Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kick av ett styrkepass!


glidet

Recommended Posts

Finns det möjligen fler här ute som har känt av en viss kick av att ha kört ett styrkepass dagen före eller några timmar före ett skidpass? Själv har jag känt mig småseg i skidträningen under ett par veckors tid så igår tänkte jag att nu jä...ar får det bära eller brista! Så tidig eftermiddag körde jag ett rätt så rejält styrkepass (med vikter) med fokus på skidåkarmuskler som mage, rygg och armar i ca: 45 min. Var riktigt trött efteråt så det var inget" slöpass".

Vid 19 tiden igår tog jag skidorna och dunkade på med 5x4 min stakintervaller + upp & ned varvning. Det jag kan säga är att kroppen kändes som en annan. Ett helt annat tryck i armarna och uthålligheten var det inte heller nåt fel på.

 

Nu får jag väl se om det kommer ett bakslag ikväll när jag ska ut på skidorna igen för 1,5 tim distans med lite fartökningar inbakade.

 

Återkommer med resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju väldigt konstigt faktiskt. Jag tänker på att eftersom ca 2 dagar efter ett hårt styrkepass är när träningsverken kickar i som hårdast.

Vem har talat om hårt? =)

Dagarna innan tävling kör jag inte max. Träningsvärk får man om man är ovan vid rörelsen eller kör extra hårt.

 

Vet inte varför det funkar för mig. När jag tittat i träningsdagboken och letat efter tränings- eller tävlingstillfällen där kroppen känts bra så har det nästan alltid funnits någon form av styrkepass dagarna innan.

 

Kanske beror det på att man "väcker" typ II fibrerna? ingen aning,

någon på forumet som har några teorier?

Link to comment
Share on other sites

Finns det möjligen fler här ute som har känt av en viss kick av att ha kört ett styrkepass dagen före eller några timmar före ett skidpass? Själv har jag känt mig småseg i skidträningen under ett par veckors tid så igår tänkte jag att nu jä...ar får det bära eller brista! Så tidig eftermiddag körde jag ett rätt så rejält styrkepass (med vikter) med fokus på skidåkarmuskler som mage, rygg och armar i ca: 45 min. Var riktigt trött efteråt så det var inget" slöpass".

Vid 19 tiden igår tog jag skidorna och dunkade på med 5x4 min stakintervaller + upp & ned varvning. Det jag kan säga är att kroppen kändes som en annan. Ett helt annat tryck i armarna och uthålligheten var det inte heller nåt fel på.

 

Nu får jag väl se om det kommer ett bakslag ikväll när jag ska ut på skidorna igen för 1,5 tim distans med lite fartökningar inbakade.

 

Återkommer med resultat.

Aha, kanske man ska knata till gymmet ikväll då. Har känts lite segt i skidspåret ett tag nu. Dags att boosta musklerna lite.

Vilka övningar brukar du köra? Och hur många reps o set brukar det bli?

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker alltid att fokusera på "skidmusklerna" mao rygg, mage, armar och ben. Just igår körde jag ganska explosivt men med inte allt för tunga vikter och ca: 12-15 reps/set.

ex: på övningar. magmaskin(sittande), benböj m. skivstång, tricepspress i maskin och ryggresningar i maskin + hitlers hund m vikt i ena handen.

 

Vi får som sagt se hur det känns ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Känner ni er piggare av ett styrkepass dagen innan skidträning???

De gånger jag har gjort det har jag inte alls haft samma ork utan varit riktigt seg i kroppen - förutsatt att det är "skidmuskler" jag tränat. Antar att musklerna behöver återhämta sig längre än så - mina i allafall =)! Men det klart att ett benpass på gymmet innan ett stakpass på skidor funkar (men triceps och mageskulle jag undvika)!

 

//J

Link to comment
Share on other sites

Känner ni er piggare av ett styrkepass dagen innan skidträning???

De gånger jag har gjort det har jag inte alls haft samma ork utan varit riktigt seg i kroppen - förutsatt att det är "skidmuskler" jag tränat. Antar att musklerna behöver återhämta sig längre än så - mina i allafall =)! Men det klart att ett benpass på gymmet innan ett stakpass på skidor funkar (men triceps och mageskulle jag undvika)!

 

//J

Du bör undvika att kombinera tyngre/tuffare styrka med intensiv konditionsträning för samma muskelgrupper. Därimot kan man göra som du säger, träna styrka för benen på t.ex fm och ett stakpass rullskidor på em eller dagen efter.

 

Efter ett tuffare styrkepass behöver kroppen 24-48tim återhämtning för att du ska få ut maximal effekt av styrkepasset. Kroppen behöver också vara någorlunda fräsch under själva passet. Alltså ett tufft intervallpass dagen innan ett maxstyrkepass är inte heller optimalt.

 

Här får man prioritera utifrån sin egen situation vad som är viktigast. Svårt att både utveckla maxstyrka och aerob kapacitet samtidigt. Därför bör man dela upp säsongen i olika delar där varje del har ett huvudfokus och där man samtidigt kan underhålla övriga kvaliteer.

