Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför har jag dåligt glid?


Jim N

Recommended Posts

Nu behöver jag sannerligen hjälp från forumets samlade kompetens. Hoppas därför på långa och utförliga svar.

 

Problemet består i att jag aldrig lyckas få till ett bra glid på skidorna, inte på något av de två paren jag åker på. Under vinterns tävlingar har jag alltid haft sämre glid än genomsnittet och jag har även sämre glid än min bror, som jag brukar preparera mina skidor tillsammans med.

 

Min brors skidors belag känns efter paraffinering hårdare och framför allt glattare än mina, trots att vi använt samma paraffiner och borstar, och även hjälpts åt med varandras skidor. Ett par av mina skidor är därtill av samma årgång och märke som hans, Atomic WC av förra årets modell. Den enda skillnaden är att hans skidor fått sin första mättning i värmeskåp eller värmepaket (jag minns inte om dom hade värmeskåp eller om det handlade om nåt sorts box dom packade in skidorna i, inte så insatt, vet bara att det handlade om invärmning under längre tid än då man gör det själv) samtidigt som jag mättat mina själv. Vad dom mättade hans skidor med vet jag ej, mina har Skigos varmaste paraffin i botten (ej Skigo soft). Kan skillnaden i glid bero på det skilda tillvägagångssättet vid grundpreparering?

 

Alternativet som jag ser det just nu är att testa att använda något annat att grunda med, funderar på Start BWLF, men jag har svårt att tänka mig att hela förklaringar ska ligga där, eftersom jag och min bror utöver grundprepareringen har samma paraffiner under laggarna. Har även sneglat en hel del på Kuzmins sicklar, överväger att testa det på ena skidparet.

 

Kan även tillägga att det inte beror på spannet på skidorna eftersom det gäller båda paren som jag åker på, de är dessutom kollade i butik och jag har även kortat fästzonerna ytterligare efter det eftersom fästet väldigt sällan ger mig några bekymmer.

 

ÖS är nu två veckor bort och det börjar bli bråttom att få fart på laggarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att det ligger i skidorna, men säkert finns de med mer kunskap!

 

Själv så är jag ägare av ett par Atomic RC11 och ett par Fischer RCS, Atomicskidorna är numera stenslipade 3 ggr och därefter mättade. Trots att Atomicskidorna är kallslipade och Fischerskidorna är varmslipade så går Fischerskidorna bättre i alla fören även när de är identiskt vallade. Senast slipade jag om för två veckor sen men nu har jag gett upp och köpt ett nytt par Fischer istället!

 

Kör mycket på BWLF dock och det är bara att rekommendera, ett grymt bra basparafin, om än dyrt. Har upplevt tävlingsåkare som ovetandes om vad som legat under skidorna stått och valt mellan ett par med BWLF som topping och ett par med pulvertopping. Då fick vallaansvarig kliva in och säga åt honom att ta pulverskidorna!

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag sannerligen hjälp från forumets samlade kompetens. Hoppas därför på långa och utförliga svar.

 

Problemet består i att jag aldrig lyckas få till ett bra glid på skidorna, inte på något av de två paren jag åker på. Under vinterns tävlingar har jag alltid haft sämre glid än genomsnittet och jag har även sämre glid än min bror, som jag brukar preparera mina skidor tillsammans med.

 

Min brors skidors belag känns efter paraffinering hårdare och framför allt glattare än mina, trots att vi använt samma paraffiner och borstar, och även hjälpts åt med varandras skidor. Ett par av mina skidor är därtill av samma årgång och märke som hans, Atomic WC av förra årets modell. Den enda skillnaden är att hans skidor fått sin första mättning i värmeskåp eller värmepaket (jag minns inte om dom hade värmeskåp eller om det handlade om nåt sorts box dom packade in skidorna i, inte så insatt, vet bara att det handlade om invärmning under längre tid än då man gör det själv) samtidigt som jag mättat mina själv. Vad dom mättade hans skidor med vet jag ej, mina har Skigos varmaste paraffin i botten (ej Skigo soft). Kan skillnaden i glid bero på det skilda tillvägagångssättet vid grundpreparering?

