ta bort bindningen och ej vill riskera att få en limklump på skruvarna. Jag brukar ta lite paraffin på skruvarna för att hindra vatten rinna in i skidorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Posted January 27, 2009 Report Share Posted January 27, 2009 Ett tips inför framtiden är ju att köra på märken som har en fastmonterad platta från start. Rottefella och NIS-systemet är ju överlägset. Känns otroligt omodernt att behöva hålla på och borra i skidorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted January 27, 2009 Report Share Posted January 27, 2009 Har själv skaffat ett par Madshus med Rottefella och ja jag håller med dig Willie. Salomon är tvungen att komma ikapp på den punkten för det har ju annars så bra produkter som många inte vill välja bort. Upplever dock Rottefella som känsligare för snö under sulan med deras tunnare styrskenor så allt har sina för och nackdelar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the h Posted January 27, 2009 Report Share Posted January 27, 2009 Den säkraste metoden om skruven slirar är att plastplugga igen hålen med lim och sedan flytta bindningen c:a 1cm. framåt borra nya hål och rensa kanterna annars glipar det mellan bindningen och skidan, limma skruvarna, så gör proffsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 27, 2009 Report Share Posted January 27, 2009 Förstår inte riktigt ditt problemet med lim Volevodin. Det går lätt att skruva ur skruvarna ändå. Dock kan "plastskenan med styrskåra" vara svår att få loss hel om man ska flytta en bindning till annan skida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollar Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Just det här med vilken lim jag ska använda ”oroar” mig lite. Vill ju inte att skidorna ska smälta ;-) Har några äldre Madshus- och Fischerskidor som har bindningar av typen Salomon SNS. Mina nyare skidor har NNN/NIS och till dem har jag underbara pjäxor som passar mig som handsken. Tänkte byta till Rottefella R3 Classic på de äldre skidorna som mest används under förvinter och senvinter då underlaget är dåligt och skidorna riskerar att repas och undrar just vilken typ av lim man ska använda i borrhålen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Själv kör jag med Araldit-epoxy, röd eller blå beroende på hur snabb man tänker vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollar Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Okej tack, vad ska man plugga de gamla hålen med? Duger paraffin eller ska man ha något spackel eller liknande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Okej tack, vad ska man plugga de gamla hålen med? Duger paraffin eller ska man ha något spackel eller liknande?Om det är en bit ifrån så du inte behöver hållbarhet för nya hål, skulle jag bara fylla de gamla hålen med epoxy. Annars skulle jag ta träplugg med epoxy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollar Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Okej tack' date=' vad ska man plugga de gamla hålen med? Duger paraffin eller ska man ha något spackel eller liknande?[/quote']Om det är en bit ifrån så du inte behöver hållbarhet för nya hål, skulle jag bara fylla de gamla hålen med epoxy. Annars skulle jag ta träplugg med epoxy.Tackar! Då ska jag prova på ett par skidor och jag följer annars Rottefellas beskrivning: http://www.rottefella.no/dynamisk/ftp/dokumenter/Monteringsanvisninger/NNN/NNN%20r3.pdf Ska noga centrera bindningen och göra centrumhål med körnare så de hamnar rätt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.