 

Helt enkelt ett jävla pusslande och planerande =)

Link to comment
Share on other sites

Känner ni er piggare av ett styrkepass dagen innan skidträning???

De gånger jag har gjort det har jag inte alls haft samma ork utan varit riktigt seg i kroppen - förutsatt att det är "skidmuskler" jag tränat. Antar att musklerna behöver återhämta sig längre än så - mina i allafall =)! Men det klart att ett benpass på gymmet innan ett stakpass på skidor funkar (men triceps och mageskulle jag undvika)!

 

//J

Du bör undvika att kombinera tyngre/tuffare styrka med intensiv konditionsträning för samma muskelgrupper. Därimot kan man göra som du säger' date=' träna styrka för benen på t.ex fm och ett stakpass rullskidor på em eller dagen efter.

 

Efter ett tuffare styrkepass behöver kroppen 24-48tim återhämtning för att du ska få ut maximal effekt av styrkepasset. Kroppen behöver också vara någorlunda fräsch under själva passet. Alltså ett tufft intervallpass dagen innan ett maxstyrkepass är inte heller optimalt.

 

Här får man prioritera utifrån sin egen situation vad som är viktigast. Svårt att både utveckla maxstyrka och aerob kapacitet samtidigt. Därför bör man dela upp säsongen i olika delar där varje del har ett huvudfokus och där man samtidigt kan underhålla övriga kvaliteer.

 

Helt enkelt ett jävla pusslande och planerande =)[/quote']

Ok, då är jag med! Känner igen det där med pusslandet...;-)Speciellt när det är olika sporter som ska samsas.

Vad föreslår du (och ni andra) för typ av styrketräning under själva skidsäsongen? Ska man skippa tunga styrkepass och bara köra lätt eller tom inte köra någon styrketräning alls?

 

//J

Link to comment
Share on other sites

Känner ni er piggare av ett styrkepass dagen innan skidträning???

De gånger jag har gjort det har jag inte alls haft samma ork utan varit riktigt seg i kroppen - förutsatt att det är "skidmuskler" jag tränat. Antar att musklerna behöver återhämta sig längre än så - mina i allafall =)! Men det klart att ett benpass på gymmet innan ett stakpass på skidor funkar (men triceps och mageskulle jag undvika)!

 

//J

Du bör undvika att kombinera tyngre/tuffare styrka med intensiv konditionsträning för samma muskelgrupper. Därimot kan man göra som du säger' date=' träna styrka för benen på t.ex fm och ett stakpass rullskidor på em eller dagen efter.

 

Efter ett tuffare styrkepass behöver kroppen 24-48tim återhämtning för att du ska få ut maximal effekt av styrkepasset. Kroppen behöver också vara någorlunda fräsch under själva passet. Alltså ett tufft intervallpass dagen innan ett maxstyrkepass är inte heller optimalt.

 

Här får man prioritera utifrån sin egen situation vad som är viktigast. Svårt att både utveckla maxstyrka och aerob kapacitet samtidigt. Därför bör man dela upp säsongen i olika delar där varje del har ett huvudfokus och där man samtidigt kan underhålla övriga kvaliteer.

 

Helt enkelt ett jävla pusslande och planerande =)[/quote']

Ok, då är jag med! Känner igen det där med pusslandet...;-)Speciellt när det är olika sporter som ska samsas.

Vad föreslår du (och ni andra) för typ av styrketräning under själva skidsäsongen? Ska man skippa tunga styrkepass och bara köra lätt eller tom inte köra någon styrketräning alls?

 

//J

Tyvärr måste du nog testa fram det själv...

Personligen tror jag inte på generella tips&råd vad gäller träningsupplägg. Man måste veta hur mycket vederbörande tränar, kroppstyp, fysisk status, styrkor/svagheter, målsättningar m.m m.m. Alla är vi olika. Bara för att Mr X känner att tung styrketräning verkligen påverkar skidåkningen positivt är det inte säkert att det gör det för Mr Y.

 

Därimot är jag övertygad om att variation i sin träning är helt nödvändigt för att utvecklas. Man kan inte BARA köra intervaller eller BARA köra maxstyrka. Det är nog också ganska meningslöst att börja med maxstyrka sent på skidsäsongen om man inte tidigare byggt upp en grund först. Grunden byggs bäst upp under grundträningsperioden (sommar-höst) och underhålls sedan under skidsäsongen.

 

Du får göra som jag: testa och lär av misstagen =)

Link to comment
Share on other sites

Intressant æmne. Jag har kørt skidor idag och igår. Ca 25km per pass.

 

Idag kænde jag mig som en lønnfet slashas i spåret. Fanns inget krut i armarna alls. Samma tendens igår, dock inte riktigt lika illa. Passande nog kom denna tråd igång ;)

 

Min konklusion efter att læst flera av inlæggen: Jag har inte trænat maxstyrka på 2 veckor vilket har gjort att jag tappat "pumpen". Har tidigare ibland drømt mig bort i stakryck ala herr Ahrlin - men nu var det som sagt fem steg bakåt.

 

Kommer att vila imorgon och sen pressa tunga vikter på gymmet i helgen så får jag se vad som hænder på næsta skidpass! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...