 

Alternativet som jag ser det just nu är att testa att använda något annat att grunda med, funderar på Start BWLF, men jag har svårt att tänka mig att hela förklaringar ska ligga där, eftersom jag och min bror utöver grundprepareringen har samma paraffiner under laggarna. Har även sneglat en hel del på Kuzmins sicklar, överväger att testa det på ena skidparet.

 

Kan även tillägga att det inte beror på spannet på skidorna eftersom det gäller båda paren som jag åker på, de är dessutom kollade i butik och jag har även kortat fästzonerna ytterligare efter det eftersom fästet väldigt sällan ger mig några bekymmer.

 

ÖS är nu två veckor bort och det börjar bli bråttom att få fart på laggarna.

Testa att rengöra, mätta och lägga på bra valla. Som flera redan har nämnt är faktiskt Start BWLF fantastiskt bra. Kostar iofs 300kr men räcker ju till många vallningar. Borsta ordentligt efter du sicklat klart. Start BWLF brukar ge mycket bra glid i minusgrader. Om det ändå inte funkar kanske det är läge att köra en stenslip och sedan testa att valla dem noga en gång till.

 

Jag utgår från att du har perfekt spann på skidorna så det inte är fästzonen som ligger i och bromsar....

Link to comment
Share on other sites

Om du har riktigt mjuk paraffin i botten så börja med grafit vid tävlingsvallning.

Ett bra alternativ vid mättning är att varva mjukt och hårt paraffin avsluta med hårt.

Toko gul och svart tycker jag är kanon men även bwlf rakt av är grymt bra.

Har använt grafit förr, har det dock inte på något av skidparen nu.

 

Jim N, glider du bättre än din bror om ni byter skidor så att han åker med dina och du åker med hans skidor?
Undrar som Andreas T: glider du bättre med andras skidor (o de sämre med dina)? Annars kanske du gör nå't fel när du åker?

Jag glider bra på hans skidor, är dock ett par månader sedan jag testade hans nu.

Link to comment
Share on other sites

Vissa skidor går helt enkelt fortare än andra. Har du ett sånt par rädd om dem.

Kan vara skillnad i struktur. Du kanske har mer "microhår"?

Jag har funderat på det. Det lutar troligen åt att jag tvättar av de skidor jag ska köra ÖS med och sedan mättar med Start BWLF, har sett många på forumet som talar varmt om den. Lägger nog sedan grafit på den och sen åkvallan. Andra förslag? Bör jag varva BWLF och grafit två ggr kanske? Vad använder ni andra för borstar till grafiten?

 

Mina andra skidor kommer jag nog testa kuzminsickel på, men det hinns nog inte med förrän efter ÖS, det får bli ett projekt syftande framåt mot nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, när du säger tvättar av, vad menar du då? Om du tvättar hela skidan med vallaväck så är det inte så konstigt om de glider lite taskigt. Glidytan behöver aldrig tvättas ren, ngn gång per år kan det vara idé att varmsickla gult för att få bort eventuell smuts som fastnat men det är allt.

 

Annars är det bara att smacka på ett lager BWLF på det du redan har, sickla, borsta och lägg på dagsaktuellt glid. Är det riktigt kallt, ner mot -15 kan man istället ta grafit men det finns ingen anledning att blanda enligt egen erfarenhet och andra jag pratat med. Tydligen är grafit farligt att använda om man inte får bort det ordentligt...det suger helt enkelt :)

 

Har du tvättat ytan så måste du nog mätta om belaget!

 

Hoppas du får ngt vettigt ut av den här tråden!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, när du säger tvättar av, vad menar du då? Om du tvättar hela skidan med vallaväck så är det inte så konstigt om de glider lite taskigt. Glidytan behöver aldrig tvättas ren, ngn gång per år kan det vara idé att varmsickla gult för att få bort eventuell smuts som fastnat men det är allt.

 

Annars är det bara att smacka på ett lager BWLF på det du redan har, sickla, borsta och lägg på dagsaktuellt glid. Är det riktigt kallt, ner mot -15 kan man istället ta grafit men det finns ingen anledning att blanda enligt egen erfarenhet och andra jag pratat med. Tydligen är grafit farligt att använda om man inte får bort det ordentligt...det suger helt enkelt :)

 

Har du tvättat ytan så måste du nog mätta om belaget!

 

Hoppas du får ngt vettigt ut av den här tråden!

