Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnarloppet 15/2


Boris

Recommended Posts

Dags att smyga igång en tråd før Skinnarloppet om ca en vecka.

 

Långtidsprognos enligt yr.no visar på snø denna helgen och sedan ingen nederbørd fram till loppet. Om en sådan prognos håller så kan vi få åka i riktiga manchesterspår :)

 

Blir premiær i loppet før min del och sista chansen att dunka in ett ansenligt resultat innan vasan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att banan var ganska jobbig första milen då det mest går uppför. Inga jättebackar men många mindre och branta knixar. Sedan ett lättare parti med en del utförskörning. Man lurar sig när man ser målet och tror att det är slut men banan gör en extra sväng på några kilometer.

Herrklassen kör en extraslinga på 3km innan man ger sig ut på 21km varvet.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att åka ner och efteranmäla mig på söndag, om familjen vill släppa iväg mig från semestern i Idre. I så fall kör jag nog:

 

Glid: Stålsicklat

Fäste: Rode black base invärmd + några lager Rode blå super + toppning med lite mjukare valla (Swix VR45 eller VR50). Jag gillar bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

En fundering... Det ær væl inte direkt nysnø længre i Malung så Rode blå super kanske du skall byta mot nån av dina VR vallor.

 

Hur kallt kan man egentligen gå på Rode blå super? Står ju -1/-3 på burken men vet att många går riktigt kallt på den.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om detta:

 

Glid: BWLF + FC7

Fäste: Toko grön invärmd+ 3-4 lager VR40 + 1 lager Rode blå super.

 

Jag har ingen lämplig HF paraffin med utan väljer mellan BWLF och Swix LF-serie som underlag för pulvret. Tänkte täcka med Roden för att ta bort all risk för isning som jag alltid har problem med annars. Räknar med att det blir runt -10 och torr finkorning snö.

Link to comment
Share on other sites

Ær det verkligen nysnlførhållanden? Har inte snøat på en vecka men har iof varit kallt som tusan så snøn har kanske transformerats vældigt långsamt och bibehållit sin finkornighet... :( Kør på BWLF isåfall!

 

VR vallor brukar ju egentligen gå bættre i gammal snø. 3-4 lager Rode blå super tæckt med 1 lager av en kallare? Jag har dålig erfarenhet av hur kallt man kan gå på Rode blå super - den kanske går bra ensam nu.

Link to comment
Share on other sites

Kommer valla glid idag samt lægga grunden før fæstet.

 

* Glid: BWLF + Swix HF7 + Alfa 11-0 pulver

 

* Fæste: Toko grøn inværmd + 2 lager Swix blå korkat + 3 lager XXXXXX (læggs søndag)

Uppdaterar * Glid: BWLF + Swix HF7 + Alfa 11-0 pulver + Red Creek 1 mm rak (mjukt fram och hårt bak)

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga om "pulver" verkligen behövs vi såkallt före? se prognos: http://www.yr.no/place/Sweden/Dalarna/Malungs_Kommun/hour_by_hour.html

-6,5 på dagen och solsken tycker jag allt ær ett fint pulverlæge. Sjælvklart kan man nog få bra skidor med t ex BWLF också. Ser ingen luftfukt. Nån som kan rækna om lufttryck till fuktighet?

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett riktigt kallt lopp, tycker jag. Körde BWLF och sedan FC7 på det. Ruskigt dåligt glid, jag hade klart sämre glid än i stort sett alla jag åkte med. Stora partier av skidorna både framför och bakom fästzonen var grå efteråt. Suck.

Fästet blev Toko grön/Blå extra invärmt + 6 lager VR40. Hade bra fäste men antagligen några lager för mycket. Säkert en del av förklaringen till det usla glidet.

En sak som förvånar mig mycket är att de snabbaste åkte lika fort som förra året fast föret var mycket kärvare i år. Hur är det möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul lopp! Perfekta spår, bra banprofil med både stakning och riktig skidåkning!

 

Segertiden øverraskade mig också. Var ju ett starkt startfælt med Daniel Tynell som stora dragplåstret och det drog nog upp farten længts fram. Får se hur detta slår i seedningstabellen...

 

Jag hade tungt med glidet men inte sæmre æn någon annan - något bættre æn vissa men inget att skryta med. Spåren blev lite mjøliga tycker jag vilket gjorde det ganska tungåkt.

 

Jag gick på HF7 + Alfa 11-0 pulver (0 till -11) + 1mm rak RC rill. Fæste toko grøn + 3 lager swix blå extra + 2 lager ski-go racing universal. Bra fæste men Vææældigt bortkastade pengar på glidet :lol: Men det visste jag egentligen redan på væderprognosen - vill ju "alltid" ha HF + pulver på tævling :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att min stålsickling fungerade bra, jag hade bättre glid än många andra som höll mitt tempo. Bitvis var det dock trögt, speciellt ute på myrarna.

Jag körde med den Kuzmin "Cold" och hade klart sämre glid än de flesta andra, använde du den "vanliga" sickeln eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med originalsickeln. Tilläggas ska väl att jag inte direkt var inblandad i tätstriden, utan åkte med folk som körde in på 2:50 och så. Dessa åkare har väl inte alltid de vassaste skidorna, och lägger inte ner hur mycket resurser som helst på glidvallning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...