Jouni Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Varför blir mina rc 11:or vita bakom hälen? Har grundat dom enligt konstens alla regler gång på gång Vallat med olika vallor,stenslipat, en expert har kollat att skidan är rätt för min vikt. Men ändå är det samma problem.
ironman Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 jaha nu kör vi frågan här iställes och ser om det blir bättre svar här....har ju oxå samma problem som jouni med mina RC11:or.
finn2 Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 svårt att säga har aldrig varit med om detta fenomen på några av mina skidor som jag sköter om. inte ens skrot skidorna blir vita. men testa valla dem oftare, använder ni mässing eller stålborste?
Jouni Posted February 2, 2006 Author Report Posted February 2, 2006 Jag har testat med och utan mässingborste. Har vallat skidorna flera dagar i sträck efter åkning. Jag har ett par Atomic beta race dom blir inte vita. Konstigt tycker jag.
Boljohan Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Vitt endast bakom hälen? Det måste väl härröra från fästvallan i så fall. Nåt galet/konstigt med spannet?
canyon Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Låter som du har bra koll på vallningen och belag. Annars skulle det naturliga svaret varit att: Du borde stenslipa skidorna så du får fram nytt fräscht belag. Det vita är då gammalt ludd = Fiberhår som är torrt. Som du beskriver låter det som att du har ett par skidor som har ett belag som har egenskapen att det är torrt. Ev kan det vara så att just den batchen av belag eller tillverkade skidor har ett torrare belag. Har du tur kan du slipa ner dem och få fram ett fräscht belag. Det här händer troligen också i kombination med att du har en extra hård tryckpunkt just bakom hälen på ditt spann + att det i år har varit ganska mycket aggressiva och nötande fören. Försvinner det vita när du borstar dom och skidorna går kanonbra - så skulle jag strunta i det. Går skidorna sämre än vad jag tycker dom borde göra skulle jag slipa ner dom ordentligt och försöka hitta bra fräscht belag lite längre ner.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.