Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kallt Andörjan eller inget Andörjan 2009?


ABz

Recommended Posts

Kände att en tråd om nästa Norrbottenstävling kunde vara trevlig, och vad kan väl vara mer isbrytande än en väderdiskussion?

 

Klart verkar det ju bli att man inte behöver valla om skidorna, om man nu hade hunnit tävlingsvalla dem till Bodenloppet! Hoppas hoppas nu att det bara går att genomföra tävlingen. Hade varit mycket trevligt för en som aldrig åkt loppet förr att få testa på banorna, och för er som ska ner till Mora blir ju annars seedningsmöjligheterna klart begränsade... Nog hade det varit än trevligare med -10 och sol som det såg ut att bli när veckan startade, men med ett par Lobster och pjäxskydd klarar man även lite kyla.

 

Vad gäller egentligen när det kommer till temperaturgräns för långloppen? För två år sen åkte jag Bodenloppet i ner mot 22 - 23 men i år ställde de in när det var runt 20 - 21. Är det någon som läst tävlingsreglerna?

Link to comment
Share on other sites

Enligt skidförbundets regler så är köldgränsen för långlopp -25. Sen är det väl upp till tävlingsansvariga att bestämma.

Var det inte lite konstigt då att de ställde in Bodenloppet?

 

Någon som har någon kontakt med arrangörerna för Andörjan och som har någon aning om hur de resonerar? Eller de som tog beslutet om Bodenloppet?

 

Här kan man ju faktiskt tycka att arrangörerna borde gå ut med tydligare bedömningsregler så de som nu ska betala halva anmälningsavgiften för Bodenloppet vet på vilka grunder beslutet togs. Drabbades nu inte själv då jag hade tänkt efteranmäla mig, men nog var det en hel del åkare som blev av med 150 kr.

Link to comment
Share on other sites

Enligt skidförbundets regler så är köldgränsen för långlopp -25. Sen är det väl upp till tävlingsansvariga att bestämma.

Vasaloppet har ju startat i -30 (jag var själv med) och det ryktades om -33 i Tennäng. Det blev givetvis en del förfrysningar men betydligt mindre än man kunde befara. Själv hade jag absolut inga problem, vi Norrbottningar är ju vana vid att det kan bita lite i kinderna när vi är ute och åker.

Link to comment
Share on other sites

ABz: Antar att tävlingsarrangörerna ansåg det olämpligt av någon anledning, loppet hade kunnat gå utan avsteg från gällande regler iaf.

 

Lars-Erik: Jag känner till att vasaloppet har körts i riktigt kallt väder och jag antar att beslutet att ställa in vasaloppet är så pass stort att arrangörerna är villiga att tjänja på gränserna. Man kan ju nästan ana ett upplopp ifall man ställde in på morgonen :).

 

 

Reglerna finns iaf på följande länk men jag antar att tävlingsledningen bestämmer ifalll man ska hålla en tumme på termometern och köra ändå :)

 

http://www.skidor.com/langdakning/files/{6E59EA7D-19E7-4F21-9647-A4C089AED86F}.pdf

 

Personligen så har jag åkt relativt mycket skidor i -20 och under och har inget emot det, är man rätt klädd så är det ganska behagligt när man kommit igång.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte man behöver vara orolig. Det skall vara klart väder vilket gör att skuggtemperaturen bara säger en del. YR visar -11 vid ett-tiden vilket gör att det i solen kan vara nära noll. I Boden var det ju mulet och - 20!

 

Pratade med en av de ansvariga förra året. Enligt han så brukar man inte ställa in i första taget.

 

Ser dock att YR visar molnigt nu.....

Link to comment
Share on other sites

Enligt skidförbundets regler så är köldgränsen för långlopp -25. Sen är det väl upp till tävlingsansvariga att bestämma.

Vasaloppet har ju startat i -30 (jag var själv med) och det ryktades om -33 i Tennäng. Det blev givetvis en del förfrysningar men betydligt mindre än man kunde befara. Själv hade jag absolut inga problem' date=' vi Norrbottningar är ju vana vid att det kan bita lite i kinderna när vi är ute och åker.[/quote']

Det är väl knappast kinderna som man har köldgränsen för/mot:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=6602

http://emedicine.medscape.com/article/88849-overview

 

Själv råkade jag ut för köldastma efter en kall tävling i Lycksele - och det tog en 5 år innan jag inte längre kände några problem under -18.

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen att diskutera ett inställt lopp. Jag känner en som var med och tog beslutet att ställa in Bodenloppet i Lördags och de "våndades" mycket innan de tillslut bestämde sig. Men det är ju för åkarnas säkerhet. -20 som det var där på morgonen blir ju med köldeffekt -25 bara vid att man börjar åka, och i nerförsbackarna blir det ju -30/-35!!!

Luftvägarna(Som BjörnG fått problem med i ett annat kallt lopp) är ju 1 riskfaktor. Sen förfrysning av fingrar, näsa, kinder är ju andra.

Jag hade tänkt åka, men blev då bara glad att de ställde in. Ett klokt beslut.

 

Andörjan verkar ju inte bli lika kallt -13 det som senast visades. Hoppas vi får ett lopp med bra förhållanden och bra seedning!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...