Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

grund parafin i fästzonen på nya skidor?


salomons son

Recommended Posts

hej!

 

jag skulle sätta oerhört stort värde på om ni kan ge lite synpunkter på hur jag ska "grunda" mina helt nya fischer RCR -07

 

jag har kört 10km på dom. (blev sugen på att prova)

 

tänkte nu tvätta hela skidan med t-röd.

 

jag har ett gult parafin fr toko (stvning?) liggandes, som jag tänkte värma in med strykjärn och sedan sickla bort.

 

för det första, är det rätt så långt?

 

och sen framförallt, ska jag:

 

1. märka ut fästzonen och låta det partiet vara helt obehandlat?

 

eller

 

2. värma in parafin över hela skidan, inklusive fästzonen?

 

 

jag åker mest för motionsträning, så optimalt glid är inte min högst a prioritering, jag är mest intresserad av att skidan ska få en så lång livslängd som möjligt.

 

jätte tack på förhand om någon har lust att dela med sig av synpunkter /råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stort tack för alla svar.

 

Jag tyckte själv att t-röd lät väl agresivt men rådet kom av att jag köpte och såg en dvd om bla vallning; "x-cuntry" och avsnittet "ski waxing with lars svensson" där han förespråkade t-röd framför valla väck mfl, när det gällde grundvallning av skidan.

 

Som jag skrev inledningsvis är jag enbart ute efter att få en skida som mår så bra som möjligt över tiden, dagsoptimala glidet är av underordnad betydelse.

 

Jag har lång erfarenhet av att åka på helt obehandlade skidor, alltså direkt från butik ut i spåret, utan någon som helst behandling.

 

Jag har aldrig haft några problem med vare sig glid, hårdnade eller vitnade belag. Vad jag förstått åker även "stålsicklarna" på helt obehandlade skidor.

 

Samtidigt har jag läst massor och även direkt från fischer fått höra att det är helt galet att inte behandla skidan.

 

Ju mer jag läst om detta desto mer nyfiken har jag blivit, jag startade därför en ny tråd som jag tänkte kunde behandla enbart ämnet hur man får skidan att åldras på bästa sätt:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=31854#p31854

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...