Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ska jag behöva göra detta varje gång?


pettisson

Recommended Posts

Hej och jo jag är nybörjare :)

 

En kille på 22 som ska försöka ge sig ut i spåret i år igen. Jag åkte längd för första gången i lumpen (inte vita blixten) och tyckte det var skoj och ville prova hemma.

 

Men så var ju det här med vallningen. I lumpen så fick vi bara instruktioner om att ha på sån där fästvalla (på burk) och sedan använda den där klossen tills det blev ett jämt lager.

Och så gjordes två markeringar på skidan så man visste vart man skulle valla (med ett papper under skidan, ni vet)

 

Nåväl. Jag fann ju nu Swixschool och där var det ju ett par fler steg så att säga :) Min frågra är egentligen om jag måste gå igenom det där dom visade på Swixschool varenda gång jag ska ut i spåret? Dvs ha på valla och värma och klossa osv.

 

Och måste man värma eller räcker det bara att ha på fästvalla och klossa?

 

Jag har ju såklart provat förra året att valla hit och dit. Det har varit oändliga turer med bara glid enda dagen och inget glid den andra.

 

Jag tänkte nu så klart prova som dom visar i Swixschool och göra allt ordentligt en gång. Men jag undrar ändå om jag måste göra så inför varje tur.

Link to comment
Share on other sites

Om vi pratar fäste nu... Glidvallning är en diskussion för sig.

Fästvallan sitter bättre om du ruggar upp fästzonen med sandpapper och värmer in ett lager grundvalla (funkar hyfsat med blå extra eller vad som helst också). Men det behöver du inte göra om varenda gång. Är det samma före som innan är det bara att "bättra" lite med samma valla. Är det helt annat före kan du behöva byta ut vallan. Har man lite lägre ambitioner är det bara att skrapa av den gamla med en sickel och lägga på nytt för dagens före. Mer än 5-10 minuter skall det inte behöva ta.

Link to comment
Share on other sites