Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla själv, nybörjare klassiskt


buhu

Recommended Posts

Jag ska gå rakt på sak, jag förstår inte mycket av vad ni skriver här på valla forumet. Så kan ni gå in i lite detalj på hur jag ska valla mina skidor. Jag tävlingsåker inte utan motionsåker och gör det 3-4ggr i veckan. Åker klassiskt.

 

Där jag bor(umeå) är det mellan -1 till -12 grader. Oftast åker jag runt -1 till -7. Spåren är dragna ett par ggr i veckan och spåren är väl besökta natt som dag.

 

Vad ska jag ha för valla och utrustning för att kunna få riktigt bra glid på glidytorna.

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Mellan 1-7 minus grader och super glid, grundbehandling( Skigo) LF grafit, sedan HF blå, Ultima HF, och sist pulver 105. (Swix) grundb. LF4,HF6, HF7,pulver FC 7. smälta ,sikla, och polera mellan varverna, med denna behandling kan du åka 20-30mil. bara polera med hård fin nylonborste mellan turerna lycka till.
Link to comment
Share on other sites

Antingen köper du en Kuzmin-sickel, osicklar enligt anvisning. Inget mer än så. busenkelt.

 

Eller så behöver du en plexi-sickel, ett gammalt strykjärn, ett paker billig grundvalla, ett paket Start BWLF och en borste (finns kombiborstar nylon/mässing eller så).

Smält på grundvallan, sickla av noga, borsta noga.

Smält på BWLF, sickla av noga, borsta noga.

 

Åk.

Nån gång då o då borstar du upp ytan, och när du känner dig på gott humör lägger du nytt lager BWLF, sicklar noga, borstar nog.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...