Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trögt före


Tjuren

Recommended Posts

Trögt före beror främst på att snökristallerna är vassa. Generellt skulle jag säga att de är så vid nysnö, innan de har hunnit omlagras. Men det klart att temperaturen är avgörande också. Är det rigtigt kallt tar det längre tid innan detta sker, och vid varmare förhållanden har det säkert redan hunnit ske innan snön fallit till marken. Vid kalla nysnöförhållanden klart att det blir som värst. (Minns en 5 mil lång skatetävling i -20 till -25 vid nysnö, värre än ett vasalopp helt klart!)

 

Det man kan säga om valla vid nysnö är väl att det beror lite på temperatur och luftfuktighet. Men om det är riktigt kallt så har fluor inte så stor betydelse. Istället så skulle jag själv sikta mer på en "slätare" struktur under skidan. Faktiskt t.o.m. dra av topparna på strukturen lite med en bra sickel för att få en större anläggningsyta. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig BWLF som slutvalla istället för något dyrt.

Link to comment
Share on other sites

så du menar att BWLF är billigt :)

Jo då, i alla fall om man jämför med Start SFR75 eller liknande... ;)

 

http://www.startex.fi/images/products/02921.jpg

 

 

Jag kommer ihåg en tävling i 17 minus där jag avslutat med Start HF80, men hade inte ett uns bättre glid än den som hade avslutat sin vallning med Start SG8.

 

Räknas en veckas snö för nysnö...sedan snöfallet har det varit mycket kallt och det känns som nysnö, men uppträder snön på samma sätt som nysnö gör?

Är det kallt så omvandlas snökristallerna så pass långsamt, så i stort sett kan en vecka gammal snö troligen betraktas som nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...