Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lövhultsloppet 15/2 i Nässjö


Berra

Recommended Posts

Hämtat från Nässjö Ski hemsida,

http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?OrgElementId=29821,

så här skriver dom:

 

"LÖVHULTSLOPPET 15 FEB ????

 

Fråga till er aktiva som funderar att åka Lövhultsloppet 15 Feb.

 

Vår konstsnöslinga på 1800m kan vara ett alternativ för att få till ett långlopp på. Men vår fråga till er åkare är om ni skulle acceptera detta som ett sista alternativ. Vi kommer i morgon söndag att fatta beslut om tävling eller inte.

 

Ni åkare har nu chansen att säga vad ni tycker om att köra på 1800m med minst dubbelspår. Vi kommer att bli tvugna att maximera åkarantalet.

 

LÄMNA ERT SVAR PÅ tomas_franzen@bredband.net så ligger detta med i vårt beslutsfattande. Vi vill ha ert svar senast kl.16.00 söndag 8 feb."

Link to comment
Share on other sites

Jag var där och åkte i fredags och jag måste säga att den banan går inte att köra Lövhultsloppet på. Det är en ögla på 800 m och en ögla på 1000 m och öglorna går ihop vid målområdet. Det skulle bli mycket svårt med två 180 gr-kurvor där och stor risk för intermezzo i rundningarna. Sen måste jag tyvärr säga att banan var tråkig, långt ifrån den klass på banorna som vi är vana vid från Nässjö.

Om Lövhultsloppet skall köras bör det flyttas till Landsbro, där det nu finns en 3,5 km-bana, visserligen i tuff terräng, men en rolig och utslagsgivande runda. Landsbro konstnöspår är klart nr 1 i Småland !

Link to comment
Share on other sites

För två år sen var det typ 500 pers totalt varav 430 i långa klassen, men då var det snudd på det enda långlopp som kunde genomföras i södra delen av landet. Men typ 300 kanske, det blir väl trångt i starten, men så är det väl alltid.

 

Jag gissar vilt på att de drar banan som för tre år sedan med 6x7km och då är det tre backar per varv. 5x9km är ett annat tänkbart scenario.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket konstsnö har de?

Är det ca 2 km av 9 km så hade jag gjort som du skriver, invärmt grönt i botten och sedan Blå Extra eller vr 50. (eller kanske läge för tejp?)

Glidet låter enklare med ett par minusgrader = Swix HF 8

 

Lycka till!

 

Ps. Har du möjlighet att prova snö o banan innan så är det ju alltid bra!

Link to comment
Share on other sites

Nu finns lite mer info på hemsidan:

 

http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1236137&CatId=70516

-Bansträckningen beräknas att bli en slinga på ca 8,5km. Vi åker Asfaltsbanan och vänder ut på Timmervägen där det delvis blir ett tur- returspår (3-spår i bredd). Sedan går vi åter in på Asfaltsbanan ned till stadion och vänder sedan ut från stadion in på vår konstsnöslinga. Vi beräknar med att kunna erbjuda perfekta förhållanden och dubbelspår längs hela banan med endast ett mindre undantag på ca 150m. En perfekt runda för Vasaloppsåkaren som vill seeda upp sig några startled. Väderprognosen talar om att natten mot söndagen sjunker temp ned till ca 8-10 minusgrader så spåren ska kunna frysa ihop fint.

 

 

Någon som vet hur snökvalitén är?

Link to comment
Share on other sites

Snökvaliten var ju bra med facit i hand, vilket väder va? underbart,,bra kört Mekis du blir svårslagen på vasan. ugg ugg.

 

Bra arrangemang från Nässjö med kanonfina spår, lite genomslag på skogsvägen annars kanon. Vädret var ju helt underbart och det är inte var vinter det tävlas på blå burk till fästet här i söder.

 

Det flöt på bra hela loppet, fin bana för vasaloppsträning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...