Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var är Stockholmskidåkarna?


Stefan Sand

Recommended Posts

Igår for jag till Lida för att få lite skidåkning. I Stockholm lyser konstsnö med sin frånvaro förutom på några få ställen dit Lida då kan räknas. Är det 3 konstsnöspår i Stockholm idag?

 

Döm då om min förvåning när jag kl 18:00 befinner mig i spåret och jag inser att det är jag och 2 pers till på plats. 60 min senare hade ytterligare 4 pers anslutit. Totalt 6 skidåkare en tisdagskväll i ett av Stockholms enda konstsnö spår. Är det en slump eller ett tecken?

 

I söndags var jag på Måsnarens is och stakade som en tok. 12km flakt spår på isen är inte världens roligaste träning men vad göra när läget är som det är. Hur många fanns då på isen en söndags förmiddag? Tja, tog jag till båda händernas fingrar och ena fotens tår så skulle det nog räckt. Räknar vi bort vanliga Svensson och tittar på skidmotionärer som kanske är anmäld till något av Vasaloppen hade nog ena handens fingrar räckt.

 

Vad är det som händer, eller är jag på fel plats på fel tidpunkt för att träffa likasinnade skidentusiaster?

Link to comment
Share on other sites

Borde finnas mycket begagnad skidutrustning till bra priser runt Stockholm nu ;)

 

Här i Götaland pågår ett febrilt åkande med bra bredd även på ungdomssidan, kul. Flera anläggningar har ju varit åkbara sen de första dagarna i December.

Om jag inte tar fel så bygger herr Sand nytt hus? Om inte får du flytta söderut till konstsnön ;)

Skämt åsido ,men jag hoppas det bara är slumpen.

 

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Igår for jag till Lida för att få lite skidåkning. I Stockholm lyser konstsnö med sin frånvaro förutom på några få ställen dit Lida då kan räknas. Är det 3 konstsnöspår i Stockholm idag?

 

Döm då om min förvåning när jag kl 18:00 befinner mig i spåret och jag inser att det är jag och 2 pers till på plats. 60 min senare hade ytterligare 4 pers anslutit. Totalt 6 skidåkare en tisdagskväll i ett av Stockholms enda konstsnö spår. Är det en slump eller ett tecken?

 

I söndags var jag på Måsnarens is och stakade som en tok. 12km flakt spår på isen är inte världens roligaste träning men vad göra när läget är som det är. Hur många fanns då på isen en söndags förmiddag? Tja, tog jag till båda händernas fingrar och ena fotens tår så skulle det nog räckt. Räknar vi bort vanliga Svensson och tittar på skidmotionärer som kanske är anmäld till något av Vasaloppen hade nog ena handens fingrar räckt.

 

Vad är det som händer, eller är jag på fel plats på fel tidpunkt för att träffa likasinnade skidentusiaster?

Jag var på Lida mellan 20 och 22 ca och jag såg åtminstone 15pers. Men visst, poängen är densamma ändå.

Link to comment
Share on other sites

Igår for jag till Lida för att få lite skidåkning. I Stockholm lyser konstsnö med sin frånvaro förutom på några få ställen dit Lida då kan räknas. Är det 3 konstsnöspår i Stockholm idag?

 

Döm då om min förvåning när jag kl 18:00 befinner mig i spåret och jag inser att det är jag och 2 pers till på plats. 60 min senare hade ytterligare 4 pers anslutit. Totalt 6 skidåkare en tisdagskväll i ett av Stockholms enda konstsnö spår. Är det en slump eller ett tecken?

 

I söndags var jag på Måsnarens is och stakade som en tok. 12km flakt spår på isen är inte världens roligaste träning men vad göra när läget är som det är. Hur många fanns då på isen en söndags förmiddag? Tja, tog jag till båda händernas fingrar och ena fotens tår så skulle det nog räckt. Räknar vi bort vanliga Svensson och tittar på skidmotionärer som kanske är anmäld till något av Vasaloppen hade nog ena handens fingrar räckt.

 

Vad är det som händer, eller är jag på fel plats på fel tidpunkt för att träffa likasinnade skidentusiaster?

6 pers... Det var ungefär lika många som I mellstaterrängen i Borlänge kl 7 i morse.... Och då var elljuset släckt...

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Lida mellan 20 och 22 ca och jag såg åtminstone 15pers. Men visst, poängen är densamma ändå.

2h på det spåret, imponerad!

 

Av alla svar att döma så finns det fortfarande skidåkare i Stockholm, om än lite utspritt på diverse sjöisar. Att ta sig till Lida för att åka på 1km flackt spår är obetydligt roligare än att stå och staka på en sjöis så jag kan kanske köpa argumentet att man inte vill åka till "aviga Lida".

 

Men som den entreprenör man är och haft en malande tanke på ett konstsnöprojekt med betalsystem börjar man ju fundera. Säg att man på något otroligt sätt fick tag på mark och kunde erbjuda ett 2,5km bra preppat spår i en trevlig banprofil, skulle Stockholmsåkaren sätta sig i bilen en tisdagskväll för att betala och åka?. Jag börjar onekligen vackla vad gäller en idén. När så få tar sig till Lida som ändå är gratis så är ju frågan om kunderunderlaget för ett seriöst konstsnöprojekt finns?

 

Jag bor ju, som jag skrivit om tidigare, bredvid slalombacken i Södertälje. Är djupt imponerad över det idella engagemang som Friluftsfrämjandet, i form av en handfull entusiaster, lägger ner. Backen har varit öppen sedan dagarna innan jul. De har vid varje natt med minusgrader kört snökanonerna som om det vore den sista natten med minusgrader. De har idag säkert ett metertjock lager över hela backen och det är snömängder som med lätthet hade räckt till ett 5km spår. Men som alltid med ideel verksamhet så hänger verksamheten på en skör tråd i form av ett antal personer. Därför har jag funderat i banor om mer företagsinriktad verksamhet för ett längdspår. Frågan är ju om det är rimligt............

