Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips till VL


Bwanatom

Recommended Posts

Hjälp mig all ni som kan det här. Jag har för första året i år gett mig in i "vallträsket" och fått det att funka hyfsta tycker jag. Hur ska man göra till VL tycker ni? Lägga 1000:- på att få en proffsvallning eller köpa vallor och försöka själv? Jag har inte en enda flourvalla i lådan som det är just nu. Funderar på Pölders glidpaket med pulver för 1200:- alternativt att vänta med Vallainköp tills man är på plats i Sälen.
Link to comment
Share on other sites

Köp inte en massa olika vallor, kör på basic när du tränar....det spelar ju ingen roll på träning. Är det bara ett lopp du satsar på som VL så köper du vallningen.

 

Kontakta Mattias Svan, han har varit med i eliten och vet vad det rör sig om med vallning, dessutom human priser jmf med andra aktörer i Mora med omnejd!

Jättetrevlig kille som gärna bistår med råd till oss "amatörer"

 

www.vasasvahn.se/

Link to comment
Share on other sites

Lite beroende på om du har tænkt stanna i vallatræsket eller ej... Om vi endast snackar parafin och førenklar saker och ting lite granna;

 

1. Vill du stanna i vallatræsket så ska du valla sjælv! Stoltheten nær man fick till kanonskidor på sin førsta tævling ær ju en extra morot att fortsætta læra sig. Det ær ju också framgångar och misstag man lær sig på. Att få till en vasaloppsvallning ær inte speciellt komplicerat. Vill man inte tænka ut allt sjælv så har alla dom stora tillverkarna lagt ut vallatips dagen føre loppet. Vill du stanna så tycker jag att du ska køpa några parafin redan nu och så har du ju en liten uppsættning før att tæcka olika føren. Dessutom kan du ju med en liten samling læsa in dig på hur du læmpligast anvænder dem och blir førberedd till vasaloppet. Enkla exempel om vi snackar halvbilligt før tævling ær ju HF8, HF7, LF6, LF4

 

2. Vill du åka ett vasalopp och sen lægga skidorna på hyllan kan ju det vara idè att køpa tjænsten. Før 1200kr ær det ju egentligen mest arbetskostnaden som du betalar før. Parafin+pulver kostar kanske 200-300kr. Sjælvklart kan man køpa tjænsten om man ær helt grøn på vallning men åker man upp med en klubb eller några vænner så brukar man ju hjælpas åt så man ser till att alla i gruppen får bra skidor till loppet.

 

3. Att køpa parafin dagarna føre loppet, i sælen eller mora, kan man givetvis gøra om man vill hålla nere budgeten och endast køpa det man tænkt anvænda på loppet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för givande svar! Jag tror jag satsar på alternativet att valla själv, sen får jag väl bestämma mig för var och när man ska handla. Jag har hittilss kört på Ski-Go´s paraffiner (grafit,gult, blått, violett, ultima mm) Köpte ett startkit på Team Sportia som hittils funkat kanonbra. Men vad jag läst mig till här på forumet så är det Flour som gäller, så då är det väl dags att börja handla. Någon som kört på Pölders paket som jag nämde innan?
Link to comment
Share on other sites

Før att smyga in førsiktigt i fluorparafindjungeln... Ska du bara køpa ETT høgflour parafin så ær Swix HF8 ett bra val. Ær det ett føre dær du tjænar på att valla med mycket flour så ær det just vid lite varmare temp och vid høgluftfuktighet - HF8. Alla andra føren klarar du dig med LF/syntet.

 

Gællande pølders HF parafin så har jag ingen uppfattning men du får ju ett HF parafin att ha som underlag till pulvret i det glidpaket du næmner.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar vanliga paraffin på tex. VL ? Håller det inte eller vad? Kör med vanlig paraffiner som jag nämde ovan och har grundat med grafit och tycker det funkar bra (har kanske inte så mycket att jämföra med). Förra årets VL (mitt första) lämnade jag in skidorna till TOKO och la ca 1200:- på en pulvervalla, upplevde att jag hade bra glid men inget fäste, fast det hade väl ingen förra året.
Link to comment
Share on other sites

Hur funkar vanliga paraffin på tex. VL ?

Allt beror på parametrar før snøtyp, temp och luftfukt. Som sagt om du skall få riktigt bra effekt av flour i parafin-, pulver-, fluid- eller klossform så skall føret (læs parametrarna) matcha detta.

 

Om det istællet ær knirrsnø (torrt och kallt) så finns det torrpulver som går bættre æn flourparafin (t ex skigo C380).

 

** Jag trænar på LF (start BWLF) och har i princip alltid HF (glider + pulver/fluid) vid tævling. Har gått vasaloppet på C380 ett år då det var kalla och torra førhållanden. Minns att jag æven 2004 gick øppet spår med temp på > -20 i starten och hade då på Ski-go Blå HF (inte nysnø utan den riktigt kalla) + C44 pulver men i det fallet hade skidorna sækert gått minst lika bra med ett Start SG8 (syntetparafin)! Dock blev det betydligt varmare under dagen och jag upplevde bra skidor. Men igen så tror jag att ett LF/syntet hade gett mig ungefær samma sluttid till Mora.

 

Slutsats: Du kan gå på blå HF (kallt flourparafin) men effekten blir inte lika stor jæmført med LF/syntet men kostnadsskillnaden blir densamma.

 

Notera att det finns otaliga trådar om slipade- och handstrukturer (rill) før vilket det finns mycket att jobba med - tænk inte bara parafin :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...