Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vem ska veja i skidspåret


sallen

Recommended Posts

Lite konstigt tycker jag att det är att det inte verkar som att det finns någon klar regel vad gäller detta.

 

På Långberget har dom två spår som korsar varandra och båda spåren har nedförsbacke så om det skulle vara så att ingen vill väja så skulle det kunna smälla rejält där.

Link to comment
Share on other sites

Den som först kan stava rätt har företräde ... *s*

 

Sorry, kunde inte hålla mig

Dessa språkpoliser finns på alla forum tydligen.

 

Korrekt meningsuppbyggnad på ditt inlägg torde vara.

 

-------------------

 

Den som kan stava rätt först har företräde. (Punkt ska sitta utan mellanslag mellan ordet och punkten och man använder inte tre punkter i det svenska skrivspråket)

 

Sorry, jag kunde inte hålla mig

 

------------------

 

Sorry, JAG kunde inte hålla mig heller.

 

Väja stavas för den delen med Ä och inte med E som jag så felaktigt råkade göra.

Link to comment
Share on other sites

På en anläggning där man har mycket spår med mötande trafik, korsande spår och liknande gör man klokt i att skylta upp "trafikregler" på varje ställe där konflikt mellan åkare kan ske. Diskutera generella trafikregler i skidspår med några personer och du får annars nästan lika många varianter som skidåkare. Det som uppfattas som självklart på ett ställe är helt fel på ett annat osv. Sök i lite trådar här på skidforum bara så får du se.

 

Att ha två korsande spår i nerförsbacke verkar i min mening dumt i vilket fall som helst. Man måste som skidspårsfixare alltid tänka på att inte alla som åker i spåren hittar bra, är vana skidåkare, är uppmärksamma osv. Kort och gott minimera risken att någon krockar, skadar sig, kör vilse, råkar åka mot åkriktningen och inte minst blir förbannade på varandera för att de har olika åsikt om vem som ska välja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...