Link to comment
Share on other sites

kan det vara så att ni har för nära till riktigt snö?

att man sparar sig från veckomalandet på korta konstsnöspår och kör alternativ träning för att under helgen åka och träna under riktiga vinterförhållanden?

 

här i Götaland kan det vara bra mkt folk på ett 800m-spår en regntung torsdagkväll.

Link to comment
Share on other sites

När det är sån't här väder funkar sjöarna perfekt, ska jag åka någonstans så är det till riktiga spår. Det är knappt så att jag tycker Högbo är värt att åka till när det är som nu. Kostsnö skulle vara helt ovärdeligt när det inte går att åka på sjön, den här vintern är ovanligt bra för spår på sjö.
Link to comment
Share on other sites

Jag var på Lida mellan 20 och 22 ca och jag såg åtminstone 15pers. Men visst' date=' poängen är densamma ändå.[/quote']

2h på det spåret, imponerad!

 

Av alla svar att döma så finns det fortfarande skidåkare i Stockholm, om än lite utspritt på diverse sjöisar. Att ta sig till Lida för att åka på 1km flackt spår är obetydligt roligare än att stå och staka på en sjöis så jag kan kanske köpa argumentet att man inte vill åka till "aviga Lida".

 

Men som den entreprenör man är och haft en malande tanke på ett konstsnöprojekt med betalsystem börjar man ju fundera. Säg att man på något otroligt sätt fick tag på mark och kunde erbjuda ett 2,5km bra preppat spår i en trevlig banprofil, skulle Stockholmsåkaren sätta sig i bilen en tisdagskväll för att betala och åka?. Jag börjar onekligen vackla vad gäller en idén. När så få tar sig till Lida som ändå är gratis så är ju frågan om kunderunderlaget för ett seriöst konstsnöprojekt finns?

 

Jag bor ju, som jag skrivit om tidigare, bredvid slalombacken i Södertälje. Är djupt imponerad över det idella engagemang som Friluftsfrämjandet, i form av en handfull entusiaster, lägger ner. Backen har varit öppen sedan dagarna innan jul. De har vid varje natt med minusgrader kört snökanonerna som om det vore den sista natten med minusgrader. De har idag säkert ett metertjock lager över hela backen och det är snömängder som med lätthet hade räckt till ett 5km spår. Men som alltid med ideel verksamhet så hänger verksamheten på en skör tråd i form av ett antal personer. Därför har jag funderat i banor om mer företagsinriktad verksamhet för ett längdspår. Frågan är ju om det är rimligt............

Jag kom precis hem från några dagar i falun och perfekta spår på lugnet men inte var det några problem att åka 2h där. Jag tycker det var helt fantastiskt bra med pistamaskinspreparering. 50 min utan stavar körde jag också och för det är kupering helt optimal, den lilla backen som finns är precis lagom. Det är extremt mycket bättre än att bara staka på en sjö iaf om man vill träna lite skidåkning och inte bara stakning. Men visst kan man önska sig mer kuperade spår, och jag håller med fullt, det går att få riktigt fina (och kuperade) konstsnöspår om man bara är lite på. Men det gäller som sagt att man har eknomin och engagemanget. Imorgon blir det 2 x 2h på Lidaspåret!

Link to comment
Share on other sites

Igår dök det enligt uppgift upp drygt 100 skidåkare till Södertälje loppet. Så några skidåkare finns det i trakterna i alla fall :)

 

Själv var jag inte på plats då jag även fungerar som friidrottstränare. Onsdagar har jag 25 tränignsugna killar och tjejer som inte skulle förstå om jag ställde in för att åka skidor..............dagens ungdom ;)

Link to comment
Share on other sites

Igår dök det enligt uppgift upp drygt 100 skidåkare till Södertälje loppet. Så några skidåkare finns det i trakterna i alla fall :)

 

Själv var jag inte på plats då jag även fungerar som friidrottstränare. Onsdagar har jag 25 tränignsugna killar och tjejer som inte skulle förstå om jag ställde in för att åka skidor..............dagens ungdom ;)

Ja det var fantastiskt. Ett bra arrangemang och mycket folk var det.

Link to comment
Share on other sites

Jag var därmed, det var riktigt trevligt,nästan julstämmning med alla ljus o pannlampor.

Det är inte ofta man har 3 mil till en skidtävling, all heder till dom som fixade tävlingen.

En bra genomkörare för Orsa på söndag, hoppas man kan staka hela den tävlingen med.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade mig själv som ende stockholmare med skidor nere på ängarna utanför oss ikväll, ospårat med skejlaggen. Vilken kväll !!! helt magiskt, snön hängde på träden, vindstilla, ljust trots att skorpan visade 22.30 och precis lagom temperatur, +- 0... helt grymt !!!

 

Enda gången i mitt liv jag både kunnat skejta och diagonala med kanonfäste på skejlaggen. Hur är det? glidet var väl inte på topp men inte heller helt uppåt väggarna. Bara att välja, skejta, staka, staka med frånskjut, diagonala....jag gjorde ALLT med ett enda stort leende på läpparna =) =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ptja nybörjare som man är vågar man ju inte åka så mycket, känns ju mest som man är ivägen :)

 

Bor i solna - en bra bit till rudan där jag åkt nån gång, cirka 3 mil enkel resa, slutar man sent är man där 21 om man har tur.

 

har dock hört att det ska finnas ett konstsnöspår norr om stan, runt täby, sollentuna.

 

nån som vet nåt om detta?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...