Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tjuvsläpp med nya rcs


rogge1

Recommended Posts

Har införskaffat ett par nya rcs (plus) av årets modell. Skulle enligt skidurprovaren, till skillnad från mina gamla rcs, vara en mer kallföresbetonad skida. Mina gamla har ett hårt slutspann och jag blev rekommenderat att använda dessa gamla till klisterföre. De nya har ett längre spann utan något direkt slutspann, jag vallar enligt markeringarna, men får ständigt tjuvsläpp, särskilt vid stakning med frånskjut i slakmotor.

Någon som har något tips på vilket sätt jag skall valla för att slippa tjuvsläppen och samtidigt inte försämra glidet?

Goda råd emottages tacksamt.

/Rogge

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Plus skidan, har ett nollspann som innebär att du får ett hårt spann på ca 10 cm ca 5 cm åt varje håll från balanspunkten. Fästlängden kan alltså vara ok i längd men du kan inte nyttja dessa 10 cm vid bakspak (kräver speciell teknik). Ett tips är att lägga på tjockare med valla under detta nollfack.

Link to comment
Share on other sites

Valla enligt pyramidmetoden. Jag gör så här.

Fyra lager tunt hela fästzonen femte ca 3cm kortare från båda ändorna osv tills jag lagt 8 lager det sista ca 10 cm långt. Sen lägger jag ibland som ett sista lager ett supertunnt lager till hela vägen.

Det brukar funka för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...