Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ska jag behöva göra detta varje gång?


pettisson

Recommended Posts

Hej och jo jag är nybörjare :)

 

En kille på 22 som ska försöka ge sig ut i spåret i år igen. Jag åkte längd för första gången i lumpen (inte vita blixten) och tyckte det var skoj och ville prova hemma.

 

Men så var ju det här med vallningen. I lumpen så fick vi bara instruktioner om att ha på sån där fästvalla (på burk) och sedan använda den där klossen tills det blev ett jämt lager.

Och så gjordes två markeringar på skidan så man visste vart man skulle valla (med ett papper under skidan, ni vet)

 

Nåväl. Jag fann ju nu Swixschool och där var det ju ett par fler steg så att säga :) Min frågra är egentligen om jag måste gå igenom det där dom visade på Swixschool varenda gång jag ska ut i spåret? Dvs ha på valla och värma och klossa osv.

 

Och måste man värma eller räcker det bara att ha på fästvalla och klossa?

 

Jag har ju såklart provat förra året att valla hit och dit. Det har varit oändliga turer med bara glid enda dagen och inget glid den andra.

 

Jag tänkte nu så klart prova som dom visar i Swixschool och göra allt ordentligt en gång. Men jag undrar ändå om jag måste göra så inför varje tur.

Link to comment
Share on other sites

Om vi pratar fäste nu... Glidvallning är en diskussion för sig.

Fästvallan sitter bättre om du ruggar upp fästzonen med sandpapper och värmer in ett lager grundvalla (funkar hyfsat med blå extra eller vad som helst också). Men det behöver du inte göra om varenda gång. Är det samma före som innan är det bara att "bättra" lite med samma valla. Är det helt annat före kan du behöva byta ut vallan. Har man lite lägre ambitioner är det bara att skrapa av den gamla med en sickel och lägga på nytt för dagens före. Mer än 5-10 minuter skall det inte behöva ta.

Link to comment
Share on other sites

Är du motionär så är mitt råd är att valla glid en gång när första snön faller och sen en andra inför något lopp du planetat under vintern. När man tränar är det inte viktigt att ha toppglid.

 

Själv hoppar jag även fästvallan då och då och tränar endast stakning. Tycker det är bättre att lägga tiden på träning än vid vallabordet.

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag är väl wannabe motionär som det är nu. Mellanstadieungar åker snabbare men det tar väl sig.

Jag var ute nyss och hade inget fäste. Men jag ramlade bara en gång så det får räknas som en vinst.

Antar att jag får ta en rejäl vallning tills nästa gång. Tack för svaren i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Är du motionär så är mitt råd är att valla glid en gång när första snön faller och sen en andra inför något lopp du planetat under vintern. När man tränar är det inte viktigt att ha toppglid.

 

Själv hoppar jag även fästvallan då och då och tränar endast stakning. Tycker det är bättre att lägga tiden på träning än vid vallabordet.

Glidrådet håller jag med om (om man nu inte stålsicklar..., en annan diskussion), men det tar inte många sekunder att lägga på fäste heller inför än träning om det är burkföre, är det klister blir det bökigare, i alla fall nästa gång du ska köra om det inte är klister då. Burkvallning inför träning tar 2-3 minuter max, bara smeta på ett tjockt lager av dagsaktuellt och gnida ut, behövs ingen grund. Skulle fästet ta slut så är det bara smeta på lite mer, gör inget med en extra 2 minuters paus på träning.

 

Inför tävling tar det däremot över timmen för mig med fästet..

Link to comment
Share on other sites

behövs ingen grund.

Beror väl på vad man menar med grund? Lägger man på burkvalla direkt på den blanka ytan på ett par nya skidor håller det inte länge. Lägger man på klister på det sättet har man snart klister över hela bakdelen av skidan. Jag vet, eftersom jag gjorde så innan jag visste bättre...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...