När jag skrev "tvätta" syftade jag på vallaväck och ny mättning av belaget, men slipper givetvis helst göra det om jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, när du säger tvättar av, vad menar du då? Om du tvättar hela skidan med vallaväck så är det inte så konstigt om de glider lite taskigt. Glidytan behöver aldrig tvättas ren, ngn gång per år kan det vara idé att varmsickla gult för att få bort eventuell smuts som fastnat men det är allt.

 

Annars är det bara att smacka på ett lager BWLF på det du redan har, sickla, borsta och lägg på dagsaktuellt glid. Är det riktigt kallt, ner mot -15 kan man istället ta grafit men det finns ingen anledning att blanda enligt egen erfarenhet och andra jag pratat med. Tydligen är grafit farligt att använda om man inte får bort det ordentligt...det suger helt enkelt :)

 

Har du tvättat ytan så måste du nog mätta om belaget!

 

Hoppas du får ngt vettigt ut av den här tråden!

Efter att ha insett att allt som har med mättning att göra är ett rent försäljningstrick för att sälja mer valla så har jag slutat med det. Jag har både sicklade och stenslipade par. Mina snabbaste kallföresskidor är stenslipade och dem rengör jag glidytorna med vallaväck (eller snarare sånt man kan köpa på mackar, som för övrigt också är paraffiner!).

 

Vid tävling kan man fundera på glidvallning och då gäller "flourbombning" som nån på forumet yttryckde det. Till gårdagens Orsa skimaraton la jag på endast ett lager TOKO HF röd och ett lager TOKO nynsöpulver och hade suveränt glid (relativt andra). Inga gråvita fläckar bakom hälen här inte.

Link to comment
Share on other sites

Hmm' date=' när du säger tvättar av, vad menar du då? Om du tvättar hela skidan med vallaväck så är det inte så konstigt om de glider lite taskigt. Glidytan behöver aldrig tvättas ren, ngn gång per år kan det vara idé att varmsickla gult för att få bort eventuell smuts som fastnat men det är allt.

 

Annars är det bara att smacka på ett lager BWLF på det du redan har, sickla, borsta och lägg på dagsaktuellt glid. Är det riktigt kallt, ner mot -15 kan man istället ta grafit men det finns ingen anledning att blanda enligt egen erfarenhet och andra jag pratat med. Tydligen är grafit farligt att använda om man inte får bort det ordentligt...det suger helt enkelt :)

 

Har du tvättat ytan så måste du nog mätta om belaget!

 

Hoppas du får ngt vettigt ut av den här tråden![/quote']

När jag skrev "tvätta" syftade jag på vallaväck och ny mättning av belaget, men slipper givetvis helst göra det om jag kan.

Oavsett om du väljer att köra med Marios tillvägagångssätt eller fortsätter att ändå lägga på lite valla, (då har man ju iaf ngt att diskutera inför tävling), så ska du aldrig behöva mätta om belaget för att lägga på ny valla. Istället ska du bara täcka med ett hårt grundvax, bra är som sagt var BWLF men de flesta grafiter ska också fungera.

 

Kanske måste man dock testa torra skidor ngn gång...ska fundera på saken :)

Link to comment
Share on other sites

Vad beträffar borstningen ska det genomföras mellan varje lager glidvax efter sicklingen, först med stålrulle lätt tryck 3-4 gånger för att strukturen rensas, sedan poleras med tunn fin nylonrulle tills det slutar mjälla. Vad beträffar pulver behöver man inte stålrullen bara poleras med ren fin nylonrulle.
Link to comment
Share on other sites

Oavsett om du väljer att köra med Marios tillvägagångssätt eller fortsätter att ändå lägga på lite valla, (då har man ju iaf ngt att diskutera inför tävling), så ska du aldrig behöva mätta om belaget för att lägga på ny valla. Istället ska du bara täcka med ett hårt grundvax, bra är som sagt var BWLF men de flesta grafiter ska också fungera.

 

Kanske måste man dock testa torra skidor ngn gång...ska fundera på saken :)

BWLF och Kuzminsickel är beställda, kommer på torsdag...blir att köra glidvalla på ett av skidparen å stålsickla de andra.

 

Funderade en stund idag på hur mycket pengar jag spenderat på skidåkning den här vintern...det är nog i den storleksordningen att jag inte vill veta längre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...