Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tejp eller burkvalla?


Magdalena

Recommended Posts

Nu sitter jag här 12 dagar innan tjejvasan och har beslutsångest över mitt vallaval.

 

Jag hade ett par gamla skidor innan som jag bara fick fäste med den röda Swixtejpen, upplevde att burkvallan inte tog något. Även om jag använde rätt valla för dagen. Grundvallade och sen 7-8 lager dagens burkvalla. Fick inte fäste, ant för skidan var för hård för mig.

 

Nu har jag köpt mig ett par nya skidor som jag endast har provat med tejp på konstsnö. Upplever ett mycket bra fäste med sämre glid än mina gamla skidor.

Har ej haft möjlighet att testa dessa skidor med burkvalla eftersom vädret inte tillåter det.

 

Många säger att med mina nya Fischer Carbonlite kommer att kunna trycka ner spanner mycket lättare och att jag absolut ska köra med burkvalla.

Men är nu nervös att jag inte får fäste och ska behöva åka med bakhala skidor något som nybörjare har svårt att hantera.

 

Vill ju inte heller lägga tejp och känna efter Eldris inte orka staka för att det tar så mycket på glidet... Ska jag kanske testa den blåa sporttejpen som är tunnare?

 

Vad är eran spontana tanke kring detta problem?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Spontana tanke = Carbonlite skidor och tejp......NEEEEEEJ

 

Men jag förstår ditt probelm. Men har du inte tid och möjliget att testa med burkvalla? Gissar att du nu har tejp på skidorna och då kan det väl vara idé att ta bort den och testa med burkvalla. Funkar det inte så är det på med ett nytt lager tejp!

Link to comment
Share on other sites

Spontana tanke = Carbonlite skidor och tejp......NEEEEEEJ

 

Men jag förstår ditt probelm. Men har du inte tid och möjliget att testa med burkvalla? Gissar att du nu har tejp på skidorna och då kan det väl vara idé att ta bort den och testa med burkvalla. Funkar det inte så är det på med ett nytt lager tejp!

Jo jag vet....ett stort NEJ på de skidorna...

Jag har ingen möjlighet att testa dessa skidor på annat än konstsnö och då med klister som valla, klister påminner väl en del om tejpen? Rätta mig om jag har fel.

 

Jag har dragit ner ca 10 cm framåt med tejpen för att den inte ska ligga i snön hela tiden.

Men om jag lägger burkvallan där spannet börjar kanske jag lyckas få fäste med burkvallan.

Svårt att få många tunna lager tycket jag, ska försöka att lägga vallan kallt så kanske den är lättare att applicera sedan.

 

Jag är som sagt var nybörjare och har bara kört 30 mil + halvasan förra året och då var körde jag på klister + burkvalla över det...var ju väldigt svårvallat förra året.

Det var tufft och åkte inte snabbt mycket pga min bristande teknik.

 

Men nu har jag lärt mig hur jag ska trycka ner spannet och få höfthöjd.

Så jag ska kanske våga att ta burkvallan i år.

Blir det plusföre föredrar jag kanske tejp framför klister....

 

Tack för din hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Inte helt lätt och jag förstår din nervositet. Det är ju lätt att säga "det är flackt så det är bara att staka", en helt annan sak att göra det......

 

Du har ju öppnebarligen försökt minimera glidtappet med att dra ner tejpzonen men om du tagit bort 10cm och ändå känner att du tappar glid blir man ju lite nervös för att du ändå fått för mjuka skidor. Nu är det som det är och du får nog helt enkelt fundera över vad du prioriterar. Du har ju ändå fått ihop 30mil träning vilkte inte är illa och du borde med andra ord vara starkare än förra året. Halvvasan är dessutom 15km längre än tjejvasan och de första 15km är mer kupperade än de sista 30 också. Kanske dags att ta steget till "riktig" vallning? Som en backup har du ju även vallaservicen, skulle det skita sig så kan du ju alltid få på mer fästvalla under racet.

Jag personligen skulle bli tokig om jag kännde att glidet hämmas av valla/tejp, hellre lite bakhalt än uselt glid. Men vi är alla olika.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt lätt och jag förstår din nervositet. Det är ju lätt att säga "det är flackt så det är bara att staka", en helt annan sak att göra det......

 

Du har ju öppnebarligen försökt minimera glidtappet med att dra ner tejpzonen men om du tagit bort 10cm och ändå känner att du tappar glid blir man ju lite nervös för att du ändå fått för mjuka skidor. Nu är det som det är och du får nog helt enkelt fundera över vad du prioriterar. Du har ju ändå fått ihop 30mil träning vilkte inte är illa och du borde med andra ord vara starkare än förra året. Halvvasan är dessutom 15km längre än tjejvasan och de första 15km är mer kupperade än de sista 30 också. Kanske dags att ta steget till "riktig" vallning? Som en backup har du ju även vallaservicen, skulle det skita sig så kan du ju alltid få på mer fästvalla under racet.

