Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kostnad för skidintresset


Volevodin

Recommended Posts

Är ny på detta forum och köpte faktiskt mina första skidor och skor på rea för 1 1/2 vecka sedan. Detta på grund av att jag sagt att jag någon gång skall åka VL, och fick nu i 29 års present en anmälan till ÖS nästa år.

Jag vill då göra detta ÖS på ett bra sätt och har redan börjat träna (har iofs. alltid tränat men mestadels löpning efter att fotbollskarriären tog slut när man blev 2 barnsfar) inför det.

 

Jag har dock chockats över de priser som tas ut på stackars skidlöpare, att införskaffa allt jag behöver var inte ens att tänka på nu.

 

Har dock haft förmånen att "ärva" en stor väska full med vallor som är 15-20 år gamla, och rullskidor till barmarksträningen kommer även dessa vara av ca. 1990 års modell om jag inte hittar några begagnade av nyare modell.

 

Men ska då absolut försöka spendera lite pengar på en bra egen vallaväska nästa säsong och även några kronor på en vallakurs om jag hittar någon.

 

Rolig hobby verkar det dock vara för en som älskar träning!

Link to comment
Share on other sites

Gammal valla är lika bra som ny - inte alls att förakta. Och en bra vallabox köper du billigt på Claes Ohlsson i form av en mindre verktygsvästa -både billigare o bättre än vallatiilverkarnas.

Mindre verktygslåda? Du menar væl Biltemas størsta hoppas jag... !! :) Måste ju ha plats till alla borstar, vallajærn, varmluftspistol, rillers och annan kringutrustning.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade några kvitton från 80- o 90-talet på skidutrustning. På den tiden handlade jag i en affär som hette Allan Halls Sport som hade en låg prisnivå rakt över, men aldrig någon rea. Några exempel:

Vara köpt år pris omräknat feb 2009

Elan röda -82?? 535 1309 (Coop, årtalet svårläst)

Elan cerise -88 1050 1770

Elan orange -92 1300 1666

Alpina skatepj -91 560 734

Rullskidor Silva -89 540 855

Slalomutr.barn -87 568 1013 (kompl utr till en 7-åring)

 

Priserna för rullskidor, pjäxor och slalomutrustning har skjutit i höjden enormt mycket i förhållande till omräknat prisindex. Däremot tycker jag inte prishöjningen varit lika stor på skidor, det går idag att få tag i bra skidor för 2000 kr, spec på rea.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...