Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin + fästvalla?


Anders1984

Recommended Posts

Är nybörjare på både själva vallningen men att åka oxå, tycker det är svårt att bara hålla koll på åktekniken, så har lite frågor. :)

 

Tänkte investera i en Kuzmin för att prova slippa valla hela tiden.

 

kör just nu på tejp samt nån enkel billig glidvalla..

 

Funkade kalas för mig i sthlm (på en sjö) men här uppe i ljusdal med 30 cm nysnö samt massa minusgrader (0 gradigt i sthlm och -12 i ljusdal) va det värdelöst med min valla.

 

tror nu att en Kuzmin skulle hjälpa mig, den verkar ju va hyffsat universal. Funkar detta bra kommer jag nog köpa ett paket med de 3 olika sicklarna.

 

men nu till min fråga. Ska jag fortsätta köra tejp om jag kör Kuzminsicklat? eller bör jag satsa på bättre fästvalla? för Kuzmin är väl bara för glidytorna? och ska jag i så fall sickla hela skidan, och slänga på ny tejp varje gång jag ska sickla skidorna (efter säg 50 mil) eller ska jag bara sickla glidytorna?

 

verkar finnas många kunniga som kan svara på detta :)

Link to comment
Share on other sites

På Kuzmin hemsida står det att det räcker om du sicklar från halen och bakåt.

 

Om du åker på klassiska skidor:

Är du i behov av att optimera glidförmågan, bör du fräscha upp belaget bakom hälen efter åtminstone vart tredje tävlings- eller träningspass. Dra sickeln lätt över glidzonen bakom hälen med 2-3 st drag. Anledningen är att fästvalla tenderar att smetas ut bakåt över glidzonen.

Link to comment
Share on other sites

På Kuzmin hemsida står det att det räcker om du sicklar från halen och bakåt.

 

Om du åker på klassiska skidor:

Är du i behov av att optimera glidförmågan, bör du fräscha upp belaget bakom hälen efter åtminstone vart tredje tävlings- eller träningspass. Dra sickeln lätt över glidzonen bakom hälen med 2-3 st drag. Anledningen är att fästvalla tenderar att smetas ut bakåt över glidzonen.

men om jag bara gör detta blir det väl mindre gods på den bakre sidan av skidan? ska man inte köra Kuzminsickeln på hela skidan o ersätta den gamla tejpen med ny tejp varje gång man vill "valla om" skidan? eller ska jag köra på riktig fästvalla tillsammans med kuzminsicklan på glidytorna?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att du är på väg att investera 600kr på en stålbit vore det på sin plats att du tog och läste på lite. Det tar kanske en halvtimme av din tid och då har du fått veta det mesta från kuzmin själv.

 

www.kuzmin.se

 

Kuzmin FAQ

 

Jag har ingen erfarenhet av skicklen förutom det jag läst på hemsidan och hans hemsida är väldigt informativ.

Link to comment
Share on other sites

men om jag bara gör detta blir det väl mindre gods på den bakre sidan av skidan? ska man inte köra Kuzminsickeln på hela skidan o ersätta den gamla tejpen med ny tejp varje gång man vill "valla om" skidan?

Jag har också funderat på detta med att man får tunnare belag kvar fram och bak om man bara sicklar glidytorna. Mina tankar om detta ser ut såhär: När jag skall fräscha upp belagen (fixa bästa blid) tar jag bara några svep med sickeln. Det lilla belag man får bort representerar otroligt lite i belagstjocklek. Dock så kanske det kan ha betydelse om man gör detta alltför ofta, år efter år. Min tanke är därför att jag skall sickla hela skidan då och då (kanske bara en gång om året på träningsskidorna), och då tänka på att ta lite mer i fästzonen.

 

Inför "viktiga" lopp (jag kör bara något enstaka per år) brukar jag ändå utgå från en helt ren skida när jag skall valla. Då kan man passa på att sickla hela belaget, även fästzonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...