Jag personligen skulle bli tokig om jag kännde att glidet hämmas av valla/tejp, hellre lite bakhalt än uselt glid. Men vi är alla olika.

Jag måste säga att jag har bra fäste med nerdragen tejp, men ska nog ta steget ut och testa valla i år. Stod i vallakö i ca 1 h förra året och höll på att svimma av köld så jag ska inte stanna i år utan staka på så jag håller värmen istället.

 

Jag föredar faktiskt bättre fäste än glid...men man vill ju helst ha båda och samtidigt eller hur :-)

Link to comment
Share on other sites

Ta steget och våga! :)

 

Dagarna innan Tjejvasan har vi lite mer koll på förhållandena (förhoppningsvis) och då kan jag, och säkert andra, ge några råd om vilken valla du ska lägga på och någon valla som du kan ta med i midjeväskan. Då kan du dra på själv och slippa 1h kö!

 

förhoppningsvis så kommer du ösa beröm över mig efter loppet efter en fantastisk skiddag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut inget proffs på vallning men jag har ändå två tips...

 

1. Testa med tunnt lager klister på konstsnön. Säger iaf lite mer om hur skidorna kan funka med burkvalla än vad tejp gör.

 

2. Testa Rex powergrip på konstsnön och du kommer lite närmare burkvallan. Powergripen är en hybrid mellan klister och burk. Sätt powergipen först i frysen applicera sen som vanlig burkvalla, men i stället för att korka ut kör du med hårtork och tumme. Blir tunnt och fint.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att testa svarta start-tejpen, den är ju lite tunnare o hugger inte lika mycket i nysnö. Verkar ändå fästa riktigt bra.

 

Du har kortat fram, vad händer om du kortar bak också? Tappar du ändå glid låter det som för mjuka skidor?

Link to comment
Share on other sites

Håller på att testa svarta start-tejpen, den är ju lite tunnare o hugger inte lika mycket i nysnö. Verkar ändå fästa riktigt bra.

 

Du har kortat fram, vad händer om du kortar bak också? Tappar du ändå glid låter det som för mjuka skidor?

Tror inte det beror på för mjuka skidor...utan på lös konstsnö helt enkelt...i isiga spår nerför går det som katten!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på tejp mina 2 första vasalopp. Precis som du fick jag inget fäste med burkvalla hur jag än gjorde. För min egen del berodde detta på att jag helt enkelt hade för dålig teknik och inte pressade ner skidan ordentligt. Jag upplevde att man får prova sig fram ordentligt när man ska ta reda på var tejpen ska ligga. Jag tog bort cm för cm tills jag inte fick fäste för att veta hur lite tejp jag behövde. Så egentligen är frågan om du vågar chansa på att inte ha något fäste med burkvalla eller för bra fäste med tejpen, det beror ju på vad du har för mål. Om du är "armastark" så skulle jag chansa med burk.
Link to comment
Share on other sites

Armstark...nja sådär...stackar väl inte i timmar direkt.

Jag funderar på att köra på den blå swixtejpen som är lite tunnare. Och tror mig ha hittat rätt längd på tejpen. Har dock inte testat dessa skidor på riktig snö med tejp utan bara isigt under lag och lös konstsnö. I början såg jag att tejpen var dragen där framme utav att den gått i när jag glider, så jag kortade tejpen en aning och nu ligger den inte i längre.

 

Ja jag är rädd att jag blir arg på mig själv att jag ska testa burkvalla och inte känna att jag har något fäste och inte kunna kicka ifrån ordentligt utan få tjuvsläpp som i sin tur ger mig sträckningar i baksida lår.

 

Ja det tål att tänkas på hur man ska göra.......

Jag gillar ju bättre att ha fäste än inte....så då får man kapa lite på glidet...

Går väldigt snabbt utför i de isiga backarna som jag åkt på de senaste dagarna.

Nästan för snabbt så jag får ställa mig upp och ta vind för att inte åka ur spår i svängarna.

Så det är nog inget fel på glidet trots tejpen.

Kan nog mer bero på nya skidor som inte är helt mättade än!

Link to comment
Share on other sites

Magdalena.

30 mil nordväst om Göteborg har du 270 mil skidspår i Nordmarka, Oslo. Tre timmars bilresa för att få testa burkvalla under verkliga förhållanden. (Det finns säkert snö på närmare håll med)

Förhållandena här är just nu exemplariska, tom nordmænnen säger att det inte brukar vara så här bra.

