Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med bindning?


Anders1984

Recommended Posts

Köpte mig ett par nya skidor idag + bindning.

 

såg att bindningen inte sitter helt 100 mot skidan utan det är några milimeter ner, misstänker att skruven gått runt runt utan att sätta sig så det är nog bara limmat.

 

hur pass viktigt är detta? vågar man ge sig ut? eller kan jag räkna med haveri? om det nu skulle vara sönderdraget, hur gör jag då? får man limma fast massa träflisor o borra nya hål?

 

fischer cr 812 classic 207 med r3 classic bindning.

Link to comment
Share on other sites

Testa med en mejsel, om den går runt utan att dra fast, så är det stor risk de att sitter dåligt fast. Är den lös lämna tillbaks omgående och be dom åtgärda eller pengarna tillbaks.

går tyvärr inte då jag är 80 mil ifrån o inte har vägarna förbi på ett bra tag..

 

så hur gör jag för att själv göra detta?

Link to comment
Share on other sites

Materialet lyfter när skruven dras i. När jag monterat själv brukar jag dra i (gänga) skruven en bit och sen fasa bort materialet som lyfts upp av skruven så att det blir plant och sen montera. Då blir det garanterat tight mellan skida och bindning. Inget som skidbutikerna har tid att fippla med.

Obs använd stoor = 3:ans Philipsmejsel så inte skruvarna skadas.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder liknande metod som HJN när jag monterar. Efter att ha borrat hålen tar jag ett stort borr och fasar av hålkanterna med handkraft och därefter skruvar jag i skruven. Då är det lättare att få bindningen "dikt an" mot skidan.

 

På mina rullskidor hade en skruv lossnat och gängorna i skidan var borta så att skruven inte drog. Jag fyllde i med epoxilim och petade upp hålet med en pinne, sen lät jag limmet härda med skidorna upp och ner. Sen när jag skruvade tillbaka bindningen så tog skruven, men vågade inte dra för hårt !

 

Annars limmar jag aldrig skruvarna vid montering, ifall jag måste ta bort bindningen och ej vill riskera att få en limklump på skruvarna. Jag brukar ta lite paraffin på skruvarna för att hindra vatten rinna in i skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Har själv skaffat ett par Madshus med Rottefella och ja jag håller med dig Willie. Salomon är tvungen att komma ikapp på den punkten för det har ju annars så bra produkter som många inte vill välja bort. Upplever dock Rottefella som känsligare för snö under sulan med deras tunnare styrskenor så allt har sina för och nackdelar.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Just det här med vilken lim jag ska använda ”oroar” mig lite. Vill ju inte att skidorna ska smälta ;-)

 

Har några äldre Madshus- och Fischerskidor som har bindningar av typen Salomon SNS. Mina nyare skidor har NNN/NIS och till dem har jag underbara pjäxor som passar mig som handsken. Tänkte byta till Rottefella R3 Classic på de äldre skidorna som mest används under förvinter och senvinter då underlaget är dåligt och skidorna riskerar att repas och undrar just vilken typ av lim man ska använda i borrhålen?

Link to comment
Share on other sites

Okej tack' date=' vad ska man plugga de gamla hålen med? Duger paraffin eller ska man ha något spackel eller liknande?[/quote']

Om det är en bit ifrån så du inte behöver hållbarhet för nya hål, skulle jag bara fylla de gamla hålen med epoxy. Annars skulle jag ta träplugg med epoxy.

Tackar!

 

Då ska jag prova på ett par skidor och jag följer annars Rottefellas beskrivning: http://www.rottefella.no/dynamisk/ftp/dokumenter/Monteringsanvisninger/NNN/NNN%20r3.pdf

 

Ska noga centrera bindningen och göra centrumhål med körnare så de hamnar rätt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...