Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skitföre


Volevodin

Recommended Posts

Nybros konstsnöspår i helgen; efter flera dagars tö skitig konstsnö av varierande ålder med tillskott av barr, löv o jord samt smutsigt nedfall från ovan.

Lördag fristil: kraftig nedsmutsning av skidorna både glidytorna och insidorna. Hade Swix HF 0-10 ytterst.

Söndag klassiskt: enormt smutsupptag, klistret var helt "igenbeckat" av smuts. Hade Start hårdparaffin på glidytorna, även kraftigt nergeggat. (åktiderna överlag på 3 mil låg på tider motsvarande 4 mil).

Var det någon här på forumet, som åkte på stålsicklat, eller som åkt i motsvarande "geggföre" i något annat lopp ? (skidorna ska ha varit så skitiga att man blev smutsig bara att ta i dem)

Link to comment
Share on other sites

Nybros konstsnöspår i helgen; efter flera dagars tö skitig konstsnö av varierande ålder med tillskott av barr, löv o jord samt smutsigt nedfall från ovan.

Lördag fristil: kraftig nedsmutsning av skidorna både glidytorna och insidorna. Hade Swix HF 0-10 ytterst.

Söndag klassiskt: enormt smutsupptag, klistret var helt "igenbeckat" av smuts. Hade Start hårdparaffin på glidytorna, även kraftigt nergeggat. (åktiderna överlag på 3 mil låg på tider motsvarande 4 mil).

Var det någon här på forumet, som åkte på stålsicklat, eller som åkt i motsvarande "geggföre" i något annat lopp ? (skidorna ska ha varit så skitiga att man blev smutsig bara att ta i dem)

Ja det var nog den tyngsta 3 mil jag kört, stålsicklat eller pulver? har pratat med de som kört båda varianterna, inget funkade, på söndag kvällen frös det till och spåren pistades om ,igår måndag var det väldigt lättåkt före igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte där i helgen, men har gjort ett test med en högfluorvallad skida och en med ren paraffin... efter 2 varv så ar det ingen skillnad åtminstone...

Nästa lika tuffa förhållande skulle jag tro, någon plusgrad och lite mosiga spår.

Skidorna var rejält smusiga med en gång och trögt så att bara en träningsnarkoman kunde uppskatta föret :)

 

Jag tänkte ändå att jag gjorde klubben en tjänst som rengjorde spåret åt dem :)

 

Lusigt nog så kan spåren vara nästan perfekta dagen efter om temperaturen sjunkit någon grad. Skidorna upplevs mycket rena och vallaväcken behöver bara användas på fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...