Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hög vilopuls


Nobbe

Recommended Posts

Vad tyder detta på, överträning eller infektion?

 

Åkte ett seedningslopp för drygt en vecka sen och det har inte känts bra sen dess.

 

Högre vilopuls än normalt (+10-15 slag).

Orkar inte driva på i högre intervaller, kroppen känns tung

Trött trots god nattsömn.

Yrsel känning

 

Inga förkylningssymtom (halsont, feber odyl) däremot lite orolig i kistan

 

Jag tog det ganska lungt dagarna efter och det blev ingen skidåkning nu i helgen, nu börjar man bli lite stressad inför ÖS om 2 veckor.

 

Startade min träning i nov/dec från soffpotatis till 3-4 pass/vecka med styrketräning och skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyder detta på, överträning eller infektion?

 

Åkte ett seedningslopp för drygt en vecka sen och det har inte känts bra sen dess.

 

Högre vilopuls än normalt (+10-15 slag).

Orkar inte driva på i högre intervaller, kroppen känns tung

Trött trots god nattsömn.

Yrsel känning

 

Inga förkylningssymtom (halsont, feber odyl) däremot lite orolig i kistan

 

Jag tog det ganska lungt dagarna efter och det blev ingen skidåkning nu i helgen, nu börjar man bli lite stressad inför ÖS om 2 veckor.

 

Startade min träning i nov/dec från soffpotatis till 3-4 pass/vecka med styrketräning och skidåkning.

Luktar överträning

Link to comment
Share on other sites

Startade min träning i nov/dec från soffpotatis till 3-4 pass/vecka med styrketräning och skidåkning.

Uppfattar detta som ganska typiskt för just skidåkning. Vid jämförelse med löpning, där man måste smyga upp träningsdosen för att inte råka ut för överbelastningsskador, kan man vid skidåkning öka träningsdosen tämligen brutalt. Det som istället händer är att man drabbas av någon form av överträning.

 

Mina säsonger brukar se ut så att jag ökar dosen väldigt mycket i okt/nov. Jag får vanligtvis en ruskig formtopp strax före jul. Under julhelgerna får jag en dunderförkylning som jag sedan får dras med fram till strax före vasaloppet.

 

Denna säsong har jag åkt mycket mindre än vanligt men känner mig faktiskt i bättre form än vanligt denna tid på säsongen helt enkelt för att jag fått vara hyffsat frisk. Har dock inte haft något vasalopp som piskat mig denna säsong.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyder detta på, överträning eller infektion?

 

Åkte ett seedningslopp för drygt en vecka sen och det har inte känts bra sen dess.

 

Högre vilopuls än normalt (+10-15 slag).

Orkar inte driva på i högre intervaller, kroppen känns tung

Trött trots god nattsömn.

Yrsel känning

 

Inga förkylningssymtom (halsont, feber odyl) däremot lite orolig i kistan

 

Jag tog det ganska lungt dagarna efter och det blev ingen skidåkning nu i helgen, nu börjar man bli lite stressad inför ÖS om 2 veckor.

 

Startade min träning i nov/dec från soffpotatis till 3-4 pass/vecka med styrketräning och skidåkning.

Exakt dina symptom fick jag, så du skall vara extremt försiktig nu, jag åkte på en dubbel förkylningoch nu blir det inget VL för min del. Ett tips, vila tills pulsen är stabil, om du ändå får för dig att träna så sätt pulsklockan på maxpuls 150 eller nåt, det gjorde inte jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tordes :) vila några extra dagar efter råd här. Körde på ganska hårt i helgen 5 mil och nu känns det som att kroppen fungerar som den ska igen. Jag vet inte om det var nåt virus eller överträning. Nu ska jag tvätta händerna och hålla tummarna inför ÖS på måndag om en vecka. Hur lägger man upp träningen sista veckan förresten?
Link to comment
Share on other sites

Oj du var modig, skulle inte bli jätte förvånda om du får ett bakslag i form av en ny förkykning (men jag förstår dig på sätt o vis). Nu behöver du inte träna mer inför ÖS, kommer inte att tillföra något, endast mjukning av muskler, lätta pass 2-3 st, kanske lätt jogging om du är van, annars tänk på sömn och kost.

Hoppas det funkar för dig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...