Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

lager på lagervallning


plexi

Recommended Posts

Tänkte bara höra om det är någon vänlig själ i detta avlånga land som skulle kunna förklara en en grej som jag har funderat på ett tag vad det gäller vallning. Det är ju allmänt känt att man bygger vallan i "lager på lagerprincipen" i "pyramidform. Det jag funderar på är hur man lägger vallan i denna pyramidform då det handlar om olika vallor. Säg att du exempelvis värmer in ett lager grundvalla i botten och att du sedan vill ha nåra lager av en hårdare blå och sedan några lager av mjukare blå (t. ex. Swix vr 30- Vr40. Ibland kanske du vill ha ytterligare en valla uppe på den, låt säga Vr 45 för att försöka illustrera det hela lite lättare. Hur ska man då lägga detta på skidan, jag menar det blir ju inte en pyramid om hela fästet behöver samtliga ovan nämnda vallor. Hoppas att det är någon som förstår vad jag menar :-) !?
Link to comment
Share on other sites

Jag tror de menar att man tar mindre och mindre längd under spannet med valla, på så sätt blir det tjockar i mitten av spannet. Om ditt spann är 50 cm, gör du första två lagrena på 50 cm, sen de andra två på kanske 40 cm och sen vidare....

 

Rätta mig någon om jag tänker helt fel...tycket att tejpen ger bäst fäste!

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar, det är dock inte riktigt det jag menar. Jag försår själva principen med att lägga vallan i en slags pyramidform, och har gjort så själv under flera år. Detta är ju enkelt då man har lika valla över hela fästet. Det jag funderar på är hur man går från en hårdare till en mjukare valla i pyramid form. Ska man tex. lägga två lager Vr30 under hela fästet, sedan ett par lager Vr40 några cm kortare och sedan ett par lager Vr 45 under foten? Gör man så blir det ju bara en väldigt kort bit av fästet som är vallat för dagens temperatur, vilket borde resultera i bakhala skidor? Rätta mig om jag fel!
Link to comment
Share on other sites

Jag upplever det som du blandar ihop två saker. Att valla i en pyramidform är en sak för sig. Beroende på hur spannet på just de skidorna är för dig så är detta olika viktigt. Har du ett 0-spann under kan du lägga "regält" med fästvalla där. Har du ett riktigt mjukt spann kanske inte jag skulle lägga samma pyramid.

 

Hur du väljer att blanda vallorna är en annan sak. Att man oftast lägger en hårdare valla först har med två saker att göra. Den är lite mer slitstark och man räknar med att sliter du bort den övre mjukare så kan du åtminstone ha lite fäste kvar med den hårdare. Det andra är att om du är osäker på vilken valla du ska avsluta med, så är det lite riskabelt att gå ut för mjukt. Då får du ofta ifrysning mm. Så det är säkrare att ha en grund och sedan prova sig fram till "rätt" på plats, genom att succesivt lägga en mjukare.

 

Det händer att man gör tvärt om, lägger en hårdare (kallare) valla på en mjuk, men det är specialfall.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever det som du blandar ihop två saker. Att valla i en pyramidform är en sak för sig. Beroende på hur spannet på just de skidorna är för dig så är detta olika viktigt. Har du ett 0-spann under kan du lägga "regält" med fästvalla där. Har du ett riktigt mjukt spann kanske inte jag skulle lägga samma pyramid.

 

Hur du väljer att blanda vallorna är en annan sak. Att man oftast lägger en hårdare valla först har med två saker att göra. Den är lite mer slitstark och man räknar med att sliter du bort den övre mjukare så kan du åtminstone ha lite fäste kvar med den hårdare. Det andra är att om du är osäker på vilken valla du ska avsluta med, så är det lite riskabelt att gå ut för mjukt. Då får du ofta ifrysning mm. Så det är säkrare att ha en grund och sedan prova sig fram till "rätt" på plats, genom att succesivt lägga en mjukare.

 

Det händer att man gör tvärt om, lägger en hårdare (kallare) valla på en mjuk, men det är specialfall.

Det är ett specialfall som nästan alltid är aktuellt till V-loppet, kallt i starten varmare sedan. Sedan hur man i praktiken lyckas med detta är en annan sak, blir troligtvis rätt omblandat om man inte kyler väl, har varm burk och inte korkar mycket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...