Jag är nybörjare själv, började åka först i år, sist jag stod på längdskidor var samma år Palme blev skjuten -86. Jag har ingen igentlig kunskap utan har följt Swix-filmen och de rekomendationer man ger här via nätet, för föret i marka på dagen. Jag har haft bra fäste och bra glid alla de ggr jag åkt. Temperaturen ligger och har legat på -4 till -8 dagtid. Värmt in ett grundlager och sen korkat in fästet för dagen, i regel V40, inga pyramidformer utan endast strax under tio lager under spannet.......(Läs jag vet inte vad jag gör, följer bara rekomendationerna) och det fungerar kanon......Så våga med burk, åk hit och testa!

 

//Axel

Link to comment
Share on other sites

Har du testat mjukare burkvalla? Jag kör alltid minst ett snäpp mjukare valla än alla andra, troligen beroende på en kombination av dålig teknik, svaga benmuskler och en önskan att ha bra fäste. Är det -8 och alla andra kör på blå valla så lägger jag på VR50 (motsvarar lila valla) och får bra fäste med den. Glidet påverkas inte speciellt mycket, jag brukar glida lika bra som alla andra.
Link to comment
Share on other sites

Fördel med tejpen att den fäster sista tre milen när det blivit nollgradigt och eller lite isigt. Annars får man ofta stanna o lägga klister om man vill ha fäste hela vägen.

Nu skulle väl Magdalena åka Tjejvasan vilket betyder "bara" de sista 3milen. Så hon lär inte ha samma grundproblem som VL åkaren där starten är kall och målet varmt.

 

Nåväl, det är inte helt lätt att ge entydiga råd. Jag uppfattar det som att Magdalenas egentliga "problem" mer ligger på det mentala planet. Därför är mitt bästa rådt:

Bestäm dig och betsäm dig för att du gjort det riktiga valet. Därefter kan du lägga fokus på annat än oron över valla/tejp. Den snabbaste tiden gör du om du är väl förberedd på startlinjen och fokus ligger på att spöa dina 2 medtävlare !

 

Man blir ruggigt avundsjuk på AxelOslo som har perfekta förhållanden och -4 - -8 grader. Lätt vallat, lättåkt och en ren njutning!

Link to comment
Share on other sites

Ja jag ska bara köra de tre sista milen....du har så rätt Stefan.

JAg försöker att släppa tanken på valla/tejp och koncentrera mig på att mentalt förbereda mig på en bra dag i spåret och att jag lyckas att disponera mina krafter rätt.

 

Det är mycket väder som avgör vilket jag gör...kanske jag kan få några minuter i spåret i mora på kvällen innan och testa om jag tycket burkvallan griper! Annars är det ju bara att rengöra och trycka på tejpen.

 

Tack för alla råd!

Tar gärna emot vallatips när vi vet hur vädret ser ut den 21 feb!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det äntligen klart och genomfört för i år!

 

Det blev tejp till slut och det funkade kanon hela vägen, trots snöfall större delen av sträckan. Ingen ifrysning eller bakhalt, med kanonglid. Tog många i nerförsbackarna!

 

Hade satt målet på runt 3 h.

Startade i led 6 och kom i mål på tiden 3.04.16!

Mycket nöjd!

 

Någon annan som körde Tjejvasan?

Link to comment
Share on other sites

Grattis till loppet! Bra kämpat i snögloppet

Tog du röd tejp eller svart tejp?

 

Jag lade vanlig blå Swix VR40 på min sambos skidor kvällen innan. Eftersom det sen visade siga vara ganska milt o snöigt toppade jag med ett lager av en gammal Toko lila

burk med ganska mycket fluor i. Lade samma på hennes kollegas skidor o bägge var nöjda. Den ena hade stålsicklat o den andra bwlf ovanpå en fusk-stålsickling. Bägge gled bra jämfört med andra.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till loppet! Bra kämpat i snögloppet

Tog du röd tejp eller svart tejp?

 

Jag lade vanlig blå Swix VR40 på min sambos skidor kvällen innan. Eftersom det sen visade siga vara ganska milt o snöigt toppade jag med ett lager av en gammal Toko lila

burk med ganska mycket fluor i. Lade samma på hennes kollegas skidor o bägge var nöjda. Den ena hade stålsicklat o den andra bwlf ovanpå en fusk-stålsickling. Bägge gled bra jämfört med andra.

Jag körde på den vanliga röda tejpen, men hade kortat ca 7 cm fram och 4 bak.

Hade oxå bwlf i botten och 3 lf7 över.

Mina kompisar körde V40 extra 4 lager och 4 lager lila över, hade bra fäste.

 

Blir Tjejvasan nästa år igen!

 

Gick det bra för din sambo?

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Mitt mål nästa år, lite beroende på väder och spår.....är under 3 timmar, helst vill jag slå sambos tid 2.42. Och kanske att öva lite mer med vanlig valla och ej tejp. Men var grymt nöjd med tejpen.

 

Så nu blir det 5 dagars träning istället för 4 dagar.

Men först ska jag ta mig igenom 21km på Gbg-varvet i Maj!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...