Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsplanering fram till ÖS


Rune R

Recommended Posts

Jag ska åka mitt första ÖS på söndagen och jag vill gärna ha lite input från några kloka människor här på forumet. Jag har skrapat ihop 30 mil på snö och 5 mil på rullskidor sen november. Skidpassen har varit en blandning av distanspass (bara upp till 1.30 tyvärr men med bra fart) och några intervallpass med 2-4 min intervaller. Några av passen har jag bara stakat hela eller delar. Har nu vilat några dagar pga av en förkylning och nu vill jag träna rätt de sista veckorna. Jag har tillgång till ett kortare spår (1,5 km) under veckorna och helgerna kommer jag att spendera i fjällen.

 

Hur skulle ni lägga upp träningen med dessa förutsättnigar?

Link to comment
Share on other sites

Skall också åka ÖS på söndagen och har ung samma skidmil i kroppen som du. Idag körde jag 2,5 mil och det blir nog det längsta före loppet, då jag är upptagen av skidtävlingar kommande två helger. Min målsättning är i första hand att ta mig ner på en för mig själv acceptabel sluttid. Viktigt att inte uppge någon mål-tid för omgivningen - det skapar bara press och man riskerar att bli besviken tex pga dåligt före. Bättre att sätta målet lite lägre så är det större chans att bli nöjd.

Tycker du verkar köra en vettig träning och som Jim N säger är det bra att lägga in ett långpass på 3-4 tim 14 dagar före.(inte fuska som jag och lita på rutinen)

Sen under själva loppet är det bra att "vila lite på hanen" och ej bränna på för mycket i början, energin är bra att ha längre fram på dan.

Lycka till-vi kanske ses-man vet aldrig.:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...